• basilika17

    barn frivilligt?

    Får inte till det. Vi ska ha ett litet bröllop ca 35 st. bara släkt. Vet inte om dom vill stanna kvar så länge på kvällen heller. inga festprissar direkt.
    Men det kan ändå vara roligt att kunna stanna kvar på kvällen en stund.
    Skrev så här: Barn är självklart välkomna, men vill man stanna kvar lite senare kanske man väljer barnvakt.
    Helt frivilligt!
    Eller låter det tokigt?

  • Svar på tråden barn frivilligt?
  • Long engagement

    Ja, det låter falskt. Bättre att skriva rakt. Läser du forumet så ser du att visa har struntat i en vädjan och låtit barnen vara med på hela festen och springa runt.

    Läs min blgg idag om just bArnfritt

    www.finest.se/SannaE

  • basilika17

    ja det är nog bättre att inte skriva något alls

  • Long engagement

    JO skriv att det är barnfritt!

  • Optimia

    Formuleringen beror väl på om barn är välkomna eller ej? Om barn är välkomna, men ni hoppas att folk ska skaffa barnvakt för att kunna stanna längre på festen, kan ni ju försöka snickra ihop en lämplig formulering, t.ex:
    Barn är hjärtligt välkomna, men festen planeras pågå till kl 01, så om ni vill stanna länge rekommenderas barnvakt. Eller din formulering, jag tyckte den var bra

    Om barn inte är välkomna överhuvudtaget är det bäst att skriva det rakt ut; festen är avsedd för våra vuxna vänner, barnen träffar vi gärna en annan dag.

  • Jolalu

    Är lite i samma sits som du. Barn får följa med men vi vill ju inte att folk ska tro att det blir ett "barnkalas". Tänker inte skriva barnens namn i inbjudan men skriver att barn är välkomna. Och blir det många barn som kommer får vi väl försöka ordna nåt kul för dom.
    Själv förstod jag inte varför barn inte skulle få följa med innan jag började planera mitt eget bröllop (har inte blivit bjuden på nåt sen jag fick barn heller) men jag tycker det är upp till var och en att bestämma.

  • BlackWIngedAngel

    När man blir bjuden till bröllop så förväntar man sig knappast ett barnkalas i vilket fall, så just den biten behöver knappast poängteras om man inte har en umgängeskrets som är väldigt ovan vid större fester. Däremot hade jag definitivt uppfattat det som att barnen inte var välkomna om man gör en poäng av att skriva ut föräldrarnas namn men inte barnens.
    När vi bjuder till större fester och barnen är välkomna så skriver vi helt sonika; Familjen (Namnet) och sedan får de själva tala om hur många de blir som kommer när de hör av sig och tackar ja.


    Jolalu skrev 2010-04-18 22:05:01 följande:
    Är lite i samma sits som du. Barn får följa med men vi vill ju inte att folk ska tro att det blir ett "barnkalas". Tänker inte skriva barnens namn i inbjudan men skriver att barn är välkomna. Och blir det många barn som kommer får vi väl försöka ordna nåt kul för dom.Själv förstod jag inte varför barn inte skulle få följa med innan jag började planera mitt eget bröllop (har inte blivit bjuden på nåt sen jag fick barn heller) men jag tycker det är upp till var och en att bestämma.
  • Long engagement
    Optimia skrev 2010-04-18 16:30:58 följande:
    Formuleringen beror väl på om barn är välkomna eller ej? Om barn är välkomna, men ni hoppas att folk ska skaffa barnvakt för att kunna stanna längre på festen, kan ni ju försöka snickra ihop en lämplig formulering, t.ex:Barn är hjärtligt välkomna, men festen planeras pågå till kl 01, så om ni vill stanna länge rekommenderas barnvakt. Eller din formulering, jag tyckte den var bra Om barn inte är välkomna överhuvudtaget är det bäst att skriva det rakt ut; festen är avsedd för våra vuxna vänner, barnen träffar vi gärna en annan dag.
    De som har skrivit så får ändå barn till 01 på natten. Finns massor av exempel på det i forumet.
  • Skuggan

    Jag sitter och funderar på hur jag hade hanterat de olika situationerna rent praktiskt, som förälder och gäst altså.

    Det här kommer jag fram till. Välj vad som är viktigt för er. Vill ni att folk ska stanna länge, då får ni nog välja antingen eller helt barnfritt eller barn välkomna hela kvällen.

    Mellan alternativet tror jag hade inneburit att man komemr som gäst sen åker man när man inte längre är välkommen som familj. (det låter hår jag vet, men lite så blir det ju)

    Är det barnfritt så tar man ställning innan, antigen skaffar man barnvakt och är med så länge man vill och orkar (om det inte finns praktiska hinder i hur länge barnvakten kan stanna förstås, men det är ju inte erat problem rent krasst)Eller så kommer man inte alls om man inte kan eller vill ha barnvakt.

    Är barn välkomna hela kvällen så planerar man antagligen för att hitta någon lösning för barnen att sova på plats, eller så åker några av gästerna tidigt.

    Så jag tror att det är lättast med antigen eller och det väljer ju ni. Vill ni har barnfritt så kör på det, vill ni ha med barn så kör på det. Sen kan man ju självkalrt köra mitten alternativet med, men jag tror det är otaktiskt om ni vill att folk ska stanna länge.

  • Optimia

    Long engagement skrev 2010-04-18 23:22:31 följande:


    De som har skrivit så får ändå barn till 01 på natten. Finns massor av exempel på det i forumet.
    Ja jag vet att det finns folk som vill ha med sina barn fast inbjudarna skrivit att festen är avsedd för vuxna och inte för barn.

    Detta verkar ju dock inte vara TS problem; hon verkar ju vilja att folk *får* ta med sina barn, men att hon ändå gärna vill att festen ska pågå länge.

    I övrigt håller jag med Skuggan; hon har kloka tankar i sitt inlägg.
  • prinsessanochjag

    Jag tycker din formulering låter alldeles utmätkt bra !

Svar på tråden barn frivilligt?