• Sussi08

Hur skulle ni gå in med detta följe...

Hur skulle ni gå in om det var dessa personer som på något sätt skulle komma fram och vara med i vigselakten där framme...

1 brudgum
    1 brud
    1 bestman
    2 brudtärnor
    1 brudnäbb (dottern 3år)
    1 marskalk (son 6år)

Dottern ska bära en korg och strö blommor längs altargången och sonen ska bära ringkudden. Dock villhan också strö blommor :) så de måste gå tillsammans :)

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur skulle ni gå in med detta följe...
  • Kattpoet

Barnen ska gå först, sedan bestman och tärnor och sist brudparet

• Nordiskbrud

En variant som jag kände mest för spontant är att dotter och son går in först och strör ut blommor till lite lungrare musik, efter dem går 1 tärna och marskalken (som kan hjälpa barnen om det blir något knas på vägen och när de kommit fram till altaret). Där efter drar ingångsmusiken igång och ni kommer in med den andra tärnan efter, så hon kan hjälpa dig med ev släp eller slöja, och så kanske prästen sist. (Vanligen brukar ju också prästen gå in bakom brudparet).

• Nordiskbrud

(Bara lite petites Sonen är inte marskalk utan näbb alt ringbärare. Marskalk är ju tärnans motsvarighet i Sverige och egentligen samma sak som bestman. Om du undrar varför jag skrev marskalk där jag gjorde).

• Sussi08

Oops tack för rättelsen. Jag har jätteproblem med vem som är vem :)

Dock var en tanke som hade velat var att jag skulle komma in när min m2b står där frammme...Men det kanske ser dumt ut...

• Kattpoet

Sussi, ja det ser dumt ut eftersom bröllopet är om er båda och enligt svensk tradtion så går brudparet in tillsammans för att visa att de är jämnlikar inför Gud och människa och att det gifter sig av egen fri vilja.

• Sebastiána
    Sussi08 skrev 2010-03-25 18:56:05 följande:
    Hur skulle ni gå in om det var dessa personer som på något sätt skulle komma fram och vara med i vigselakten där framme...1 brudgum1 brud1 bestman2 brudtärnor1 brudnäbb (dottern 3år) 1 marskalk (son 6år)Dottern ska bära en korg och strö blommor längs altargången och sonen ska bära ringkudden. Dock villhan också strö blommor :) så de måste gå tillsammans :)Tacksam för svar.
    Om er marskalk bara är 6 år passar han väl bäst som brudnäbb (ordet brudnäbb används både om pojkar och flickor). Marskalk och bestman är samma sak fast det ena svenskt och det andra engelskt.

Jag hade gjort såhär:

Barnen först
    Sedan brudparet
    och efter brudparet tärnan och bestman (som jag då skulle kalla marskalk) - tärnan går bakom bruden och bestman som du kallar det går bakom brudgummen.
  • Aleta

Håller med, hade gjort enligt traditionen.
    Barnen först
    Brudparet
    Tärnorna med marskalken i mitten

Jag tycker också att det är allra snyggast och mest romantiskt att gå in tillsammans med den man ska gifta sig med.
    Att välja att gå in själv känns för mig konstigt och flyttar, tycker jag, fokus från att två personer gifter sig till att en person har gjort sig väldigt fin den här dagen.

• Kattpoet

Låt ena tärnan gå med barnen, barn och djur gör inte som vuxna vill och dottern eller sonen kan bli rädda och springa åt andra hållet eller lägga sig platt på altargången och leka död sill.

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-03-26 09:47:03 följande:
    dottern eller sonen kan bli rädda och springa åt andra hållet eller lägga sig platt på altargången och leka död sill.
    Jo det är klart
  • Kattpoet

Jag har sett söta små prinsessor leka döda sillar, det är väldigt gulligt....

Där mamma jobbade hade det en kanonbra präst, la sig ungarna platt brukade han gå fram till dem och viska, om du går hela vägen fram så ska du få se något jätte vackert.

Och barnen brukade då glatt skutta framåt och sen tog min mamma hand om dem och förklarade det vackra, dvs bröllopet.

Svar på tråden Hur skulle ni gå in med detta följe...