Inlägg från: Lattemamman |Visa alla inlägg
  • Lattemamman

bröllop 19 juni?

Hej!

Jag ska också gifta mig den 19 juni :). Vi har bjudit ca 115 gäster (osa 15.5) och bröllopet kommer att gå i gräddvitt och grönt. Fick hem mina gröna skor och handväska igår som färgats för att matcha brudgummens slipsknut, de blev jättefina.

Vi kommer att ha bröllopsfesten på restaurang, så mat och dukning är det inget större bekymmer med. Men vi kommer att ha bröllopsplaneringen med restaurangen bara en månad före bröllopet, så efter det kan vi börja fundera på bordsplacering och ev. dekorationer vi saknar till borden. Alla kläder till brudföljet är fixat, men vi saknar ännu toastmaster. Blommor ska vi diskutera med en florist om tre veckor, samtidigt som vi kommer att provsmaka bröllopstårtor. Programhäftet borde jag börja fundera på nu så att det inte blir så stressigt med det sedan.

• Lattemamman

Hej 19juni!

Jag har beställt mina skor och min handväska från Rainbows brudkollektion som de säljer i de flesta brudklänningsbutiker. En stor del av deras satinskor går att färga enligt önskemål. Jag utgick från ett ljusgrönt sidentyg som skulle sys till slipsknut åt killarna i brudföljet och skickade med ett tygprov, det tog cirka 4 veckor att få tillbaka skorna efter färgningen. Färgen blev bra, men jag fick veta först efteråt att färgade skor inte får bli våta, för då får tyget mörka fläckar, så nu får man hoppas på solsken under bröllopsdagen. Iofs blir knappast vita satinskor särskilt snygga i regnväder heller .

Den här modellen har jag valt på mina skor:

www.rainbowclub.co.uk/collection.htm&productID=169&Accessories=

• Lattemamman

Det börjar verkligen närma sig nu... Börjar känna mig smått stressad redan fastän det är över 1 månad kvar och vi har fixat en stor del av bröllopsbestyren. O.s.a. är på fredag och ännu är det ca 20% som inte svarat. 

I helgen ska vi diskutera blommorna med en florist, provsmaka två olika bröllopsmoussétårtor och ha bröllopsplanering med restaurangägaren. Jag har börjat skissa lite på bröllopsprogrambladet och kommit fram till att vi ska ha med nyckelpersoner, meny, fakta om brudparet, bröllopskorsord och presentation av gästerna. Musiken till vigseln är ännu helt oplanerad och så borde vi välja ut låtar som bandet skall spela på festen. Förra lämnade jag in brudklänningen för uppfållning och så hämtade vi vigselringen och de upputsade förlovningsringarna.

• Lattemamman

Vi var idag och hade bröllopsplanering med restaurangen där vi ska ha festen och blev dessutom bjudna på lunch. Nu är menyn och dryckerna bestämda. Välkomstchampangen och bröllopstårta med kaffe kommer att serveras utomhus om vädret tillåter. Det ska bli så skönt att få överlåta all dukning och alla matbestyr åt restaurangen :). Dagen före ska vi bara leverera blomdekorationer, bordsplacering och programblad, så sköter de resten. Gäst på egen fest... Vi har i helgen ringt runt till alla gäster som ej bekräftat om de kommer eller ej och av 114 inbjudna kommer 102 på bröllopet, vilket är riktigt lagom för att det inte ska bli för trångt i restaurangen.

• Lattemamman

Vi kommer att ha caesarsallad med kyckling till förrätt, slottsstek, klyftpotatis, två olika såser och rostade grönsaker till varmrätt. Bröllopstårtan kommer att vara vår efterrätt. Vi kommer att har riktig champagne som brudskål, vitt- och rött vin till maten och avec till kaffet. Grillat vildsvin låter ju jättegott Rosvägen!

• Lattemamman

Vi kommer att ha en limegrön nejlika + steelgrass i smala matta glasvaser på borden, det blir två vaser per 10 personers bord. På brudparets bord kommer vi att ha en likadan vas + brudbuketten som dekoration. Till vigseln har vi ännu inte funderat på några blommor, kanske det räcker med det som kyrkan fixar (två buketter)..?

• Lattemamman

Vi kommer att ha ev. tal och program efter maten, sen blir det en paus och om vädret tillåter serveras tårtan utomhus. Efter kaffe och tårta blir det dans och nattmat. Jag kan tänka mig att en del av barnfamiljerna och äldre släktingar börjar tacka för sig efter kaffet, medan de som vill festa stannar tills efter nattmaten (som serveras kring midnatt).

• Lattemamman

Två veckor kvar :D! 

Hur går det med planeringen? 

Jag har lagat färdigt placeringskorten inatt och i morse började jag jobba på solbrännan (solarie). Programbladen har vi ännu inte klara, det är några små detaljer kvar. Jag tar tacksam emot ett ordspråk/citat om kärlek att sätta på insidan av pärmen :). Ännu känns det som att det är mycket som ska göra som vi inte funderat så mycket på, dekorationer till bilen, presenter åt barnen, bestman och brudtärna samt bordsplaceringen... 

Jag börjar min semester idag, men det blir inte så mycket gjort med en busig treåring hemma. 

• Lattemamman

Vi är ännu inte helt klara med allt, bröllopsprogrambladet är klart skrivet, men ska printas ut ännu. Jag försökte skissa på bordsplaceringen igår, men kom ingen vart. Det var inte så enkelt som jag hade trott.

Vi fick just beskedet att vi får ändra planer när det gäller bröllopstårta. Vi har provsmakat 5 olika sorter och kommit fram till att den vi ville ha är en sugarpaste-passionsfrukstmoussetårta med chokladbotten och nu har bageriet problem med sugarpasteleveransen, så vi får tänka om :(. Det blir marsipan istället som nödlösning och den är inte lika kritvit som sugarpaste.

• Lattemamman

Äntligen är alla trycksaker klara. Har printat ut vigselprogram, festprogramblad och pysselhäften åt barnen i helgen. Presenter åt barnen är inslagna och klara. Nu är det bara bordsplaceringen kvar. Vi konstaterade att vi får åka till restaurangen en extra gång för att fundera hur vi ska sitta. Sen ska killarnas hyreskläder hämtas, bilen dekoreras och så ska vi planera dagen D med fotografen. Stumpor har jag inte ännu hittat åt mig, vill ha sådana som har öppen tå för att passa i mina skor och sådana är sällsynta. 

• Lattemamman

Ja då var man gift! Hoppas att alla andra hade en lika trevlig dag som vi!

Tiden gick otroligt snabbt, hår och makeup tog längre än beräknat så vi var t.o.m. lite försenade till fotografen. Vi hade tur med vädret. Det regnade från morgonen och sent in på natten, men höll upp under vår utomhusfotografering. Under vigseln hade vi rejält åskväder som slutade lagom tills vi gick ut ur kyrkan. När gästerna väntade på att gå in i festlokalen höll regnet upp, sen ösregnade det hela kvällen och natten. Brudparet var de sista som lämnade restaurangen. Vi njöt av festen och musiken och hade en trevlig kväll. 

Jag har jättesvårt att säga rätt efternamn, sa mitt gamla idag när jag lämnade in brudklänningen på kemtvätt. Tyllet i släpet repades sönder i slutet av festen, så jag får glömma att sälja den, kanske det blir "trash the dress" istället :).

Svar på tråden bröllop 19 juni?