• pyrro

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Det där med dina och mina pengar tycker jag är knepigt överhuvudtaget. För mig var det självklart att alla pengar (och skulder) var gemensamma från den dag vi blev sambo och bestämde oss för att bilda familj. Det var då jag som ägde ett litet (billigt hus) vi sålde sen det och köpte ett nyare dyrare hus och då är "standard" att man står för hälften av skulderna. Så det är nog vad jag tycker borde vara rätt i ditt fall,

Min fråga är om du betalar mer än hälften av skulderna, vad ska han då göra med dom pengarna som blir över? Säg att det blir 200.000 över, ska han åka på en egen jordenruntresa då eller?

Prata med en jurist, det kan aldrig skada, men sen måste du nog känna efter själv vad so känns rätt för dig, personligen skulle jag aldrig kunna leva med delad ekonomi eller äktenskapsförord. Hela poängen med äktenskap för mig är att vi gör allt tillsammans

• pyrro

Ja ni gör det bra alla som lever med dina o mina pengar. Jag skulle aldrig kunna bo i ett hus som jag inte deläger. Är så glad att vi slipper sånna pengadiskussioner.
    Nu när jag är barnledig tex och tjänar mindre vilka diskussioner skulle inte det leda?! Nä alla våra pengar går in på samma konto och tillsammans får vi det att gå ihop.

men jag förstår att det kan bli annorlunda när det redan finns barn

• pyrro

M o DS>> Precis mina tankar! Dock kan jag ha viss förståelse till att man vill se till sina tidigare barns bästa.

Sebastiana>> Känns som att ju mer man läser din tråd desto mindre handlar det om ekonomin. Det känns som att allt är på hans villkor och det tycker jag inte att du ska acceptera. Inga fler barn för att HAN inte vill ha det (helt ok om du inte vill det) du ska flytta 120 mil och lämna allt han ska inte ändra nått. Han blir arg när du vill diskutera er situation. Ska jag vara ärlig så trodde jag att du var nån 20-årig bimbo när du började skriva.

Jag tycker att du ska fundera över om han är värd dig först, kommer du fram till att han är det så släpp för allt i värden inte det här med ekonomin utan se till att göra upp det ordentligt direkt för annars kommer det att ligga och gnaga i dig och förstöra fröhållandet.

Jag skulle inte ha klarat av att flytta ihop med nån med hans beteende men vi är alla olika och lever i olika livssituationer. Jag gjorde ett medvetet val att inte dejta killar med barn eftersom jag själv absolut ville ha barn och inte trodde att jag skulle orka med allt extra som följer med mina/dina barn. (menar absolut inte att andra inte ska göra det).

När jag och min BM startade vår familj och köpte gemensamt hus så blev jag ledsen över att han inte visade mer intresse att se till vår "överlevnad" om nått skulle hända den andre. Men det berodde bara på att han inte tänker på sånt (det är jag som sköter allt ekonomiskt), när jag förklarade sånt som varför vi skulle ha en livförsäkring för att kunna bo kvar i huset så var det inga protester.

• pyrro

Oj, inte ofta man gläds åt att man inte är rik.....
    Hoppas det löser sig för er!

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?