Nån som gift sig borgerligt? Cermonitexter
Sure, kan inboxa dig, blir så långt här
Sure, kan inboxa dig, blir så långt här
Jag skriver här istället, trots att det är långt. Det mesta är snott från olika hemsidor, men vi har ändrat ganska mycket så att det ska passa oss.
(ingångsmusik)
Välkomna till den här högtidsstunden på Forshaga hembygdsgård!
Vi är här för att bevittna vigselakten mellan Niklas och Bodil.
De ska idag ingå äktenskap som en bekräftelse på att de vill stå vid varandras sida och ge varandra stöd och kärlek. Efter den här dagen, kan de säga till världen - det här är min man, det här är min hustru.
Jag heter xxx och jag ska förrätta vigseln.
Vi börjar med att lyssna till en låt som spelas av ....
(musik)
Det här är en stor dag i ert liv, och vi som är här är glada att vi får vara med och dela den här betydelsefulla dagen med er. Människan har i alla tider firat det tillfälle då två människor ger varandra löften om att leva tillsammans i kärlek och trohet. Det är alltid ett stort steg att ta i livet. Man lovar att tillsammans med någon annan dela all sin kärlek, glädje och sorg.
Idag skall ni ta det steget.
Ni har känt varandra i fem år. Under era år tillsammans har ni varit med om saker som kan slå par i spillror. Men genom allt det ni har varit med om, har ni funnits där för varandra och stöttat varandra, och därför har ni i stället flätats samman av era erfarenheter. Ni har lärt er att kärlek även innebär att anpassa sig till den andre och att inte ta något för givet. Men ni har också lärt er att kärlek kan vara det underbaraste som finns och det är värt att kämpa för.
Någon gång under de här fem åren bestämde ni er för att leva tillsammans och att ta gemensamt ansvar för varandra. Ni har valt att hjälpa varandra genom svåra tider, ni har valt att trösta varandra och att ge varandra trygghet och glädje.
Ni vet att riktig kärlek är mer än att vara förälskad. Ni vet att kärlek är att bry sig mer om sin äkta hälft än om sig själv. Kärleken gör bekymmer lättare därför att ni har någon att dela dem med.
Ni gifter Er idag med varandra och går in i ett äktenskap. Där kan ni tillsammans utveckla en personlig inre samhörighet som skyddar mot yttre omständigheter.
Vi ska lyssna till bibelord.
(bibelord)
Niklas och Bodil, ni vill idag ingå äktenskap med varandra. Det är stort av två människor att vilja och våga satsa på livslång kärlek och att vilja stå troget vid varandras sida.
När man verkligen tycker om någon är man villig att acceptera den andres goda och även dåliga sidor med lika stor förståelse och respekt. Att gifta sig med någon är att säga till den personen: jag har valt dig av alla personer jag har mött och kommer att möta. Jag har beslutat att vara dig trogen därför att jag känner att kärleken mellan oss är speciell. Jag vill dela med dig allt vad livet har att erbjuda oss, både de goda stunderna och de dåliga, därför att jag älskar dig.
Niklas, vill du alltså ta Bodil till din hustru att älska henne i nöd och lust,
att dela ditt liv med henne och vara henne trogen? (Ja)
Alla ni här som tycker Niklas ska ta Bodil till sin äkta maka, säg ja på tre. Ett två tre! (Ja!)
Och du Bodil, vill du ta Niklas till din make att älska honom genom i nöd och lust
att dela ditt liv med honom och vara honom trogen? (Ja)
Alla ni som tycker Bodil ska ta Niklas till sin äkta make, säg ja på tre. Ett två tre! (Ja!)
Som ett tecken på er kärlek och er förening skall ni utbyta ringar. Ringen är sedan urminnes tider en symbol för evighet och frid, för trohet och kärlek, för det som varken har början eller slut. För er är det ett tecken på ert ingångna förbund.
Niklas, repetera efter mig.
Jag ger dig den här ringen som en symbol för min kärlek till dig/
För jag vill och tror att jag kommer älska dig/
Som jag gör i dag, i alla våra dagar/
Bodil, repetera efter mig.
Jag ger dig den här ringen som en symbol för min kärlek till dig/
För jag vill och tror att jag kommer älska dig/
Som jag gör i dag, i alla våra dagar/
Jag ber er att ge varandra handen. Jag förklarar er nu för äkta makar.
Och för våra internationella gäster; You may now kiss the bride!
(sång, dikt, välsignelsen)
Ni har genom den här ceremonin tagit ett stort steg på er fortsatta vandring genom livet. När ni nu går ut i livet och tillbaka till vardagen, så minns den vilja till gemenskap, den kärlek och aktning för varandra som ni känner i denna stund och som ledde er hit.
Låt mig önska er all lycka och välgång i ert äktenskap.
Mina damer och herrar, får jag nu presentera Herr och Fru Murås!
(utgångsmusik)