• mitas79

Nu har vi bestämt oss!!!

Nu har vi bestämt oss för att gifta oss efter snart tio och två barn senare. Men vart börjar vi? Vi har en budgetpå runt 20.000 kronor? Vi tänker oss ett enklare bröllop, cirka 25-30 gäster. Typ en enklare buffe av något slag. Köpt tårta det behöver inte vara någon bröllopstårta för den är väl ofta dyrare. Öl, vin och cider att dricka under kvällen.
    Frisyr och smink fixar svägerskan som är frisör. Jag vill inge ha någon klassisk bröllopsklänning utan vill ha en fin festklänning som jag kan dansa i hela natten.... jag tänker inte lämna festen först:)
    Nya skjortot till barn och blivande make. Har ingen aning vad ringar kostar? Vill inte ha rött guld utan vill nog ha vitt gult altenativt titanringar.
    Har någon något råd?

• Svar på tråden Nu har vi bestämt oss!!!
  • Zesa

Vi tänkte också köpa alkohol i tyskland för vi tyckte det skulle bli billigare. Men sen kom vi på att vi måste köra dit o hem också o vi bor i sthlm. o kör vi inte blir det biljetter för flyg eller båt. så på ett ut blir det typ lika dyrt som att köpa allt här i sverige. kanske också värt o tänka på i beräkningen alkohol.

• Katarina Michael
    Superstarfia skrev 2010-03-28 15:30:24 följande:
    Intressant att du förespråkar olagliga handligar som nedladdning ag musik.... Använd spotify istället.. betala 99kr gör en playlist som du ser kan spela utan internetuppkoppling.. sen säger man upp premiummedlemskapet....
    Jag blir så himla irriterad på en sånt här inlägg, jag ber om ursäkt om jag går offtopi eller olagligt matrial.
    Men fortfarande så är det lagligt att ladda ner. Men visst kan man kan medhjälp av att ladda ner begå en olaglig handling.
    I alla större online skivbutiker kan man ladda ner låtar oftast till en summa och ibland delar även artisterna ut sina låtar gratis.

Jag är så himla trött på dagen okunnighet ang ner laddning.
    Att säga att nerladdning är olagligt är som att säga att alla föräldrar som köper Öl till sina 18 åriga barn begår lagbrott,
    trots dem köper ölen till dem på en pub där de är 18 års gräns på alkohol och inte på systemet. Man behöver inte tolka allt i "Worst case scenario".

Jag tycker personligen man inte ska hoppa på folk och säga att dem uppmuntar/förespråkar något olagligt bara för man själv inte vet bättre.
  • Katarina Michael

Superstarfia skrev 2010-03-28 15:30:24 följande:

Intressant att du förespråkar olagliga handligar som nedladdning ag musik.... Använd spotify istället.. betala 99kr gör en playlist som du ser kan spela utan internetuppkoppling.. sen säger man upp premiummedlemskapet....
    Jag blir så himla irriterad på en sånt här inlägg, jag ber om ursäkt om jag går offtopi. Man kan välja att ladda ner lagligt matrial eller olagligt matrial.
    Men fortfarande så är det lagligt att ladda ner. Men visst kan man kan medhjälp av att ladda ner begå en olaglig handling.
    I alla större online skivbutiker kan man ladda ner låtar oftast till en summa och ibland delar även artisterna ut sina låtar gratis.

Jag är så himla trött på dagen okunnighet ang ner laddning.
    Att säga att nerladdning är olagligt är som att säga att alla föräldrar som köper Öl till sina 18 åriga barn begår lagbrott,
    trots dem köper ölen till dem på en pub där de är 18 års gräns på alkohol och inte på systemet. Man behöver inte tolka allt i "Worst case scenario".

Jag tycker personligen man inte ska hoppa på folk och säga att dem uppmuntar/förespråkar något olagligt bara för man själv inte vet bättre.
  • Superstarfia

Katarina Michael skrev 2010-03-28 16:40:32 följande:

Jag blir så himla irriterad på en sånt här inlägg, jag ber om ursäkt om jag går offtopi eller olagligt matrial.Men fortfarande så är det lagligt att ladda ner. Men visst kan man kan medhjälp av att ladda ner begå en olaglig handling.I alla större online skivbutiker kan man ladda ner låtar oftast till en summa och ibland delar även artisterna ut sina låtar gratis.Jag är så himla trött på dagen okunnighet ang ner laddning. Att säga att nerladdning är olagligt är som att säga att alla föräldrar som köper Öl till sina 18 åriga barn begår lagbrott, trots dem köper ölen till dem på en pub där de är 18 års gräns på alkohol och inte på systemet. Man behöver inte tolka allt i "Worst case scenario".Jag tycker personligen man inte ska hoppa på folk och säga att dem uppmuntar/förespråkar något olagligt bara för man själv inte vet bättre.
    Du kanske också skulle läsa på lite??

Det ÄR olagligt att ladda ner olagligt delat upphovsrättskyddat material.

Klart sam F*N att jag vet att det inte är olagligt att ladda ner de filer som artister själva ger bort via t ex sin hemsida och de låtar man köpt via itunes, cdon.com eller ginza..

MEN åter igen, det ÄR olagligt att ladda ner, den lagen trädde i kraft för några år sen.. innan var det bara olagligt att ladda upp, men inte ner...
  • Katarina Michael
    Superstarfia skrev 2010-03-28 16:46:48 följande:
    Katarina Michael skrev 2010-03-28 16:40:32 följande:Du kanske också skulle läsa på lite??Det ÄR olagligt att ladda ner olagligt delat upphovsrättskyddat material. Klart sam F*N att jag vet att det inte är olagligt att ladda ner de filer som artister själva ger bort via t ex sin hemsida och de låtar man köpt via itunes, cdon.com eller ginza..MEN åter igen, det ÄR olagligt att ladda ner, den lagen trädde i kraft för några år sen.. innan var det bara olagligt att ladda upp, men inte ner...
    Nej ladda ner är INTE olagligt. Bara ladda ner olaglig material och hon skrev aldrig att de var olaglig matrial man skulle ladda ner, vara bara du som antog de, om man kan undrar varför du antar de värsta om varje människa??! Därför jag tycker de är dålig stil.

Du laddar ner även köpt matrial, dessutom får du ladda ner komperingskyddat matrial av familjenmedlem utan de är olagligt.. (ungefär som du får kopiera en skiva inom närmaste familjen enligt lagen)...frågan kan diskuteras om vad som räknas som familj...
  • Superstarfia

Katarina Michael skrev 2010-03-28 19:16:17 följande:

Nej ladda ner är INTE olagligt. Bara ladda ner olaglig material och hon skrev aldrig att de var olaglig matrial man skulle ladda ner, vara bara du som antog de, om man kan undrar varför du antar de värsta om varje människa??! Därför jag tycker de är dålig stil.Du laddar ner även köpt matrial, dessutom får du ladda ner komperingskyddat matrial av familjenmedlem utan de är olagligt.. (ungefär som du får kopiera en skiva inom närmaste familjen enligt lagen)...frågan kan diskuteras om vad som räknas som familj...
    allt som finns tillgängligt på nätet och datorer som inte är godkännt av upphovsrättsinnehavaren ÄR olagligt att ladda ner...
    Och NEJ det är inte längre lagligt att kopiera skivor till familjen.. även om du verkar vilja tro det...
  • Katarina Michael
    Superstarfia skrev 2010-03-28 19:34:13 följande:
    Katarina Michael skrev 2010-03-28 19:16:17 följande:allt som finns tillgängligt på nätet och datorer som inte är godkännt av upphovsrättsinnehavaren ÄR olagligt att ladda ner... Och NEJ det är inte längre lagligt att kopiera skivor till familjen.. även om du verkar vilja tro det...
    Tänker inte ta diskutionen för vi går för offtopic men läs gärna på mer i frågan...och nästa gång antar inte de värsta om folk, för jag tror inte att du själv vill bli antagen på de sättet....
  • MaddeåMats

Jag vill bara klargöra en sak: JAG HAR ALDRIG FÖRESPRÅKAT EN OLAGLIG HANDLING!!!!
    Jag skrev bara tanka ner, hur du sen väljer att göra det är upp till dig, vill du använda spotify så gör det och vill du göra det på något annat sätt så gör det.
    Men sluta anklaga mig! Förtal är en olaglig handling! Så lägg ner.

• Katarina Michael
    MaddeåMats skrev 2010-03-30 10:46:38 följande:
    Jag vill bara klargöra en sak: JAG HAR ALDRIG FÖRESPRÅKAT EN OLAGLIG HANDLING!!!! Jag skrev bara tanka ner, hur du sen väljer att göra det är upp till dig, vill du använda spotify så gör det och vill du göra det på något annat sätt så gör det. Men sluta anklaga mig! Förtal är en olaglig handling! Så lägg ner.
    Tack precis de jag vill komma till!
  • Kattpoet

Och det finns faktiskt gratis musik att ladda ner också, ja vissa musiker har shareware.

Nåja tur att min karl är en föredetta Dj, han får ta musik biten.

Bydgegårdar och områdetslokaler är oftas billiga men inte alltid trevliga.

Ringar kan gå från 3000kr till 100 000kr det är allt upp till er tycke och smak.

Ni borde klara det på den budget ni har satt.

• KatjaB

Vilket tjafs.. men för att återgå till ts frågor om budgettips så tänkte jag försöka bidra lite.

Ringar finns dels på kaplans, kolla pantbanker tex om du inte har några problem med begagnat, att putsa upp o sätta ny gravyr är inte dyrt o du kan hitta jättefina ringar till bra priser.
    Annars så finns titanringar (vi köpte våra på titanringar.com) och så finns ju en del kollektioner som är billigare än tex schalins ringar. Vill ni ha guld kan ni ju ha släta ringar och fylla på med en eller ett par stenar på årsdagen tex.

Men mest för pengarna får ni nog om ni köper begagnat.

Maten, ska ni catera eller göra själva. En kallskuren buffé med sallader, potatissallad och kanske någon paj är somrigt och gott. O det meste går att göra i förväg också.

Tårta kan ni köpa på maxi, de har med vitt överdrag också, men köp vanliga tårtor istället för bröllopstårta, i olika storlekar. Ställning kan de eventuellt ha, annars kan ni bygga upp med olika höjder själv med hjälp av upp o nervända krukor eller böcker och lägga ett tyg över bara.

Kläder går att hitta billigt på olika kinaföretag, det finns ju svenska butiker också som har fina sommarklänningar nu snart som kanske passar också.

Bygdegårdar och fritidsgårdar brukar vara billiga.

Tyskland kostar ju en del att åka till också, beroende på hur långt ni har att åka. Vi ska beställa från en sajt istället o få det hemskickat, men räkna på vad det kostar med frakten, ev kanske det blir billigare att skippa vinet eller ölen och köpa nåt av det på systemet istället.

Var i landet bor ni?

• mitas79

Vi bor i Kalmar trakten. Tack för tipsen. Jo jag har tänkt mig en sommarklänning. Handlade faktiskt skjorta och slips till barnen i dag.

• Kattpoet

mitas79, ta dig in till Växjö imorgon, det finns en rea på singoalla och brudklänningar, vissa säger att den slutar.

• planerar bröllop 19 juni 2010

Vår hembygdsgård kostar 250kr/dygn att hyra :) Den ligger dock i mörkaste Värmland så det kan vara därför...

Svar på tråden Nu har vi bestämt oss!!!