• ANToM

Hur vanligt är det att ha efterrätt?

Hej!

Jag undrar hur vanligt det är att man bjuder på efterrätt på sitt bröllop?

Jag har varit på tre bröllop och minns inte att man någonsin fått efterrätt, utan att det istället brukar serveras kaffe med tårta efter maten. Men nu har jag hört från flera håll att det "ska" vara efterrätt också..

Så, vad tycker ni? Blir det kaka på kaka med efterrätt och sedan tårta, eller "ska" det vara tre-rätters med efterrätt?

• Svar på tråden Hur vanligt är det att ha efterrätt?
  • Dolly84

Vi kör med dessert och sedan tårta några timmar senare. Skadar inte med för mycket sött på ett bröllop, tycker jag iaf {#lang_emotions_smile}

• FramtidaFruSandberg

"ska" behöver det absolut inte vara. Vi har både efterrätt och tårta men jag har varit på bröllop som även haft bara efterrätt och ingen tårta 8det var lite trist dock, bröllopstårta tycker jag ändå hör till)

• Sebastiána

Vi kör tvårätters och sedan bröllopstårta och spettekaga. Det blir bara för mycket att ha efterätt också. Senare på kvällen blir det gottebord plus chips och annan snacks.

• Pärlis

Vi har tänkt ha buffé, sen tårta och spettkaka.

• juni2010

Vi kommer ha trerätters med efterrätt men ingen tårta utan istället kommer vi ha små praliner eller nåt i den stilen till kaffet.
    Känns som tårtan är en sån sak som man äter lite för att man "måste" smaka på den fast än man redan är mätt....tycker jag iaf....

• Nordiskbrud

Ni kan ju göra som ni vill så klart, men personligen så skulle jag vilja avrunda måltiden i vart fall. De flesta bröllop jag varit och jobbat på har serverat dessert vid bordet tillsammans med dessertvin och tårta, kaffe och avec senare på kvällen. Men det verkar bli allt vanligare att man i stället för dessert serverar lite ostar och så tårta senare. Vi hade ostar och det var mycket uppskattat. Ett annat alternativ skulle kanske vara att servera några tryfflar i stället för ost?
    Själv tycker jag att det blir för mycket med vanlig efterrätt och så tårta på det. Men som sagt, att lämna bordet efter huvudrätt blir rumphugget.

• kenttjej

Vi är sånna gottegrisar så vi har trerätters med efterrätt (dvs rätt nr 3), en paus med dans o annat skoj o sedan tårta på det! Känns kul att slå på stort och jag tror nog att alla ska lyckas klämma ner åt minstone en liiiiten bit tårta efter att ha dansat av sig en stund.

• Flotten

Jag har aldrig upplevt fenomenet "det räcker med tårta" men så är jag skåning!
    De bröllop jag varit på har serverat trerätters eller någon form av buffé + efterrätt.
    När man brutit borden har oftast tårtan serverats. Ost,frukt och ev. gotter har kommit fram lite senare.
    Här gör man väl verkligen som man vill, är man gottegris eller inte?

• thebe

här blir det 2ätters och bröllopstårta till dessert.

vi funderar på att ha ett godisbord med massa olika godisar i fina skålar, glas m.m. och sedan ett fruktbord. våra gäster är både gottegrisar och antigodis. så vill ha lite av varje så alla får en chans att få vad just dem vill ha.

men kommer inte ha chips, känns som det kan bli kletigt, dumt när alla är finklädda. mindtre roligt med fettfläckar på barnens kläder pga dem har torkat av sig på kläderna m.m.

• BrideBecks

Man gör ju såklart det man känner.

Vi har ju båda familjer som gillar mat så för oss blir det 3-rätters, sedan tårta och senare mot natten det dansats loss en del energi så blir det vickning med korv med bröd för att fylla på bränslet.

• kenttjej

Ja just det, senare på kvällen blir det vickning också. Tänker oss lite enklare tapas med korv, ost, marinerade oliver o medelhavsgrönsaker mm. O lite bröd till. Blev lite sugen på att ha godis framme under kvällen också!

• Philippine

Vi ska ha grillbuffé och sedan efterrätts/godisbuffeé och kaffe. Tårtan kommer vi att äta med familjen efter vigseln.

• KatjaB

vi kommer ha en förrätt i form av tre olika sorters snittar till varje gäst.

sen buffé, ganska klassisk som passar de flesta smaker.

sen blir det någon form av dessert, tryfflar eller nåt annat.

efter brudvalsen och livespelningen är det tårta. den är väldigt efterrättsliknande med mousser och pannacotta så det blir lite dubbelt att ha något sånt till dessert. här har vi även en del godis i snygga skålar så att de som inte gillar tårta får förse sig med lite annat gott.

som snacks har vi popcorn och nötter.

vickningsmat är korv med bröd.

• danli

Vi kommer "bara" att ha 2-rätters och sedan ha tårtan som dessert till kaffet. Detta räckte för oss men jag tycker absolut att man kan ha både dessert och tårta.

• Marjo

Vi tänkte först ha efterrätt men sen skulle det blir så kort tid mellan den och tårtan, så vi struntar i efterrätten och lägger krutet på en sagolik tårta istället!

• tesefes

Jag tycker egentligen det är sak samma. Vi ville ha det traditionellt med trerätters och tårta. Liten chokladmousse till efterrätt så inget supermastigt.

Svar på tråden Hur vanligt är det att ha efterrätt?