• Peppo79

Hur mkt dryck/person?

Hallo hej

Jag undrar om ngn kan ge något tips på hur mkt vin man ska beräkna /person?  till brudskålen ska vi ha mousserande och skåla med och samtidigt som brudskålen ska vi ha förrätten på minglande fot, en medelhavsbuffé/lite plock. Ska man räkna med mer än ett glas då kanske i och med att det inte "bara" är en skål utan lite mat också? Sen till huvudrätten blir det öl eller vin. Hur mycket öl/vin ska vi räkna på?
    Och därefter när själva festem drar igång så blir det en fortsättning med vin och öl, vi kommer inte ha ngn sprit av olika skäl. men hur mkt ska man räkna att gästerna "pimplar" i sig? :)   Vi har bjudit ca 75 gäster, men OSA har inte gått ut än, så vi vet inte hur många som tackar ja.

Tips mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Hur mkt dryck/person?
  • lillysue

Hej, Vi tänkte ha 2 glas vin alt. öl...om gästerna vill ha mer får de köpa det själva.

• SophiaM

Jag skulle säga två glas till skål/ mingel. Två glas till varmrätten också! :)

• scimmietta

Vi har tagit i i överkant eftersom många vänner dricker MYCKET vin... med bubbel som fördrink och sen vitt alternativt rött till maten har vi två flaskor per person

Jag antar att vi kommer få vin över...

• Peppo79

oj, två flarror! det var mkt, men hellre det än att det tar slut :)

• scimmietta

Hahaha... jo, det är sant! Min pojkvän är italienare och vi körde ner för att köpa vin över påsk. Kom över det väldigt billigt, 200 flaskor för 550 €.

Vi hade ju inte köpt så mycket om vi hade varit tvungna att köpa på systembolaget.

• Peppo79

Vi ska göra detsamma, vi åker t Kroatien i sommar på sem och passar på och köper vårt (min pappas släkt är därifrån) då blir det med så mkt billigare om man köpen från "vinbonde" :)  Fast då köper man dunkvis :)

Svar på tråden Hur mkt dryck/person?