• Uppsalabrud2010

Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?

Blev i princip utskälld av en kyrkoherde imorse! Hade fått rådet av mina vänner att ringa och kolla upp om det är ok att man vill bli överlämnad av sin pappa. Detta är ju ingen svensk tradition så jag hade fått veta att vissa präster ej går med på det.
    Hon blev oerhört upprörd och höjde rösten rejält medan hon om och om igen upprepade att man är svag som kvinna om man blir överlämnad. "Så du har inga problem med att stå där som en sak som ges bort till den fria mannen av den fria fadern?".
    Nej, jag har inga som helst problem med den saken, det är ju det hela samtalet gällde att jag VILL ha det så. Förklarade attalla somkänner mig och alla som kommer att sitta i kyrkan , samt jag själv mycket väl vet att jag är självständig även om min pappa skulle lämna över mig.
    Hon fortsatte i ca 10 min! Sedan sa jag att vi gärna ordnar en annan präst och betalar detta för att få som vi vill. Då förklarade hon att de ABSOLUT INTE har några SOM HELST problem med att låta fadern gå fram med bruden och så körde hon hela föreläsningen igen!
    Orolig om vilken präst som vi kommer att få...
    Några fler som har stött på detta? Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?
  • Sanna2010

min pappa lever inte längre, så jag hade inte de som ett alternativ.
    Vilken kyrka ska ni gifta er i? Vi ska oxå gifta oss i Uppsala!

• Uppsalabrud2010

Danmarks...Ni?

• Kjell Präst

Jag gillar inte heller brudöverlämning och tillåter det helst inte, men självklart ska man inte behöva bli utskälld för att man ställer frågan! Klumpigt av kyrkoherden.

• Kattpoet

Jag förstår dem, det var ju en tradition som togs bort eftersom kvinnan inte är en ägodel att ges bort.

• FramtidaFruSandberg

Jag gillar inte riktigt tanken på brudöverlämning men du vet vad du gör och vill så om jag var du skulle jag seriöst överväga att byta präst. Det ska ju klicka med personkemi på vigselsamtal och under ceremonin.

• Flotten

Kanske har den kyrkoherden träffat på för många stjärnögda brudar med "filmdrömbröllop" och helt klara ideér om hur deras bröllop SKALL se ut, oavsett om det finns någon som vill/kan realisera dem.
    Nu inte sagt att just TS är sådan men det vet ju inte KH när denne får samtalet.

• Aleta

Det var tråkigt att hon skällde på dig, men jag kan förstå hennes frustration.
    Det kommer antagligen väldigt många som inte alls är särskilt intresserade av det religiösa utan bara vill ha kyrkan som en vacker kuliss och försöker ändra vigselordningen till sin egen drömshow.

Prästen i församlingen där jag bor säger själv att han helst inte vill ha brudöverlämning, men han de har inte förbjudit det. Däremot så försöker de förklara hur kvinnoförnedrande det är och kanske de tillslut efter att ha stött på massor med brudar som säger att det inte gäller just dem, att de tillslut överreagerar?

• CeKe

Fast trots att man ofta möter detta, tillhör det ens jobb att i saklig och professionell ton berätta om deras tankar kring det. kan tycka att det är väldigt oproffsigt att skälla ut någon för att många andra frågat och att det inte ger rätten att skälla... Men alla kan vi ha dåliga dagar, så du kanske prickade in hennes

• patrikoannika

Jag gillar inte heller den tanken. Och jag tycker att om man ska gifta sig i kyrkan så bör man följa de "regler" eller den tradition som kyrkan står för...

Det finns väldigt många som inte alls är särskilt intresserade av det religiösa i kyrkan, och bara vill ha kyrkan som en vacker kuliss och försöker ändra vigselordningen till sin egen drömshow. (snodde lite i formuleringen av Aleta..) - Tack!

Det tycker inte jag är riktigt "sjysst".

Men, jag tycker däremot inte att man ska vara otrevlig!

• TheSecret

Tycker det är fullkomligt absurt! Varför sån tabu att bli överlämnad av sin pappa?? Hade min levt skulle han defentivit överlämna mig. Hade inte en aning om att detta var så känsligt. Måste ju inte ha ett dugg med att göra om hur det gick till förr. Så eneklriktat tänkt det är nu för tiden.

Nä, stå på dig Uppsalabrud!!! Vill du att din pappa ska överlämna dig för att du tycker det är en fin sak så följ ditt hjärta. Och byt präst, har det skurit sig nu så kanske det blir svårt att 'lappa' ihop förtroendet igen.

Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?