• Mizfis och LillRolf

Min syster är "putt"..

Min 10 år äldre gifta syster (mor till 2 barn) har blivit lite småsur för att hon inte får vara tärna på vårt bröllop. Jag var tärna på hennes bröllop och hon tyckte att det var självklart att hon skulle vara tärna på vårt. Jag har förklarat för henne att eftersom hon är gift kan hon inte vara "tärna" (som ju etymologiskt är ett ord för en ogift flicka/ ungmö) och att det dessutom varit bestämt sedan länge att tärnor kommer min bästa vän samt min blivande svägerska vara.

Hon har fått en annan uppgift på bröllopet (toastmadame) och hon säger att hon är nöjd med den, men ibland får jag i alla fall pikar om hur gärna hon hade velat vara tärna. Min mamma har också frågat varför min syster inte är tärna men hon har i alla fall accepterat min förklaring.

Måste man "återanvända" den man varit tärna för som sin egen tärna? Jag skulle inte bli upprörd över att inte få vara tärna åt min bästa vän eller min svägerska (jag kommer ju vara gift då).

• Svar på tråden Min syster är "putt"..
  • FramtidaFruSandberg

det är klart att man inte måste "återanvända" bara för att du var hennes tärna men jag tycker inte heller att det skulle stoppa henne att vara din tärna bara för att hon redan är gift. Den traditionen har de flesta släppt på sedan länge. Jag gissar här men hon kanske hade föreställt sig att få vara där för dig och hjälpa dig såsom du hjälpte henne. Att hon skulle få dela den glädjen med dig.

• Mörk Ängel

Jag håller med FramtidaFruSandberg.
    Kommer inte heller bry mig om ifall min bästa vän har gift sig, jag vill ha henne som tärna ändå. Det medför ju vissa speciella uppgifter som tyder på en nära kontakt mellan partnerna.

• didis

Även jag måste erkänna att jag känner sympati med din syster som troligen (det verkar så) känner sig bortvald av dig.

Ligger det annat gammalt groll bakom som gör att du inte vill ha henne som tärna?

Kan inte dina gifta vänner gå på möhippa heller? Det var också för ogifta "förr i världen" dvs från sen medeltid ungefär. Eftersom jag antar att du i övrigt lever ett modernt liv fjärran från medeltida regler är det inte konstigt om din syster tolkar din vilja att leva "medeltida" i just tärn-avseendet som personligt.

• AnnBo

Jag hade tre tärnor och den ena av dem var min syster och hon är gift och har barn.
    För mig var det en självklarhet att ha henne vid min sida, tycker det känns rätt oviktigt om de är gifta eller inte

• Moi mokulat

jag tycker heller inte att de är fel ha en gift kvinna.
    Det står så men men...
    jag valde bort min syster för att hon är omogen och hon ska alltid stå i centrum. Vill inte att hon ska förstöra min dag. Hon får ordnar allt som har med blommor att göra ist.

• Moi mokulat

p.s min mamma blev putt och min syster d.s
    Jag hoppas att min svägerska kommer fråga mig om tärna fast att jag är gift annars blir jag besviken eftersom jag väljer henne d.s

• KatjaB

jag var tärna på min ena systers bröllop, men till mitt bröllop så vill jag ha en kompis o en av mina kusiner. Mina systrar får istället vara toastmadames. Tänkte att det ser lite fånigt ut att ha 4 tärnor och en marskalk, o så ville jag ha just dem två där, medan mina systrar får andra hedersuppgifter.

Ena tärnan är gravid och gift, andra tärnan är gravid.. så det där med ogift ungmö tror jag inte någon går på

• Mizfis och LillRolf

Nä, jag får väl erkänna att "ogift flicka/ungmö"-argumentet egentligen inte var nåt riktigt argument utan bara ett svepskäl. *hehe* ;)

Det ligger inget groll bakom, vi trivs mycket bra ihop, har alltid gjort det.

Saken är den att som tärna på hennes bröllop hade jag inte så många uppgifter, jag sjöng en sång och höll i brudbuketten under vigseln. Min syster involverade inte mig särskilt mycket i planeringen (kanske för att jag var 20 år och student när hon gifte sig). Kändes lite som om jag var tärna "för att det skulle vara så". Tror faktiskt att hon själv hellre hade haft någon annan, kanske hennes bästa vän men att hon var rädd för att jag skulle bli ledsen (som den omogna 20-åring jag var).

Själv bor jag i ett annat land och jag och min blivande sköter mycket av planeringen själva via internet. Det är svårt att involvera ens mina tärnor som det är.

Jag vet att min syster kommer bli en bra toastmadame, hon har pondus så att säga. :)

• fibobs

Om hon är omogen och tar din uppmärksamhet, kan jag på något sätt förstå dig.
    Att hon är gift kan jag bara hålla med andra inlägg...kanske man ska bortse ifrån. Se det som en erfarenhet istället. Hon kanske kan komma med idéer om vad man bör tänka på.

Men som sagt, känns det inte okey för dig, ska du stå på dig. INGEN kan kräva att få vara tärna, måste vara DIN sak, ingen annans.
    Kram och lycka till!

• Moirie

Jag tycker inte man är skyldig att "betala igen" äran att få ha varit tärna med att låta någon vara tärna på ens eget bröllop. Det kan ju vara en helt annan tid, annat sammanhang och annan relation man har till varandra vid bröllop 2. Man frågar väl om någon vill vara tärna för att man vill just den personen just den dagen, inte för att inteckna sig i framtida bröllop.

Den här uppfattningen att man bör ha vissa som tärnor eller frågar vissa av plikt verkar ju mest leda till trassel av att döma från andra trådar. Nej, lita på magkänslan och välj en tärna som du känner med hjärtat att du vill ha.

Personligen skulle jag tycka att det vore skojigare att vara toastmadame än tärna, så vad som är mest ärofyllt kan man ju diskutera.

• CeKe

Jag kommer ha en gift tvåbarnsmor till tärna Men nej, inte behöver man återgälda tärneriet om man inte vill det heller!

Du verkar veta vad du/ni vill, så kör på det! Skönt att systern är nöjd med toastmadameriet också

• Sebastiána

Mizfis och LillRolf skrev 2010-03-23 15:30:20 följande:

Min 10 år äldre gifta syster (mor till 2 barn) har blivit lite småsur för att hon inte får vara tärna på vårt bröllop. Jag var tärna på hennes bröllop och hon tyckte att det var självklart att hon skulle vara tärna på vårt. Jag har förklarat för henne att eftersom hon är gift kan hon inte vara "tärna" (som ju etymologiskt är ett ord för en ogift flicka/ ungmö) och att det dessutom varit bestämt sedan länge att tärnor kommer min bästa vän samt min blivande svägerska vara. Hon har fått en annan uppgift på bröllopet (toastmadame) och hon säger att hon är nöjd med den, men ibland får jag i alla fall pikar om hur gärna hon hade velat vara tärna. Min mamma har också frågat varför min syster inte är tärna men hon har i alla fall accepterat min förklaring. Måste man "återanvända" den man varit tärna för som sin egen tärna? Jag skulle inte bli upprörd över att inte få vara tärna åt min bästa vän eller min svägerska (jag kommer ju vara gift då).
    Min syster kommer att vara tärna på vårt bröllop - fast hon är gift. Jag var tärna på hennes. Går lika bra som att även icke-oskulder har vit klänning, slöja och brudkrona.
  • Sebastiána

Kan tillägga att jag och min syster står varandra mycket nära. Det finns ingen jag hellre vill ha som tärna.

• Mizfis och LillRolf
    Sebastiána skrev 2010-03-23 22:25:44 följande:
    Kan tillägga att jag och min syster står varandra mycket nära. Det finns ingen jag hellre vill ha som tärna.
    Då kan jag tillägga att trots att jag och min syster står varandra närmre nu än vad vi gjorde under barndomen så känns det inte rätt för mig att ha henne som tärna. Hon är tio år äldre än mig och har alltid tagit på sig ett "uppfostringsansvar" över mig vilket innebär att ibland beter hon sig mer som en mamma än en syster. Jag tycker mycket om min syster, men att ha henne som tärna skulle kännas lite som att ha sin mamma som tärna. Också av denna anledning som jag hellre vill ha henne som toastmadame, tror att hon kan hålla släktens glada talare i schack.. ;) Förstår ni hur jag menar?

Jag har verkligen inte något emot gifta tärnor eller tärnor som har barn, som jag skrev i mitt andra inlägg var det mer ett svepskäl inför min syster.

Och ja, jag kommer ha vit klänning, min icke-oskuldsfullhet till trots.
Svar på tråden Min syster är "putt"..