• Leilani

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag kan förstå han vill skriva ett äktenskapsförord eller att du köpet halva huset av honom. Jag har själv en del pengar som är enbart mina och som vi pga dessa sluppit en del lån på våran lägenhet och då har vi som sambot skrivit ett samboavtal så jag får tillbaka de pengarna vid försäljning. Dock känner jag nu när vi ska gifta oss att han tjänar mer än mig och är därrför den som betalar av lånet att efter bröllop så äger vi lägenheten lika mycket.

Dock om jag hade ägt lägenheten innan vi blev tillsammans och vi sen gifte oss skulle jag nog valt att skriva ett äktenskapsförord då det är pengar jag har fått i arv som jag inte vill ska gå till någon annan om det skiter sig, men då skulle det ju också vara mitt lån på lägenheten, inte hans.

Däremot att du skulle betala någon slags hyra låter ju helt befängt. Han väljer ju att gifta sig med dig, att du betalar hyra till honom skulle jag känna som att han väljer dig för att tjäna pengar på dig eller kan ses som "horpengar" i mina ögon.

Om han nu väljer att behålla huset och därmed sitt lån ska han betala av det utan att det ska påverka dig eller eran gemensamma ekonomi då du inte egentligen ens vill bo där. Med det är ju bara min åsikt.

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?