• empa83

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

förlåt, känner mig lite dum nu, men jag är gift med min man, men lägenheten är hans. Vi har inte skrivit något papper på det men har kommit överens om att sålänge han inte har varit otrogen vid en skillsmässa kommer jag inte göra anspråk på den, men han kommer hjälpa mig med nytt boende. i teorin äger jag halva alltså!

När vi säljer lägenheten för att skaffa hus, om ca 3 år, försvinner denna överenskommelsen och vi båda äger lika oavsett vart pengarna kommer ifrån. jag har betalat lika mycket som honom för boendet, allså avgift + ränta. Han har bara bott här 7 månader utan mig, betyder det är jag "borde" äga den lika mycket som han ändå?? vi disskuterade hur vi skulle göra när jag flyttade in, men han ville inte att jag skulle köpa in mig och sen när vi gifte oss så sa vi som vi gjorde. Är det nån som fattar vad jag vill få fram?? Har jag betalat för mycket??

I övrigt kan vi prata ekonomi och är aldrig osams om pengar, men mitt ex blåste mig på ganska mycket pengar för att jag bara ville slippa honom i stället för att ta disskusionen, är det det jag gör nu med eller???

• empa83

ja det vet jag, men då innan vi var gifta när vi bara var sambos, betalade jag då på något som jag inte borde?? kan sambolagen och giftaslagen... bara undrar hur man gör med ränta å så när han äger/ägde lägernhete å vi var sambos, inte gifta. för det kan jag inte något om...

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?