• Aleta

kostnad för möhippa

Verkligen dyrt. Jag tycker att vid 600:- börjar det kännas i plånboken. Ofta ska man ju resa långt också.

• Aleta

Om man går på restaurang och äter trerätters med vin så blir det så klart skitdyrt. Vi brukar alltid åka hem till någon på kvällen och laga maten tillsammans. Det är mysigt tycker jag.

sigma skrev 2010-04-05 17:30:26 följande:
    Nu står det ju iofs inte vad som ingår i den möhippa TS ska på och är alltså omöjligt att ta ställning till ifall det är prisvärt eller inte, men om det är en heldag med aktiviteter, mat, dryck osv så är det faktiskt skitsvårt att få ner det under tusenlappen, iaf i storstan. Min systers möhippa gick på 1100:- pp, då ingick brunch, poledance-lektion, relax i bubbelpool med tillhörande skumpa samt en trerätters på fin restaurang inkl fördrink och vinpaket, plus nattklubbsinträde. En heldag, altså- man får ju tänka på vad man får för pengarna!
  • Aleta

Måste man prioritera sina vänner genom att lägga mycket pengar på dem?
    Jag kanske är gammalmodig, men jag värdesätter tid oändligt mycket mer än pengar.

Att det är skillnad på att hur tjejer och killar spenderar sina pengar (om det nu är det) har nog med samhället i stort att göra. Män tjänar mer pengar och kvinnor har alltid dåligt samvete över att spendera på sig själva (om vi nu ska generalisera ).

• Aleta

Helt annorlunda!
    Om ett gäng tjejer går ut och slår på stort så lägger folk märke till det, ingen skulle höja ett ögonbryn om det var ett gäng killar.

Rufsas skrev 2010-04-05 21:51:41 följande:
    Det tror jag också. Undrar just hur det hade varit i ett samhälle där kvinnor i regel tjänar mer än män.
  • Aleta

Det är verkligen helt sjukt, men alltför många tjejer idag vill inte se det och säger. "Det gäller inte mig, jag är jämställd" eller "det gör väl inte så mycket".
    Jag vet inte varför det har blivit så fult att vara feminist och kämpa för att alla ska ha samma förutsättningar oavsett utrustning mellan benen.

(Dessa kommentarer har jag läst här på BT, så de är inte påhittade.)

Rufsas skrev 2010-04-06 09:17:33 följande:
    Det jag alltså menar är att jag tycker att det är helt sjukt att kvinnor, fortfarande år 2010, tjänar mindre än män. Ofta för samma insats.
  • Aleta

Men om man inte gör det så himla dyrt så kan fler komma, även de som inte är allra närmast bruden. Det gör i sin tur allting billigare eftersom man är fler som kan dela på kostnaderna.

Jag tror visst att man kommer under 1300:- i Stockholm om man anstränger sig lite. Det måste inte köpas en massa dyra aktiviteter. Jag tycker att det viktigaste är att man umgås.

• Aleta
    Piggelinlover skrev 2010-05-18 21:32:30 följande:
    Jag ordnar en möhippa just nu, och den kommer landa på 1000 kr och då ingår en aktivitet, fotografering, spa, lunch och en privatkock och alla alkohol under dagen, men tydligen så tycker vissa att det är för dyrt iaf och att man inte får ut ngt av dagen.....jag vet inte riktigt vad som menades med det...
    Men hur kan de tycka att det är för dyrt? De måste ju ha räknat på det när ni bestämde aktiviteter tillsammans?
    Jag förstår inte heller hur de menar. Om ni har kommit överens om hur ni ska fira bruden så kan de väl plötsligt inte tycka att de inte får ut något av det själva?

Ni får väl byta till någon billigare aktivitet, det brukar ju finnas många förslag att välja mellan när man planerar.

• Aleta

Vi brukar ofta ha det så att vissa bara är med en del av dagen, helt enkelt för att de inte kan vara med mer. De brukar då betala en mindre summa eftersom de inte är med på allt, men det drar ju ändå ned totalkostnaden för alla eftersom man blir fler som kan dela.

Vi planerar med möten och via mail och telefon. Även de som inte kan vara med brukar vara med och komma med förslag på vad bruden gillar att göra. Sedan brukar vi hitta bra hålltider där det är lätt att ansluta eller lämna för de som bara kan vara med en stund.

Svar på tråden kostnad för möhippa