MSW - maken har sett "ettan" då jag fick den på dvd bl a var det den + champagne och räkor som vi förlustade oss med när min tredje IVF gick åt skogen.
De ämnen vi borde gå igenom idag men som jag tycker att vi redan berörde förra gången är:
7. Motiv till adoptionen
Beskriv orsaker till och övervägande i samband med adoptionsplanerna.
Vad är orsaken till er barnlöshet och hur har ni sökt behandling för den? Hur kom ni fram till adoptionsbeslutet? Är ni helt inställda på att adoptera eller försöker ni få barn på biologisk väg?
Hur ser din längtan efter barn ut och hur tror du att din partners längtan efter barn ser ut. Hur ät tanken att leva livet utan barn? Vem av er tror du längtar mest efter barn?
Ange tre motiv till att du vill adoptera.
Skriv också lite om ålder på det barn ni vill adoptera och lite om de övervägande ni gjort då ni funderat på barnets ålder.
8. Kunskaper och erfarenheter av barn
Beskriv tidigare barn i familjen, deras anpassning och utveckling. Beskriv din erfarenhet av barn och ungdomar, dina uppfostringsideal och dina förväntningar på adoptivbarnet.
Beskriv också hur du fått kunskap och insikt i adoptivbarns speciella situation. Det här är en viktig punkt som ni gärna får utveckla och till exempel skriva om hur ni funderat över adoptivbarnets anknytning och hur ni kan underlätta den. Adoptivbarnet har att leva med en sorg över att ha blivit lämnad. Hur tror du att du kan möta ett barns sorgereaktion. Hur ser din erfarenhet av sorg ut?
Om du funderat över adoptivbarnets historia; beskriv hur du tänkt. Hur vill du förhålla dig till adoptivbarnets biologiska bakgrund? Funder lite över den biologiska mamman och hur mycket du skulle vilja veta om henne.
Beskriv dina tankar kring en ”anknytningsprocess” med barnet.
Skriv också lite om din möjlighet att vara ledig från ditt arbete då barnet kommer även utanför föräldrarförsäkringens ramar och din möjlighet att därefter arbeta deltid. Adopterade barn behöver ofta lång tid på sig för att känna sig trygga och bli en del av er familj.
Fundera över vilka förväntningar du har på barnet då det gäller prestationer och skolgång.
För många adopterade blir tonårstiden extra besvärlig i att söka sin identitet. Fundera över hur det skulle kännas att få hör … ”Det skall inte du bry dig om; du är inte min mamma/pappa… ”.
För det är vad vi har skrivit om i levnadsberättelsen (de två sista punkterna).