Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
BS och EA
Förstår att ni inte har tid att läsa hela den krångliga länken, men tillåt mig citera lite i alla fall, här nedanför... Det är iaf ett protein som produceras av placentan, ett lågt värde kan tyda på trisomier men annars något slags fel i placentautvecklingen. Läskig läsning faktiskt.
PAPP-A is produced by the placental trophoblasts, especially, by the extravillous cytotrophoblasts. ---------------
these early events in formation of the placenta are critical to pregnancy outcome and, when abnormal, are associated with miscarriage, intrauterine growth restriction (IUGR) of the baby, pregnancy-induced hypertensive disorders, fetal death in utero, premature delivery, and even cesarean section for indications of fetal or maternal compromise. ----
In other words, there was about a three-fold risk of losing a baby with low PAPP-A levels. Cowans and Spencer (Prenat Diagn 2007;27:264-71) recently confirmed the association between low PAPP-A and low for gestational age birth weight babies as well. Indeed, they found a linear relationship between the severity of growth restriction and the decrease in PAPP-A levels – in other words, the lower the PAPP-A, the smaller the babies at any gestational age.
Telis
Vi hade en plan innan testet - men när vi väl fick testresultatet i handen så var planen som bortblåst, jag kommer inte ens riktigt ihåg vad vi sagt. Tror det kan vara väldigt svårt att på förhand bestämma hur man kommer reagera på ett negativt besked. I alla fall var det så för oss.
Nu känns planen med ett extra UL snart helt ok, och kanske tar vi fvp då om det verkar "behövas". Just nu är jag bara rädd för att mitt extremlåga papp-a-värde tyder på att fostret inte kommer klara sig ändå, pga andra problem, se ovan.
Hå hå, det kanske är graviditetshormoner men jag känner mig helt knäckt av det här, skulle helst bara vilja dra täcket över mig och sova en låååång Törnrosasömn.