Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Snaily - vad gäller din mage så är det surt nog bara att stå ut. Tyckte också den där tidiga ballongmagen var jätteonödig. Den avslöjar för mycket fast det nästan inte är något där...

Solsken!!! Förbereder kakor inför helgens kusinträff som maken dragit igång, och middag för kvällen. Ska försöka pricka av något på att göra listan idag oxå. Fast nya saker kommer ständigt till, så det går inte så lysande.

Lappis - jobbigt med kollegan och skakigheten. Men era semesterplaner ser i alla fall uppmuntrande ut.

Vickan - föräldrarnas lantställe ligger på bonnlandet vid min mormors gård. Så bondgård får vi lite av ändå. Ville mest ha nåt lite semestrigt för oss andra, som även Mindre kan uppskatta. Maken får lite nippran av att umgås med mina föräldrar, framför allt min mors alla saker, alltför länge. Och att våldgästa hans föräldrar för länge känns inte bra heller.

Nä - efterrätt på lunchen och sen mot sängen en stund. Tjing!

• Liten med Mindre

Tinga - sant. Kakor är gjorda o ätna. Paj i ugnen. Tror ni vi har sovit???

Nenne - vänta till mjölken kommer. Muu!

BS - krya på er.

Måste bara nämna - igår berömde jag Mindre för att hon var så klok, kom ihåg en massa saker vi pratat om o kopplade ihop saker. Fick tillbaka kommentaren "Mamma är inte klok".

• Liten med Mindre

September - superstora kramar till dig! Orättvist värre.

Omsan - en stor bunt styrka till dig med!

Håller med Vänner om att det är svårt att hinna in här mellan varven, och då tycker jag ändå inte att jag gör mycket annat eget än plockar o fixar hemma. Fast igår blev det bättring. Tog mig iväg på mammagympa och tycker jag klarade mig fint. Fast 6 kg extra på vågen är inget skoj. Måste uppbåda lite självbevarelsedrift och låta bli allt sött jag häver i mig. Funkade fint igår och idag föll jag i fällan "lika bra att äta upp det som finns...". Typiskt!

Är det någon som längtar efter en morgonfika eller lunch imorgon onsdag? Ska kolla upp musen och få grönt kort hos BM, så det blir en tur till stan. Bör nog även försöka hitta present till maken som fyller år. Svårt med någon som bara önskar sig tröjor vart eviga år.

Vad gäller badskor och kläder har vi använt saker från Seaprodivers:

http://www.seaprodivers.se/shop/beach-boots-kids-p-572.html?osCsid=77c7fffa834b7fc0ffa7ca7ef5531442

Kanske ingen superkvalitet där heller, men det har fungerat.

• Liten med Mindre

Trevlig resa Lappis! Fullbokade NY-kvällar låter som vi vill ha rapport ifrån.

• Liten med Mindre

Snaily - megastyrkekramar! Vet inte hur jag skulle göra i er situation, men ett extra noggrant UL och sen bestämma sig låter väl förnuftigt? Och kanske kontakta Frejis om du behöver någon att bolla med.

Hattis - kramar om dig med!

BS o koko, skönt att kalasen gick fint trots höstväder o allt. Vi har äntligen bokat dopdatum, och nu återstår debatten om vi bara ska ha tårta denna gång, eller ha lite mat med. Det gick överstyr med mat sist så vi sa att vi ska bojkotta det. Men så insisterar mamsen igen... (lite som hos er BS gissar jag)

AM - skoj med tv. Har ingen koll på Antikdeckarna. Kommer de hem och spanar om man har nåt värt att sälja?

Vickan - angående nattätandet - har ni koll på mat o vakentid/sömn under dagen. så att det blir tillräckligt av allt? Vet inte om vi bara har tur eller faktiskt har bättre koll denna gången. Men senaste veckan, utom i natt förstås, har lilleman sovit mellan halv nio och sju med en matning. Och sen jag la honom på mage i vagnen i fredags har han sovit middag gott oxå, utom igår där med. Måste varit nåt i luften igår.

Sen förösker jag kämpa på att väcka liv i lillkillen när han äter på natten, så att han efter första slurken o rapen äter från andra bröstet. Lättare sagt än gjort ibland, men det blir ok resultat när jag lyckas tycks det.

EA - hoppas försäljningen tar fart! och att ruvningen går fint nu på slutet med!

Solskydd - plockade fram parasollen och det funkar väl ok. Mindre vill ju "stjäla" den, men annars så. Fast vi knäckte 3 parasoller när vi körde henne i liggvagn, undrar hur de håller denna gång.

Dags för tupplur och lite fix sen. Får kompisbesök imorgon, en övernattare som hjälper mig lite när maken åker bort ett par dagar. Ensam själv med baren vid nattning lockar inte ännu. MrsB - du är min hjältinna!

• Liten med Mindre

OJ - länge sen nu. Dator hanns inte riktigt med när maken var borta. Skoj med besök från kompisar, och boende hos mina föräldrar. Men man känner att man lever när man ensam har hela ansvaret i flera dagar...

Krya på-kramar till Puff o Iris! Jag läste någonstans i vintras att regelbunden sprejning med renässans kunde förhindra öroninflammationer i någon studie (eller minska fallen). Så vi fösöker spreja efter hemkomst från dagmamma under förkylningsperioder.

EA - stora bamsekramar!

Muggles - tumhållning!

BS igen - till våra födelsedagskalas för Mindre har vi serverat spaghetti o köttfärssås 2 år i rad...på tal om mat alltså.

Äsch - det var massor mer att kommentera, men men...

Vad gäller sömn o barn så är ju barnen definitivt olika. Mindre och Lilleman är helt olika på alla sätt, och jag är så lyckligt lottad att det löper på relativt smärtfritt hemma nu. Så var det ju inte med Mindre, som man fick försöka smyga ner i sängen när hon ammat sig trött o somnat på bröstet. När vi avslutade nattamningarna (för att hon åt så illa på dagarna) så gick vi från att vakna 3 gånger till 15 på en natt.  Så för oss kom fru Wahlgren och rutinerna som en räddande ängel. Nu försöker jag väl lite med rutiner på lilleman med, och han är ju ett tacksamt "objekt" att införa dem på. Äter, sover och är allmänt nöjd däremellan. Men blir han övertrött är han förstås ledsen och gråter så han kräks ett par timmar på kvällen...

Och längden på sömnpassen. Det variera säkert från barn till barn. Jag vill ju tro att längre sovpass är bättre för att jag själv hellre sover sammanhängande när jag sover. Men lite är ju bättre än inget.

Och picknick - kommer gärna men det blir nog en snabbvisit om vi är friska. Är ensam med barnen och utan barnvakt, så de får väl följa med i så fall. Men det beror ju lite på om någon kan offra sig och valla Mindre när lilleman äter. För jag känner inte för att släppa henne utan tillsyn inne i stan...

Och - jag är grymt avis vissa dagar på de som har ett barn som sitter still mer än 2 minuter utan att vara fastspänd. Andra dagar är aktivteten så kul att se. Förstås.

Nu måste jag in i duschen och tvätta bort fågelskiten som landade så fint när vi var i Sickla. Sånt hinns inte med förrän till kvällen...

Tjing!

• Liten med Mindre

Grattis Piggelin! Vad superskoj att det blir ett syskon med! 

Vad gäller trosor o potta så går det i vågor. De gånger Mindre kommer på att hon vill gå i trosor, kissar hon på golvet 3 ggr på 20 min, efter att ha gått på pottan. Nu jagar jag prisvärda foppatofflor  som blir lätta att skölja efter trosspring ute i sommar. Hoppas på sånt väder i alla fall.

Är det någon som vet hur det funkar att byta till sämre blöjor som blir otäcka när de är våta?

Snaily - korven blir nog pussad rejält om han vill leka med Mindre.

Nenne - vi hade bara skötbord i barnrummet för Mindre. Hämtar en bunke vatten vid byte. Funkar fint. Lilleman fick ju inte låna skötbädden så han har IKEAs uppblåsbara på diskbänken. Mysigt att oxå kunna lägga honom där när man fixar mat - även om han snart är för rörlig.

Nu, LUNCH! 

• Liten med Mindre

Oms - om jag kommer så har jag vild Mindre med mig...ingen barnvakt ledig den dagen.
    Fast just nu är Mindre krasslig o vild - först hög feber sen snuva. Hon gör rackartyg och kastar saker omkring sig. Vi har inte haft någon skoj dag. Har ställt till det för mig själv med - småsaker som gör en på uselt humör.

Nåja, det går väl över.

Cicci o BS - krya på era tjejer!

Lappis - kul att kalaset blev lyckat!

Massor att kommentera som jag glömt...

• Liten med Mindre

BS - skönt att storfröken mår lite bättre!

Nenne - vi har haft sån där skumgummiskötbädd från babyproffsen. Med tanke på hur mycket du använder den så blir det inte så dyrt. Den är fin fortfarande och vi har skoj och busar med den emellanåt (gömma sig bakom, rulla på, bädda ner nallar o dockor). Den uppblåsbara från IKEA var för resebehov, tills lilleman kom och inte fick använda den dyrare...

Jobbigt förresten med din sippa kollega. Hoppas mötet med bossen ger något.

Och muggles - grattis till att autisten slutar!!

Shopping med barnen idag. Det är en prövning minsann. Men vi överlevde och har både städgrejor och nytt svart mörkläggningstyg med hem. Tror Mindre har för ljust i sitt rum med den ljusa mörk-gardinen, kanske inte lika skoj att ligga o leka på kvällen om det blir kolmörkt?

Ooops - lilleman blev ledsen...

• Liten med Mindre

Cicci - tänkte precis som BS ang dokumentera för  försäkringsärenden om ex tandanlagen skadats.

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen