Inlägg från: Martinaa |Visa alla inlägg
  • Martinaa

Hur blir det med mitt nya efternamn, pass och bröllopsresa?

Dolly84 skrev 2010-03-30 19:16:41 följande:
    Finns säkert trådar om detta, men hittar ingen just nu. Jag kommer byta efternamn i samband med bröllopet och tre dagar efter vigseln åker vi till Egypten och stannar en vecka. Resan är bokad i mitt nuvarande efternamn. Kommer jag få problem? Eller tar det lång tid innan det nya efternamnet registreras?
    Nej du kan inte åka i ditt nya namn!
    Efter vigseln skickar prästen in papprena på att han förrättat vigseln (bara det kan ju ta några dagar innan det kommer på lådan). Sen är det pappersvändning och handläggningstid och allt va det heter innan du får hem papper att det gått igenom. Detta tar vad jag förstått ca en månad efter vigseln, ibland ännu längre. Först då kan du ansöka om nytt pass. Sedan tar det ju ett tag innan du får ditt nya pass också.
    Så boka resan i ditt gamla namn som det står i ditt pass, annars kan du få problem på flygplatsen!
  • Martinaa

Oj förlåt, jag läste visst ditt inlägg lite slarvigt! Du har gjort helt rätt med andra ord!

• Martinaa
    Pärlis skrev 2010-03-30 20:22:05 följande:
    Jag undrar hur det blir för min del. Vi ska åka ca en månad efter vigseln. Har ju tänkt att skicka in namnbytesblanketten samtidigt som hindersprövningen. Och resan är bokad i våra nuvarande namn. Tror ni det kan bli problem? Iofs ska vi inte åka flyg utan buss, så det är väl inte så stenhårda kontroller då.Men när kan man liksom börja använda sitt nya namn? T.ex. när man presenterar sig eller skriver på något? Får man nåt papper på det när allt är klart...typ "Nu har du fått ditt nya namn" eller nåt liknande.
    Som sagt så kommer ni få hem papper på att det gått genom. Skulle det bli precis innan ni åker så vänta tills ni kommer hem innan ni ansöker om nytt körkort/pass, och åk i era gamla namn. Tveksamt att ni hinner få papper och få nya pass på en månad (vad jag förstått, jag har ju inte gjort det själv än).
  • Martinaa
    Dolly84 skrev 2010-03-30 21:05:26 följande:
    Tack för svaren. Men då ska jag alltså inte skicka in namnändringen samtidigt som hindersprövningen (som jag har tänkt att beställa snart)? Eller är det så att jag måste vara gift först innan namnändringen går igenom? Annars kanske mitt namn ändras ganska långt innan jag gifter mig, om det är möjligt?
    Nope. Skicka du in tillsammans med hindersprövningen. Namnändringen kommer inte gå igenom förrän ett tag efter vigseln.
Svar på tråden Hur blir det med mitt nya efternamn, pass och bröllopsresa?