Haha! Ja det blir någorlunda idylliskt när det styrs med rätt fast hand. Läs Passionsblomman pekar stundom med hela handen eller båda samtidigt, sammankallar, dirigerar och delar ut uppgifter med T-Y-D-L-I-G stämma...
...jag känner mig lite som en militär ibland men vaffan... tonåringar som går och gnäller "åååå vad vaaaaaaarmt och näääääääär ska vi egentligen åka och bada"
-Tja, som ni ser står jag just och gräddar femtitrehundra våfflor i värmen. Har NI sett till att packa ihop ERA badkläder så det är klartsedan? För när våfflor är ätna och blöjor bytta på de små så VORE det bra om ni inte kommer på att ni ska packa då och börja leta skor och annat. Har ni förresten ens hängt upp era blöta badkläder sedan igår????
(Tonåringarna lommar iväg och hänger upp vad de naturligtvis inte hade ackat upp sedan igår.)
Vuxna karlar på stranden som gnäller medan man tvingar dem stå still medan axlar, öron och flint får faktor 30 insmort "det här håller ni på med bara för att få mamma och bestämma."
-Nä, det här håller vi på med för att vi inte gillar kokta ungaar och stekta män, för de kvider och gnyr så dant i sommarnatten...
En treåring som blir fly förbannad när han serveras just den gröt han bett om och då tänker skicka den rätt i golvet, eller en fyraåring som får veritabla hysteriska utbrottnär något-ungefär vad som helst, som en kola i fel godispåse, gärna precis utanför affären medan vi väntar på att mamma ska komma ut med glass.
-NEJ säger moster! Vad är det för DUMHETER!!!! Sluta upp med de där fasonerna ögonblickligen!
Och maten är klar snart, nej du får ingen macka innan och sluta trampa runt framför fötterna på oss som försöker få i ordning här. Ta fram bestick istället då.
Hallååååååå alla, maten är klar!!!
Och "hur blir det nu då, skulle vi TA någon gruppbild på alla oss syskon och kusinter eller var ÄR alla.
Och så vidare. Gud vad skönt det är att idag inte tjata eller instruera någon alls! Eller rådfråga och föreslå"jo, jag tänkte att om vi tar och äter si och sån tid och den och den maten nu, så brer vi ditten och dutten macko med det och det pålägget, packar in oss oc drar till badet innan vi klockan si och s tar itu med middagen det och det...Vad tror ni?"
För en sak är säker: ska livet kännas någorlunda soft, spontant och avslappnat för flertalet, så krävs det definitivt att någon har en ganska avsevärd planering i skallen. Annar bilr allt bara ett enda "man kanske skulle ha..." och så blir inget alls.
som att folk gärna tror-och säge till sina barn- att "jamen en fin midsommarkrans, det gör moster Passion till dig!
Mmm, det gör jag väl kanske, men det håller inte att tro att vi ska plocka de blommorna på själva midsommarafton utan det måste isåfall göras NU ikväll och med hjälp av andra vuxna. Står de i vatten till simorgon så klarar sig kransarna fint hela dagen sedan och om jag 1, duschar,2, gör frukost, 3, byter om 4,dukar bordet för festen, så kan jag 5, hinna sno iop några kransar till små flickor medan ni andra 1, dukar av frukosten, 2, duschar och gör er klara, 3, åker och hämtar de exotiska fiskplankorna på fiskrökeriet. För sedan måste vi äta om vi ska hinna ner till midsommarfirandet i hembygdsparken till kl14.
Herregud! jag är helt slut i huvudet! EN VECKA har det varit så här mycket folk!