• mittid

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Det går inte att "få sitta i orubbat bo" om du gifter dig med en man som har barn från ett tidigare förhållande, sk. särkullbarn... utan att ni: försäkrar upp hans liv med dig som 1:a förmånstagare till det belopp som är hälften av dagsvärdet på huset vid hans ev. för tidiga död... och då är alltså förutsättningen att du också äger halva huset! Du ärver alltså inte din man om din man har särkullbarn.

Finns det låneskydd på banken så skall barnen dessutom ha ut MER i kronor räknat vid hans dör för då är ju huset plötsligt belånat endast till hälften av vad det var innan hans död.

Om han skriver ett testamente att du SKA ärva honom så har barnen ändå rätt till hälften av hälften = i detta fall 1/4 av detta hus och då måste du lösa ut dem med motsvarande värde. Nu skrev du ju att de ska ha rätt till arvet enligt honom och då är det alltså särdkilt triktade livförsäkringspengar som kan hjälpa er, men dessa livförsäkringar tar slut vid 65 eller möjligen 70 - 75 om man betalar hutlöst mycket mer i premie...

Sen tillkommer arvet på övriga värden och dem ärver barnen på samma sätt och kan ändras till hälften av testamente.

Nu är ju ditt problem att han vill att barnen skall ha sitt vid hans död så det är Du som behöver juridisk rådgivning av en familjejurist... Inte en bankman!!! Se till att "se om ditt hus" så att du inte står  utfattig, på bar backe och har försörjt hans barns uppväxt om det går åt pipsvängen senare i livet.

LYCKA TILL!! 

• mittid

Lite trött ser jag på mina felskrivningar men budskapet går nog fram... Jag vill hålla med ovanstående "talare" också...

Lite trött ser jag på mina felskrivningar men budskapet går nog fram... Jag vill hålla med ovanstående "talare" också...

wiicky skrev 2010-05-03 22:11:00 följande:
    Tyvärr måste jag säga att när jag läser det du skriver känns det inte riktigt bra i magen: han tycker att du tar ifrån sina barn deras arv om du ärver, han vill att du ska betala hyra till honom, ni kommer inte skaffa barn eftersom han inte vill (vad vill du?). Jag måste tyvärr säga att det känns som att mest bryr sig om sig själv. Nu är fallet säkert inte så, jag vet ju bara det du skrivit, men jag ville bara tala om det.

Det känns inte riktigt som att ni sitter i samma båt... är har bränd så får han ta och påminna sig om att det inte var Du som brände honom... Det är ju inte du som skall "betala"!! Ditt liv skall inte vara "villkorat"... Ditt liv är lika viktigt som hans liv och det skall finnas balans i givande och tagande... Du behöver stå på dig tjejen!!

• mittid

Kanelen skrev 2010-05-03 12:39:18 följande:
    Men om han "gud förbjude" dör så ärver du huset antar jag? Fast det löser klart med äktenskapsförord då. Då blir du å andra sidan bostadslös i en sån situation. Jag hade nog velat äga huset jag bor i.

Nej hans särkullbarnen ärver vid hans död.

Äktenskapsförord gäller bara vid skilsmässa...
    testamente gäller bara vid död...
    förmånstagar är man på livförskringar och sparförsäkringar...

• mittid

I dina skor vet jag inte om jag skulle säga ja till ett giftemål... sorry att behöva skriva det. Var och en äger sitt i äktenskapet och om det skall upplösas får den som är "slösa" en vinst... för den som är "spara" måste vara med och betala det söm slösa har gjort av med.... Alttså, spar du för att säkra din framtid och ni sen skiljer er så får han del av dina sparpangar.... Är ni sambo så delas inte pengar. Ja jag vet inte... men du sitter i en båt som inte är sjöduglig som jag ser det... Att kasta in en miljon eller liknande... nej, det skulle jag inte råda till! Om ni ska skilja er så måste han lösa ut dig... då skall du ha hälften av marknadsvärdet... Vilket han kanske inte ens kan få loss och då måste han sälja.... Många bekymmer här...

• mittid

Kanske eller kanske inte... det måste ditt hjärta få avgöra... Är du lycklig med honom? Känner du sig älskad, uppskattad och repekterad? Eller är allt på hans villkor? Sambo kostar inte samma risker som ett äktenskap i de skor du står i... men du släpper hela ditt liv och satsar på ett nytt med honom... Satsar han något?

• mittid

" Barnen har rätt till värdet av huset (dödsboet kan också sälja det)"

Barnen ärver allt efter fadern, inte bara huset.
    Om det finns särkullbarn så ärver make/maka INTE alls vid den andres död.

• mittid

Sebastiána skrev 2010-05-06 13:33:22 följande:
    För vår del gäller frågan om huset just vår nuvarande situation. Naturligtvis vet vi inget om framtiden. Vi kanske inte lyckas få jobb i Skåne när vi väl vill flytta ner. Vår tanke är dock att vi bor kvar i kanske 5 år till och sedan flyttar vi. När vi väl flyttar köper vi ett nytt hus/lägenhet gemensamt, så om jag inte köper in mig i det hus vi bor i nu kommer jag åtminstone göra det då. Bilen och båten är en annan sak. Behöver jag en bil kan jag ju köpa en egen.  

Har han/du tänkt på att hans söner om ca: 5 år när ni k a n s k e ska flytta till södra Sverige troligen blir kvar i sin hemstad/ort och VILL han DÅ flytta så långt bort från dem??? Jag bara undrar.... ???

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?