• Dolly84

Egypten

Vi tänker kanske åka till Egypten efter bröllopet den 24/7. Är det någon som har varit där? Vi funderar på Sharm el sheik. Allt vi vill är att ta det lugnt, sola och bada. Är vädret bra då? Är det något som rekomenderas? Har läst lite om det och blir lite skrämd av alla påflugna män (?) och magsjuka... Men det kanske inte är så farligt? Vill iallafall veta vad ni som har varit där tycker om stället, och om ni tror det är något för oss!

• Svar på tråden Egypten
  • AndréaK

Ett tips är att ta drickvaccinet innan ni reser. Det gjorde vi och slapp magsjuka =) använde en hel del handsprit också, sedlarna är så gräsligt smutsiga där. Har dock inte varit i Sharm el Sheik, vi var i Hurghada.

• eldstad

Jag har varit på Nilenkryssning och i Hurghada. Värme, sol och bad kan ni absolut få underbart i Egypten. Rekommenderar snorkeltur med båt då det finns så många fina fiskar och korallrev att titta på i det klara vattnet.

Angående säljarna så är de absolut värst kring turistutflykterna tyckte jag, övriga kunde jag tas med. Utanför turistutflykterna (tempel etc.) brukade det var som ett gatlopp av säljare som man var tvungen att ta sig ut igenom. Vill man då inte köpa eller jiddra med dem så är det bäst att ta sin respektive i handen och gå snabbt och med bestämda steg därifrån, det funkade för oss. I övrigt tyckte jag de var ungefär som på andra turistresmål jag varit på.

Men vid en sån här utflykt som vi var på så var det en säljare som tog tag i min 14 år gamla syster och drog henne åt sidan och började tafsa på henne, då finns det turistpoliser där som man kan gå till, de kan se till att han i fortsättningen inte får ha sitt stånd där. Då var jag minst sagt förbannad och hade kunnat slå ut hans tänder men syrran ville inte prata med polisen och ville bara att jag skulle sitta med henne i bussen och hålla om henne. Resten av semestern var fullständigt underbar. Jag och min blivande ska dit på vår bröllopsresa

• Det stora Blå

Vi har inte varit där, men vi har forskat en del om resmålen inför en ev. kommande resa.
    I juli är det "dödsvarmt" där. Egypten är eg. ett vinterresmål, för att kunna uthärda värmen.
    Magsjukeproblem är väl ungefär som i andra sydligare länder förutom att sedlarna lär vara riktigt smutsiga där. Ta med steriliserande gel till händerna.
    Som bröllposresemål brukar rekommenderas antingen en Nilen-resa per båt, eller El Gouna, eller Sharm El Sheik.

• Dolly84

Vi tänkte hålla oss på någon resort och bara ta det luuuugnt... Så då spelar det kanske egentligen ingen roll var man åker. Bara det är sol och bad.

• Vi 3

Vi var i Sharm el Sheik i oktober -08, männen ÄR påflugna men vi blev inte magsjuka. Vi försökte på oss några kvällar nere i centrum, men det var helt outhärdligt. De tar inte ett nej.

Väljer ni ändå att åka så njut av snorklingen, den är UNDERBAR!!!

Men på sommaren är det ju runt 40°, om jag minns rätt..

• Dolly84

31 grader är medeltemperaturen då vi tänkte åka... Jag vet inte det här med snorkling, är ganska vattenrädd av nån anledning, men det skulle säkert vara en upplevelse att prova. Hur går det till?

• Snufflan

Har inte själv varit i Egypten men min man har varit där o han säger att ska man nödvädigtvis åka dit så ska man ta "all inclusiv" och då bara vara på hotellet o inte gå utanför det.

• Vi 3

Man får låna /eget snorkelsett och hoppar antingen från båt eller från stranden. Är inte så mkt för djupt vatten men det var såååååå häftigt!!

• snaily

Juli kan vara väldigt varmt, men gillar man att bada/snorkla/dyka så är inte värmen ett lika stort problem.

Jag har varit i Sharm el Sheik tre gånger och aldrig i Hurghada - men jag känner inte alls igen historierna om jättepåflugna försäljare etc från Sharm. Jag har rest dit som ensam tjej och inte haft några problem när jag sagt "tack, men nej tack". Turistcentrumet i Sharm heter Naama bay och är väldigt turistigt men ganska trevligt, finns absolut ingen anledning att inte gå utanför hotellet om du frågar mig!

Fantastiskt resmål om man gillar att snorkla eller dyka!

Har heller aldrig varit allvarligare magsjuk vid mina Egyptenresor men brukar ta drickvaccinet och vara lite försiktig med vad jag äter.

• fiffen

har varit i sharm el sheik för några år sedan med min syster. UNDERBART!! jag älskar Egypten, härligt väder, underbara hotell och bra service.
    Visst kan karlarna vara lite påflugna, men vi klarade oss utan problem och då är vi två blonda tjejer (18 och 20 år då). Men som sagt tidigare, pengarna är enormt snuskiga, ta med handsprit och sprita så fort ni rört sedlar och innan ni stoppar något i munnen!

Kan bara rekommendera Egypten VARMT!

• snaily
    Dolly84 skrev 2010-03-24 15:30:13 följande:
    31 grader är medeltemperaturen då vi tänkte åka... Jag vet inte det här med snorkling, är ganska vattenrädd av nån anledning, men det skulle säkert vara en upplevelse att prova. Hur går det till?
    Många hotell har egna strandremsor med korallrev precis utanför, jättefina snorklingsmöjligheter på inte så djupt vatten. Sen kan man även åka på båtuflykter med och snorkla tillsammans med guide om man vill. Utrustning går att hyra eller köpa överallt.

Jag var faktiskt också ganska feg för vatten innan jag åkte till Sharm första gången, men sen blev jag dykfrälst!
  • Dolly84

Börjar bli lite sugen på att prova på att snorkla nu faktiskt :) Klart jag ska prova om vi ändå åker dit!

• yfi

Vi var där i nov, vädret var bra. Kyligt på nätterna bara.

MEN aldrig mer!!

Vi bodde strax utanför Hurghada, och vi var mest på hotellet för nått annat gick inte. Otrevliga försäljare, påflugna.
    Var in i själva Hurghada en gång, 20 min stod vi ut innan vi for till hotellet igen.
    Skitigt och äckligt. Finns de en tom vrå nånstans då slänger dom allt skräp där. De låg sopor precis överallt, på taken tom. Och där de var sånna där små butiker på rad var en sån "låda" tom ja då var den full med sopor..

Och tack och lov hade mvi all inclusive. Ananrs hade vi nog svultit ihjäl.. Man blir inte så sugen när man ser en halv ko hänga i gassande sol vid vägkanten där de dammar upp allt möjligt.

Sen var vi på en shoppingtur med buss, intressanta då är ju försäljarna och vad dom tror om en. Kryddor fanns de gott om. Men hur fräscht känns de med öppna säckar på gatan när nån står bredvid och dammar sin matta?? Magsjuka med expressfart..

• Dolly84

maj bruden skrev 2010-03-24 21:55:11 följande:

Mycket tråkigt.inte rekomenderar som bröllopsresa.
    Varför tråkigt?
  • Zouzou

Jag firade nyår där med min man och vi älskade verkligen havet och snorklingen. Tyckte inte folk är så påflugna men jag bor i mellanöstern så är rätt van.
    Men, har varit mkt i Egypten och magsjukan är inget att leka med. Man får passa sig mkt mer där. Vi var jätteförsiktiga. En kväll smakade vi lite mer och blev båda smått magsjuka.
    Har hört att ifall man bor på 5 stjärnigt internationellt hotell t.ex Sheraton el Mövenpick så är det annan standard. (vi bodde 5 stjärnigt men hör till ingen int. kedja).
    Sen är sharm väldigt turistigt, allt kretsar kring den näringen där. Men som sagt, havet och snorklingen är verkligen super.

Svar på tråden Egypten