är så arg och ledsen på min stora dotter just nu! min man fyller år idag, vi har barnvakt (mormor) åt den minsta och min stora skulle åka till sin pappa i em. hon skulle bara förbi grönan i några timmar m en kompis, men inte länge då kompisen hade träning på kvällen vid 6 tiden. kl 17.20 på väg hem ifrån min mamma ringer jag den stora - då är hon f på grönan och säger att hon minsann inte ska till sin pappa utan sova hos en kompis. jag säger åt henne att den ändringen kan enbart göras om hon pratar med sin pappa då det är hans helg - inte genom mig utan direkt med honom. hon sa att hon skulle prata m honom... tror ni hon gjorde det? kl 18.10 ringer jag igen och då har hon inte ringt, helt plötsligt hade hon inga pengar i mobilen osv... jag började då bli arg och sa att hon inte hade ngt val, att detta är hennes ansvar osv, hon slängde på luren och det var då det började... i över 2,5 timme har jag nu försökt få henne att lämna grönan och åka till sin pappa men helt plötsligt säger hon att hon hatar honom och att jag bara tjatar och ingen ska bestämma över henne för hon e minsann 14 år osv osv...
JAg bröt ihop totalt och grät när jag pratade med henne, grät över besvikelse, utmattning och rädsla för vart hon är på väg. hon reagerade tack o väl på det och sa att självklart ska hon aldrig göra ngt farligt eller förbjudet hon är inte sån som person - vet jag inte det? varför var jag ledsen, jag kunde väl gå ut o äta middag med min man precis som planerat, hon hittade nog ngnstans att sova...
Maken satte sig i bilen (det var ju den anledning jag gav till varför vi skulle ha en bil) och hämtade upp henne på gröna lund, nu är de påväg till min mamma och de kommer att under färden ringa till hennes pappa ( som bor låååångt bort) och låta henne prata m honom om hur hon känner. får se hur mkt det blir och vad som kommer ut ur det men hon måste förstå att hon inte kan ändra beslut och "förstöra" för så många utan det minsta ågren över det. 14-åringar tänker absolut inte längre än vad näsan räcker!
middagen på restaurang har vi såklart fått skita i och nu när jag lugnat ned mig lite ska jag ta mig ett glas vin och ta en dusch - om allt går bra och hon är säker hemma hos min mamma kan jag slappna av och kanske iaf en liten stund ha trevligt med min make på hans födelsedag....
imorgon ska vi alla till hennes pappa och tjej då deras son - dvs min stora tjejs lillebror - fyller 3 år. hela familjen ska dit o fira och hon vet det men varför då vara så kortsiktigt och utagera såhär idag?
varför?
och sen 31 maj har vi elevhälsokonferens på skolan dvs rektor, syokonsulent, mentorer, skolsköterksa, skolpsykolog, skolkurator, fritidsledare, berörda lärare samt jag, dottern och dotterns pappa ska träffas på ett stormöte och prata skola, framtid, förväntningar och begränsningar....
f-n vad kul det är att vara tonårsmamma!
sorry för egoinlägg men jag behövde bara skriva av mig lite och det här är enda forumet jag skrivet på...
hoppas ni alla får en trevlig helg!
kram på er!