• Rufsas

kostnad för möhippa

Men vad betalar man ofta om man går ut på middag och sedan krogen? Det är ju minst en tusenlapp. Tycker det kan låta mycket med 1 300:- men samtidigt förväntar jag mig att ni får ut en del av de pengarna?

• Rufsas

Min uppfattning är att killar generellt är villiga att betala betydligt mer för sin svensexa än vad vi är villiga att betala för möhippa. Stämmer det?

• Rufsas
    Aleta skrev 2010-04-05 21:48:17 följande:
    Att det är skillnad på att hur tjejer och killar spenderar sina pengar (om det nu är det) har nog med samhället i stort att göra. Män tjänar mer pengar och kvinnor har alltid dåligt samvete över att spendera på sig själva (om vi nu ska generalisera ).
    Det tror jag också. Undrar just hur det hade varit i ett samhälle där kvinnor i regel tjänar mer än män.
  • Rufsas
    Loppansson skrev 2010-04-06 09:11:37 följande:
    Ja, om man är singel tjej så är det ju tyvärr så att man som kvinna har/tjänar mindre pengar än män, men om man som jag och många av mina vänner lver som sambos/gifta så har man väl delad ekonomi? Och då borde det väl va så att om killen lägger mkt pengar på en svensexa så kan väl tjejen göra det oxå?? Och nej jag tycker inte ens "kärlek" till vännen/bruden ska mätas i pengar, men när jag tex pratar med många av mina vänner så undrar alla varför de inte få så "extrema" möhippor så som deras män fick, men det lustiga är sen så när det väl kommer en annan möhippa så är de inte villiga att betala så mkt för en sån "exttrem" möhippa...jag tycker bara att det är lite märkligt.
    Fast även om jag ska gifta mig och vi kommer att ha delad ekeonomi så vet ju både han, jag och alla vi känner att han tjänar dubbelt så mycket som mig. Och vad händer om vi - peppar, peppar - skiljer oss. Nej, jag tycker att det spelar en otroligt stor roll oavsett om jag är singel, gift eller skild.
  • Rufsas
    Rufsas skrev 2010-04-06 09:16:44 följande:
    Fast även om jag ska gifta mig och vi kommer att ha delad ekeonomi så vet ju både han, jag och alla vi känner att han tjänar dubbelt så mycket som mig. Och vad händer om vi - peppar, peppar - skiljer oss. Nej, jag tycker att det spelar en otroligt stor roll oavsett om jag är singel, gift eller skild.
    Det jag alltså menar är att jag tycker att det är helt sjukt att kvinnor, fortfarande år 2010, tjänar mindre än män. Ofta för samma insats.
  • Rufsas

Jag tror också absolut att man kan komma under 1 300:- även om det kräver mer planering. Man kan exempelvis ha knytis istället för att äta ute.

Sedan skadar aldrig lite kreativitet. SPA-dag i all ära men jag hade imponerats betdligt mer av en möhippa som är kul, kreativ och annorlunda och som dessutom inte kostar multum. Sedan tycker jag det är viktigt att bruden står i centrum och att man visar sin uppskattning, men det kan man ju göra genom annat än att det ska vara en dyr hippa.

• Rufsas
    KatjaB skrev 2010-05-18 21:49:54 följande:
    Men 1300 ÄR mycket pengar. Jag tycker det är mycket även om man räknar in både sin o brudens del.. Med tanke på att det oftast är folk med olika förutsättningar som kanske ska vara med. En student kanske inte kanske kan delta ifall möhippan är för dyr.
    Jag förstår vad du menar men tycker samtidigt, hey vad kostar en vanlig utgång på krogen? Två utgångar är ju lätt 1300:-.
  • Rufsas
    Eriane skrev 2010-05-18 22:52:17 följande:
      Det tycker du? Själv brukar jag lägga max en 500 på krogen oftast lägger jag bara en hundring...En persons grus är en annans berg.Nu har jag visserligen råd att lägga en tusing eller två om jag går ut men det gör jag inte. Har aldrig varit en supar människa så spenderar inte mycket. När jag var yngre och pluggade skulle jag aldrig haft råd med mer än en hundring på en kväll. Inträde på klubben sen dricka vatten.
    Nu menar jag iofs med en liten matbit, taxi och kanske en flaska vin till den som står för "förfesten" också. Jag menar bara att man kanske kan låta bli att äta lunch ute en vecka eller två (eller liknande) för att fira sin kompis som ska gifta sig. Tycker naturligtvis inte att man ska behöva leva barskrapad för att kunna gå på möhippa, menar bara att man ofta kan spara in på andra saker. Sedan är jag väl medveten om att alla inte har samma förutsättningar.
  • Rufsas
    Skuggan skrev 2010-05-19 10:08:45 följande:
    Samtidigt så måste ju de som planerar hippan vara medvetna om att om summan drar iväg, ja då kan många tvingas hoppa av.
    Å andra sidan kan möhippan bli billigare ju fler som är med.

Vill bara poängtera att det viktigaste är VAD man gör, snarare än vad det kostar. Men jag tror att det gäller att vara mer kreativ när det gäller billiga möhippor. Det fixar sig inte av sig självt.

• Rufsas

Men då tycker jag hellre det är bättre att man har som Aleta skriver - att man har valfria delar av dagen.

Jag skulle skämmas ihjäl om jag bara bidrog med tre hundra spänn för min allra bästa kompis bara för att det är en grupp avlägsna bekanta som inte vill lägga mer pengar.

Har faktiskt ett liknande sådant problem just nu. En kompis fyller 30 (min bästa kompis) och vår tredje kompis vill lägga en femhundring tillsammans för henne. Jag hade snarare tänkt 500 kr/person till henne. Det blir så jobbigt då. Ska tilläggas att den tredje kompisen har duktigt mycket pengar. Jag tror att jag köper något extra till henne som jag ger när vi är själva nästa gång.

Svar på tråden kostnad för möhippa