• MrsCoverdale

Florist eller duktig på blommor, hjälp!

Vi har tvärt ändrat från vår till höstbröllop. Lite ledsen i hjärtat är jag men vi får inte ihop det praktiska annars.. :/ Jag ville så gärna ha riktiga vårblommor i buketten, har fastnat för vita tulpaner. Finns det överhuvudtaget i början av september? Hur fasligt dyrt kan det bli att välja en icke-säsongsblomma. Usch, jag vill inte kompromissa mer, skitliv som ställer sig i vägen för mitt mycket välplanerade och efterlängtade (vår-)drömbröllop :(

• Svar på tråden Florist eller duktig på blommor, hjälp!
  • passionsblomman

Tyvärr är nog början av septeber inte så mycket att hoppas på-även om tulpansäsongen numera kommer tidigare och tidigare.
    Visst kan du be floristen försöka, men det finns absolut inga garantier. priset är helt omöjligt att uttala sig om, det sätter odlaren och dennes återförsäljare där och då. Dyrare än vanligt blir det, men tuplaner är ju å andra sifdan en billig blomma.

Du kan inte tänka dig Anemoner eller Liljekonvaljer för att få vårkänslan? Konvaljerna kostar iofs en slant men är ju ljuvliga, Anemoner tycker jag är en underbar blomma och den finns ju i alltfrån Bått till starkt cerise, röd eller vit. Bildexempel finns i mitt galleri iafll du undrar hr den ser ut.
    Den brukar inte vara jättedyr heller.

• MrsCoverdale

Helst av allt hade jag faktiskt velat ha en bukett med endast liljekonvaljer (typ prinsessan Lilians) men jag trodde det skulle bli jättedyrt och definitiv inte finnas på hösten (?) så istället kom jag på tulpaner...eller liljor, inte callor utan.. ja du vet säkert :) Jag vet inte vad de heter.. tigerliljor fast vita..haha!
    Så himla bra ni är som är här och står ut med oss okunniga i forumet förresten! :) Det ska ni (kunniga) ha all cred för!

• passionsblomman

Jo, det är sant att endast konvaljer kostar en slant när det är fråga om de odlade. Säg att du behöver kanske 50 stjälkar (de ligger i knippen om 25), så skulle jag uppskatta att priset hamnar runt 2000 kr. Det är iofs inget ovanligt pris på ett brudbinderi och Liljekonvaljer är ju bland det ljvligaste man kan få hålla i sina händer...

En bukett med endast Anemoner blir dock betydligt billigare, uppskattningsvis bara hälften av kostnaden för konvaljerna.

Fundera på vad konvaljerna skulle vara värda för dig.

• MrsCoverdale

Oh 2000! Det är ju vad jag budgeterat!! Trodde det skulle kosta det dubbla! Fråga inte var jag fick den summan ifrån dock, kanske hittade på den :)

Tack för all information!

• passionsblomman

Så lite så!

(summan beror ju på hur stor du vill ha buketten, det finns säkert de som dragit i med 100 stjälkar också, men 50 st tror jag du kommer en bra bit med, iallafall om du tänker ha blad med i också. Ska det vara enbart blommorna så går det ju åt fler.)

Om du har möjlighet nu i vår-provplocka och så tänker du på att de odlade är bra mycket större än de i naturen

Svar på tråden Florist eller duktig på blommor, hjälp!