Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
Vad gör ni om ni säljer huset. Får då alla pengarna eller tänker du att ni ska dela? Och så tar ni ett nytt lån tillsammans om ni köper ett nytt hus? vad har du betalat nu innan ni gifter er?
Vad gör ni om ni säljer huset. Får då alla pengarna eller tänker du att ni ska dela? Och så tar ni ett nytt lån tillsammans om ni köper ett nytt hus? vad har du betalat nu innan ni gifter er?
"TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden. "
Du menar alltså att du ska bo helt gratis och bara betala för det du äter. Inte hela gemensamma matkostnaden? Hur resonerar du om försäkring för hus o bil etc?
Jag tror nog det rimligaste är att du äger halva huset. Annars blir det nog krångligt om ni flyttar någon gång.
Så du betalar hälften av övriga kostnader och han betalar hälften av dessa kostnader plus hela boendekostnaden?
Men om han "gud förbjude" dör så ärver du huset antar jag? Fast det löser klart med äktenskapsförord då. Då blir du å andra sidan bostadslös i en sån situation. Jag hade nog velat äga huset jag bor i.
Blir ioch för i enklare om ni skulle bestämma er för att skiljas. Då kan du bara dra utan att det krånglar med husförsäljning och sånt.
Hon bor ju trots allt där. Blir ju konstigt oxå om han bjuder på boendet när de nu har delad ekonomi. Hon är ju med och "sliter" på huset så att säga.
Blir ju samma problem om ni har gemensam bil till exempel. Eller har ni var sin? Inte samma summor förståss men om man tänker på rättviseaspekten.
Blir ju krångligare ju mer man tänker på det. Om hon inte äger huser och de renoverar det. Ska hon betala för hälften av renoveringen men inte få tillbaka ev vinstökning det ger vid försäljning. Eller ska han betala hela renoveringskostnaden?
Om din BM skaffar en livförsäkring med dig som förmånstagare minskar ju problemet med att barnen får ut sin del om han avlider. Det kanske är lättare även känslomässigt för honom för då "tar" du ju inga pengar från barnen utan de kommer utifrån.
En ev skilsmässa är ett svårare problem. Men det går säkert att lösa så alla känner sig nöjda. En skilsmässa blir hur man vänder och vrider på det ändå en förlust för alla inblandade (såvida du inte gifter dig med en miljardär eller så).
Smart att fundera igenom detta nu ialla fall.
Låter bra. Det är så lätt att man får för sig att problem är större än de egentligen är i såna här forum. Det måste vara massor av brudar som varit i liknande situation som du.