Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
...och jag blir bostadslös.
...och jag blir bostadslös.
Jag blir iofs bostadslös även om jag köper in mig om min man skulle avlida eftersom jag måste lösa ut barnen. Jag sitter inte i "skyddat bo" eftersom det inte är mina biologiska barn.
Nu hoppas jag givetvis att vi inte kommer att skilja oss! Men det skadar inte att kolla upp sådana här saker redan nu. Dör gör vi ju någon gång. Jag hoppas att det dröjer länge tills dess, men det kan man ju inte heller veta.
Bra att ha alla papper och beslut i ordning.
Min BM har en bil som jag ALDRIG använder eftersom jag inte kan köra. Jag åker buss till jobbet osv.
Min BM har fått mina nya möbler (som jag köpte för två år sedan typ) och har slängt sina som var 15-20 år gamla. Han har som sagt lagt de mesta pengarna på barnen och inte prioriterat möbler, tapetering osv. Han kan ju ta dessa möbler som betalning för mitt "slitage".
Bilen skrivs väl också in i ett äktenskapsförord. Jag har ingen praktiskt nytta av den.
Ju mer jag tänker på det desto smidigare verkar det vara att jag köper in mig. Men vad ska jag betala då? Hälften av värdeökningen av huset plus att jag tar över hälften av lånen? Alltså OM huset är värderas till 1,8 miljoner och det finns lån på 1 miljon betalar jag 0,4 miljoner plus att jag tar över hälften av skulderna (dvs 0,5 mille).
?
Eller ska jag bara ta över hälften av min BM:s nuvarande skulder?
Jag är inte ute efter millimeterrättvisa, men jag vill inte att skillnaden på vad vi betalar blir alltför stor.