Lappis - låter som att det börjat röra sig ordentligt i er adoptionsprocess nu. Nice! Nu har ni ju flera datum att gå på, och det måste kännas lite lättare om man märker att man betar av sak efter sak på listan. Jag tror som flera andra här att det är nyttigt att vända på en del stenar i relationen ibland, som ni verkar få göra med soctanten.
Muggles - nu spurtar äggblåsorna!
Fru E - jag håller tummarna krampaktigt.
Hattis - vore skoj om du också kom på trådträffen. Se till att skicka bild till Telis pronto, så hinner du vänja dig vid hur vi andra ser ut också, före dejten.
Snaily - vad är det för god paj det bjuds på i Casa Snigel? Min syster bjöd på en kanongod rabarberpaj häromdagen; lägger in receptet ifall någon skulle få lust att baka. Det syrliga i rabarbern gjorde sig väldigt väl till det söta i mandelmassan. Tänkte att jag ska testa den med vinbär vid något tillfälle, för de är ju också syrliga.
Rabarbertårta
Räcker till en form 24 cm i diameter
Smet:
100 g smör
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
Rabarberfyllning:
300 g rabarber
3 tsk potatismjöl
Topping:
100 g mandelmassa
Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter.
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjöl, bakpulver och det smälta smöret i äggsmeten. Häll smeten i formen.
Skär rabarbern i 1 cm långa bitar. Blanda med potatismjölet. Häll rabarbern över äggsmeten i formen.
Riv mandelmassan över rabarbern.
Grädda i 175oC, mitt i ugnen, i ca 25 min. Kakan ska vara gyllenbrun och smeten ska ha ”stannat”.
Avnjutes med vaniljglass.