Inlägg från: 100703 M och B |Visa alla inlägg
  • 100703 M och B

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Min sambo äger också huset vi bor i och vi är inte helt klara med hur vi ska göra än.

Men som jag har förstått det kan man inte ta över någon annans skulder, men om du tänker efter blir det ju i praktiken samma sak att du själv tar ett lån och betalar honom för halva huset.. För då får du ju skulder som borde motsvara hälften av vad huset är värt. Däremot kostar det pengar att få huset besiktigat och värderat, kommer inte ihåg vad min sambo sa när han kollade upp det men det är en hel del.

Det vi funderar på nu är om det är värt att betala de där extra pengarna för en besiktningsman/värdering eller om vi bara ska skriva ett äktenskapsförord att huset står kvar på honom. Jag betalar redan hälften av boendekostnaderna (typ el etc) så det är ju en slags "hyra" kan man väl säga? I övrigt delar vi på alla kostnader, på sätt och vis känns det lite konstigt att inte dela på huset på riktigt men samtidigt så känns det ganska skönt att inte ha ett lån på en miljon eller så ;)

At last my love has come along
  • 100703 M och B

Gnistra mera:

Helt ärligt, jag hade blivit så förbannad och ledsen om min sambo hade betett sig på det där sättet. Och jag hade nog flyttat ut till dess han var villig att kompromissa lite. Det är inte rättvist att bara den ena ska få sin vilja igenom hela tiden, speciellt som du som du säger egentligen inte alls vill bo i huset han byggt med sitt ex!

Att du när du inte äger något i huset ska betala för hans ränte- och lånekostnader är snålt och riktigt dumt!

Jag och min sambo hade långa diskussioner när jag flyttade in för han hade trots allt köpt huset med sitt ex. Men jag hade en hyresrätt och han en härlig villa.. Efter att hon flyttade ut och han köpte ut hennes del så har han gjort om halva huset. Efter att jag flyttade in har resten gjorts om, så till den grad att många som varit där innan inte känner igen sig. Han ville dels göra det för att göra sig av med henne en gång för alla men också för att det skulle kännas bra för mig och att det blev mer vårt än hans.
    Nu har jag än så länge inte köpt in mig på huset och vi har inte riktigt bestämt oss för hur vi ska göra än, men så betalar jag inte heller hans kostnader för lånet.

At last my love has come along
Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?