Inlägg från: sun moon |Visa alla inlägg
  • sun moon

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Krångligt detta med ekonomin. 

Jag tycker att det låter konstigt att du ska ta ett lån och köpa in dig när det idag inte finns så mkt skulder på huset. Går det inte på något vis skriva huset på er båda och "dela" på skulderna som finns. Detta gör ju så att er ekonomi blir bättre för er båda. Men visst.. det kommer att kosta för den som stannar kvar om ni skiljer er. Det går kanske att skriva ett papper på att huset tillfaller honom om ni skiljer er? 

Hm.. eller.. ni skulle ha delad ekonomi så det är kanske mest rätt att du betalar "hyra" dvs din del av ränta, amortering, uppvärmning, el osv så länge ni bor där ni bor. Men usch, det ger dålig magkänsla att inte äga boendet tillsammans när man väljer att bo tillsammans.  

• sun moon
    Superstarfia skrev 2010-05-03 12:52:05 följande:
      Men varför skall hon bala ränta och amorteringar när hon i slutändan inte får ut nått vid eventuell föräsljning?
    För att det gör man när man betalar hyra för t.ex. hyreslägenhet, bostadrätt osv. Går kanske att skriva i äktenskapsförordet att hon får tillbaka sin del vid en ev. skilsmässa?  
  • sun moon

Lugn och fin nu.. Jag bara kom med lite förslag. 

Det är alltid krångligt när man inte äger saker tillsammans. Ska man hårddra det så ska man väll betala för att man sliter ut golven också.. 

• sun moon

OT man "sliter" ju ner en bosadsrätt också.. det ingår ju inte i avgiften för att renovera inuti bostaden.

• sun moon

Jag har barn sedan tidigare äktenskap och jag och min BM har varit hos jurist och skrivit testamente. Mina barn kommer att ärva sin laglott dvs 25% eller 50% av min del. Detta går inte att ta bort men barnen kan välja att vänta med att ta ut den när de har fyllt 18år. Får då sin laglott när min sambo dör. Är de under 18år tillfaller laglotten deras vårdnadshavare dvs i detta fallet deras pappa. Min sambo ärver alltså 50% av min del och barnen får dela på 50%

Jag ärver min sambo fullt ut för han har inga barn. När vi båda dör.. vilket kan ju ske samtidigt typ bilolycka så kommer mina barn att ärva oss båda. Annars är det ju min BM föräldrar.. sedan syskon som ärver men han ville göra mina barn som arvingar. 

• sun moon

Gnistra mera: Så jobbigt Det är nog bäst att gå till en jurist (oberoende) och få hjälp så att det blir så rättvist som möjligt. 

• sun moon

När jag skilde mig så hade vi ut en mäklare för att värdera huset.Vi ville ha en riktig mäklare och inte bara bankens värderare för att få ett riktigt värde så att ingen kände sig lurad. 

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?