• Aleta

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Hmmm, det låter lite skumt tycker jag.

Jag har aldrig hört talas om att man betalar hyra till sin man, det tror jag inte är lagligt ens!

Jag tycker att det är bäst att du frågar någon jurist. Mitt ex försökte tjäna pengar på att vi hade bott ihop, och det blev många års tvister samt att jag förlorade mycket pengar som jag skulle ha behövt idag.

• Aleta

Gnistra mera, så jobbigt, men det är nog ändå bäst att ni försöker reda ut detta innan bröllopet.

Jag har en vän som gifte sig med en man som hade hus, hög lön, tillgångar osv. Hon var lågavlönad och ägde i princip ingenting. Båda hade barn sedan tidigare.

Hans bror var advokat och skrev ett äktenskapsförord åt dem som båda gick med på, men det var förfärligt. I princip så innebar det att hon var oavlönad piga!
    Eftersom hans företag hade mycket representation så skötte hon det i hemmet. Efter tio år fick hon nog och sa att nu skulle hon skaffa sig ett jobb. Hennes man var helt oförstående först, men då påpekade hon att hon inte hade några pengar alls och att om de skulle skiljas skulle hon vara utfattig trots tio års arbete i hemmet. Hon sa åt honom att anställa någon som skötte representation osv.

Det hela slutade med att de gick till en oberoende advokat som blev jätteupprörd när han såg äktenskapsförordet. Han sa att mannen borde skämmas (vilket han gjorde). Efter det hade de gemensam ekonomi och allt var frid och fröjd. Men tänk om han inte hade insett att hon levde under ett slavkontrakt eller om det hade tagit slut innan de ändrade det där avtalet. Hon hade stått på bar backe med sina barn utan någonstans att ta vägen. Nej, bäst att ordna sådant först.

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?