• Cylt

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Min sambo har flyttat in i min lägenhet och vi kommer att skriva ett äktenskapsförord.
    Ekonomin löser vi genom att dela fasta utgifter som el och avgift till föreningen, även matkostnaderna delar vi - efter betalningsförmåga.
    Eftersom han tjänar mer än jag betalar han även mer.
    Vår stora plan är att köpa en gemensam lägenhet när min son gått ut lågstadiet och då skriver vi om papprena. Anser att det är betydligt smidigare än att han ska köpa in sig, då lägenheten idag är värd säkert det dubbla mot vad jag betalade när jag köpte den.

Det må kännas lite märkligt att upprätta förordet, men det handlar ju faktiskt om att skydda varandra OM något skulle gå snett.

• Cylt

Sebastiána skrev 2010-05-03 12:36:53 följande:
    Som jag förstår det får han tillbaka detta vid en eventuell försäljning. Blir det inte konstigt om jag är med och betalar av hans skulder - om jag inte äger huset alltså? Jag kan INGENTING om sånt här som ni märker. Har bott i hyresrätt hela livet.

Jag ser det som självklart att min sambo enbart kommer att betala hälften av föreningsavgiften, ränta+amorteringar betalar jag själv, annat skulle kännas märkligt. Precis som du säger att betala ett lån utan att ta del av en eventuell vinst är konstigt!

• Cylt

Kanelen skrev 2010-05-03 13:11:38 följande:
      Blir ju krångligare ju mer man tänker på det. Om hon inte äger huser och de renoverar det. Ska hon betala för hälften av renoveringen men inte få tillbaka ev vinstökning det ger vid försäljning. Eller ska han betala hela renoveringskostnaden?

Det är väl inte krångligt?
    I höstas renoverade vi sovrummet i min lägenhet
    Min lägenhet = jag betalar!

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?