Inlägg från: Superstarfia |Visa alla inlägg
  • Superstarfia

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Ja det här är verkligen knepigt, vi eller rättare sagt min blivande make står som ensam ägare för vårat radhus, det beror på att jag haft skulder hos KF som isåfall skulle mätt ut min del av bostaden och han skulle fått köpa ut mig för att betala skulderna.. så i alla fall kan man inte äga bostden tillsammans, även om jag verkligen skulle önska det...

• Superstarfia

sun moon skrev 2010-05-03 12:48:35 följande:
    Krångligt detta med ekonomin.  Jag tycker att det låter konstigt att du ska ta ett lån och köpa in dig när det idag inte finns så mkt skulder på huset. Går det inte på något vis skriva huset på er båda och "dela" på skulderna som finns. Detta gör ju så att er ekonomi blir bättre för er båda. Men visst.. det kommer att kosta för den som stannar kvar om ni skiljer er. Det går kanske att skriva ett papper på att huset tillfaller honom om ni skiljer er?  Hm.. eller.. ni skulle ha delad ekonomi så det är kanske mest rätt att du betalar "hyra" dvs din del av ränta, amortering, uppvärmning, el osv så länge ni bor där ni bor. Men usch, det ger dålig magkänsla att inte äga boendet tillsammans när man väljer att bo tillsammans.    

Men varför skall hon bala ränta och amorteringar när hon i slutändan inte får ut nått vid eventuell föräsljning?

• Superstarfia

sun moon skrev 2010-05-03 12:56:36 följande:
    För att det gör man när man betalar hyra för t.ex. hyreslägenhet, bostadrätt osv. Går kanske att skriva i äktenskapsförordet att hon får tillbaka sin del vid en ev. skilsmässa?  

Hyra för bostadsrätt är just avgiften för bostadsrätten..

när man hyr ut i andra han t ex får man ALDRIG ta betalt för ränta och amortering.. det är enligt lag inte tillåtet...

Men isåfall ska hon väl betala för att hon sliter på golvet när hon går..

• Superstarfia

sun moon skrev 2010-05-03 12:56:36 följande:
    För att det gör man när man betalar hyra för t.ex. hyreslägenhet, bostadrätt osv. Går kanske att skriva i äktenskapsförordet att hon får tillbaka sin del vid en ev. skilsmässa?  

jag betalar halva avgiften till bostadsrättsföreningen där vatten, värme ingår, men jag betalar inte sambons ränta och amortering på lånet på radhuset.. varför skulle jag göra det??

Bor man i hus är det en annan sak, då får man väl räkna ut vad slitaget kostar. För vatten och värme verkar hon ju vara med å betala redan..

• Superstarfia

Kanelen skrev 2010-05-03 13:11:38 följande:
      Blir ju krångligare ju mer man tänker på det. Om hon inte äger huser och de renoverar det. Ska hon betala för hälften av renoveringen men inte få tillbaka ev vinstökning det ger vid försäljning. Eller ska han betala hela renoveringskostnaden?

vi löste det så att jag fick lite av vinsten vid försäljningen av vår förra lägenhet för att jag hjälpt till med renoveringskostnader..

• Superstarfia

MabCar skrev 2010-05-06 12:13:04 följande:
    Jag tror inte att det stämmer. När man hyr i andrahand får man ta ut en hyra sin täcker hela boende kostnaden. Delvis el, ev vatten, internet mm  men även räntekostnaden. Min sambo arbetar bla med fastigheter så jag vet att det stämmer.

Jaså? Det är därför jag fått tillbaka 50.000 av min gamla hyresvärd pga att denne inte fick ta ut räntekostnaden enligt hyresnämnden...

man får inte enligt LAG göra så..

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?