Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?

Jag förstår dem, det var ju en tradition som togs bort eftersom kvinnan inte är en ägodel att ges bort.

• Kattpoet

Jo det fel av prästen att skälla på folk, det är det.

Men för i bövelen, svenska kyrkan är en ett trosamfund, det har regler och traditioner som bör följas, det är ingen kuliss för brudpar.

Om ni vill ha en kuliss så finns det en del kyrkorum och ruiner som inte längre är helig mark.

Ingen skulle ju knalla in i en synagoga och begära att få deras vilja följd.

• Kattpoet

Som min mor brukar säga folk är endast relgiösa på bröllop, när de möter döden och när det vankas presenter...

Hon jobbade flera år inom svenska kyrkan.

• Kattpoet

VincitOmia, om du inte är troende mer än en påse popkorn, så finns det faktsikt en borglig vigsel som inte blandar in något trosamfund.

Och man kan få en borglig vigsel lika fin som en kyrklig.

Om min pappa ska godkänna varje person jag har som en livspartner som vuxen, omyndigförklarar jag då inte mig själv? Är jag så dålig på välja partner så pappa måste hjälpa mig?

• Kattpoet

Johan, jag reargerar eftersom jag engång i tiden skulle utbilda mig att bli församlig pedagog.

En kyrkvigsel är tillvisso en cermoni men det är en kristen cermoni, det har ett trosamfund bakom sig, det finns regel, tradtioner och så vidare vad man får göra i en kyrka.

Idag har folk glömt bort det.

Jag är inte längre kristen, men skulle jag ha en kyrkvigsel så skulle jag börja gå i kyrkan igen , detta kommer dock inte att hända jag har valt borglig vigsel.

Det är också en cermoni, en vigsel cermoni där vi kan göra som vi vill till viss del, utan att beblanda oss med religioner.

Vad man tror på är viktigt för folk, man ska inte ta så lätt på det.

Förlåt för min dåliga svenska, min dyselexi är värre än vanlig och jag har ingen stavnings hjälp på denna datorn.

• Kattpoet

Men om tillbaka gång är posetiv, så anser jag vi ska återinföra sedan där prästen dömde om bruden sa ja eller ej.

Även kräkandes gråtande brud som försökte säga nej kunde bli gift på den tiden.

En del att brudöverlämningen togs bort var att förhindra tvångsgifte.

• Kattpoet

Men vi är i Sverige inte Norge!

När jag ver liten fick man lära sig att ta seden dit man kommer, varför har det blivit tvärtom nu för tiden?

• Kattpoet

Därför att Sverige är inte längre ett hipt och häftigt land?

• Kattpoet

Ja just det vi har ju sex i varenda buske medans vi sätter ihop IKEAmöbler och dricker Absolut vodka!

Det glömde jag helt bort! ;)

Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?