• bruden 82

Hur många tärnor?

Hej!

Jag planerar ett bröllop nu i höst :) och undrar hur många brudtärnor man kan ha? Om det finns någon gräns typ..
    jag tänkte ha 3 eller 4.

• Svar på tråden Hur många tärnor?
  • Eriane

Jag har bara en tärna, en av mina bästa vänner och gudmor till mitt barn

• Puchiko

om bägge tackar ja så ska jag ha två tärnor och m2b en bestman :)

• SophiaM

Jag ska ha tre tärnor och min man ska ha tre marshalker.

• Andreas flicka

Vi ska ha en tärna och en marskalk.

• Flotten

Intressant tråd, antar att ni gifter er i stora kyrkor ni som skall stå 10 personer framme i kyrkan!
    I några av "mina" arbetskyrkor kan brudparet skatta sig lyckliga att de själv får plats sida vid sida där framme.
    Jag har haft ETT bröllop(2009) under drygt 20 år som vaktmästare där det fanns 3 tärnor och 3 marskalker, annars så verkar det IRL inte vara vanligt som man kan få en känsla av här på BT i vissa trådar.

• Andreas flicka

@Flotten - intressant med så små kyrkor. Får man fråga vilka kyrkor jobbar du i?  Det vore lite roligt att titta på dem på kyrkokartan.se.

På de flesta bröllop jag har varit gäst på har vigseln varit i förhållandevis små kyrkor (det beror iofs på vad man jämför med) - byggda under medeltidens senare del, med plats för kring 100 personer. I sådana kyrkor skulle jag absolut säga att brudparet plus en hel del personer till får plats framme vid altaret.

Svar på tråden Hur många tärnor?