Inlägg från: Mizfis och LillRolf |Visa alla inlägg
  • Mizfis och LillRolf

Min syster är "putt"..

Min 10 år äldre gifta syster (mor till 2 barn) har blivit lite småsur för att hon inte får vara tärna på vårt bröllop. Jag var tärna på hennes bröllop och hon tyckte att det var självklart att hon skulle vara tärna på vårt. Jag har förklarat för henne att eftersom hon är gift kan hon inte vara "tärna" (som ju etymologiskt är ett ord för en ogift flicka/ ungmö) och att det dessutom varit bestämt sedan länge att tärnor kommer min bästa vän samt min blivande svägerska vara.

Hon har fått en annan uppgift på bröllopet (toastmadame) och hon säger att hon är nöjd med den, men ibland får jag i alla fall pikar om hur gärna hon hade velat vara tärna. Min mamma har också frågat varför min syster inte är tärna men hon har i alla fall accepterat min förklaring.

Måste man "återanvända" den man varit tärna för som sin egen tärna? Jag skulle inte bli upprörd över att inte få vara tärna åt min bästa vän eller min svägerska (jag kommer ju vara gift då).

• Svar på tråden Min syster är "putt"..
  • Mizfis och LillRolf

Nä, jag får väl erkänna att "ogift flicka/ungmö"-argumentet egentligen inte var nåt riktigt argument utan bara ett svepskäl. *hehe* ;)

Det ligger inget groll bakom, vi trivs mycket bra ihop, har alltid gjort det.

Saken är den att som tärna på hennes bröllop hade jag inte så många uppgifter, jag sjöng en sång och höll i brudbuketten under vigseln. Min syster involverade inte mig särskilt mycket i planeringen (kanske för att jag var 20 år och student när hon gifte sig). Kändes lite som om jag var tärna "för att det skulle vara så". Tror faktiskt att hon själv hellre hade haft någon annan, kanske hennes bästa vän men att hon var rädd för att jag skulle bli ledsen (som den omogna 20-åring jag var).

Själv bor jag i ett annat land och jag och min blivande sköter mycket av planeringen själva via internet. Det är svårt att involvera ens mina tärnor som det är.

Jag vet att min syster kommer bli en bra toastmadame, hon har pondus så att säga. :)

• Mizfis och LillRolf
    Sebastiána skrev 2010-03-23 22:25:44 följande:
    Kan tillägga att jag och min syster står varandra mycket nära. Det finns ingen jag hellre vill ha som tärna.
    Då kan jag tillägga att trots att jag och min syster står varandra närmre nu än vad vi gjorde under barndomen så känns det inte rätt för mig att ha henne som tärna. Hon är tio år äldre än mig och har alltid tagit på sig ett "uppfostringsansvar" över mig vilket innebär att ibland beter hon sig mer som en mamma än en syster. Jag tycker mycket om min syster, men att ha henne som tärna skulle kännas lite som att ha sin mamma som tärna. Också av denna anledning som jag hellre vill ha henne som toastmadame, tror att hon kan hålla släktens glada talare i schack.. ;) Förstår ni hur jag menar?

Jag har verkligen inte något emot gifta tärnor eller tärnor som har barn, som jag skrev i mitt andra inlägg var det mer ett svepskäl inför min syster.

Och ja, jag kommer ha vit klänning, min icke-oskuldsfullhet till trots.
Svar på tråden Min syster är "putt"..