Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Min BM har barn sedan tidigare, som bor hos oss på heltid. Vi kommer aldrig att skaffa några barn eftersom min BM inte vill ha fler.

• Sebastiána
    Sebastiána skrev 2010-05-03 21:12:45 följande:
    Min BM har barn sedan tidigare, som bor hos oss på heltid. Vi kommer aldrig att skaffa några barn eftersom min BM inte vill ha fler.
    ...därför vill han inte att vi delar på hans nuvarande skulder utan att huset värderas och att jag betalar hälften av det nuvarande värdet. Annars är risken, enligt honom, att om jag lämnar honom (som hans ex) så måste han lösa ut mig enligt marknadsvärdet och så förlorar barnen en del av det de senare skulle fått i arv.

Han verkar vara väldigt rädd att jag ska lura dem på arvet. Jag förde upp det där med "att sitta i orubbat bo" - att jag skulle få bo kvar i huset fram till min död om han dog först, men då tyckte han att jag just ville ta ifrån barnen deras arv (men det förskjuts bara). I vilket fall som helst går det inte att göra så eftersom det inte är mina biologiska barn. Tänkte inte på det just då eftersom de bor hos oss alltid förutom varannan helg - jag spenderar alltså mer tid med dem än deras biologiska mamma. Det är jag som hjälper till med läxor och bakar bullar. Nåväl OT.

Jag förstår att min BM är orolig med tanke på hur hans ex betett sig...

• Sebastiána
    Bride in leather skrev 2010-05-03 21:59:27 följande:
    Snacka om trist inställning. Ni ska gifta er och han litar inte på dig ju verkar det som? Självklart ska du sitta i orubbat bo,hur kan han vilja annat? På de premisserna hade jag faktiskt inte betalat ens en krona. Jag antar att du betalar till barnen o så??
    Ja det känns trist, men så är det. Jag betalar inte till hans barn, mer än julklappar och födelsedagspresenter och andra frivilliga gåvor. Han och hans ex betalar kläder och så vidare. Det är ju min BM och barnens biologiska mor som bestämmer vilka saker de ska ha som tex datorer, TV-apparater, mobiltelefoner osv.
  • Sebastiána
    wiicky skrev 2010-05-03 22:11:00 följande:
    Tyvärr måste jag säga att när jag läser det du skriver känns det inte riktigt bra i magen: han tycker att du tar ifrån sina barn deras arv om du ärver, han vill att du ska betala hyra till honom, ni kommer inte skaffa barn eftersom han inte vill (vad vill du?). Jag måste tyvärr säga att det känns som att mest bryr sig om sig själv. Nu är fallet säkert inte så, jag vet ju bara det du skrivit, men jag ville bara tala om det.
    Hyra = min del av mat, el, värme, vatten. Han tänker inte alls på sig själv. Däremot tänker han väldigt mycket på sina barn. Jag tycker det börjar kännas jobbigt. Han måste släppa in mig i livet och i framtiden. Han ser sina barn som tonåringar för evigt känns det som. Jag vet att lagen inte ger mig rätt till orubbat bo, men man kan minimera skadorna s.a.s, men det vill han inte. Gud nåde om det tullas på barnens arv.

Jag ser mig, i framtiden, som en gammal, handikappad änka med personlig assistent som matar mig och torkar mig där bak (har en sjukdom som gör att jag troligtvis blir allvarligt handikappad om 5-20 år) och som då måste sälja huset - eller då kanske vi har lägenhet - för att köpa ut hans söner som då är i sina bästa år med fru och barn och jobb.

Han verkar se mig som en pigg och frisk kvinna i 40-årsåldern som vill beröva två hemmaboende tonårssöner sitt arv som de så väl behöver när de ska flytta hemifrån.

• Sebastiána
    mittid skrev 2010-05-03 22:18:35 följande:
    Det går inte att "få sitta i orubbat bo" om du gifter dig med en man som har barn från ett tidigare förhållande, sk. särkullbarn... utan att ni: försäkrar upp hans liv med dig som 1:a förmånstagare till det belopp som är hälften av dagsvärdet på huset vid hans ev. för tidiga död... och då är alltså förutsättningen att du också äger halva huset!
    Precis. Detta är jag medveten och har tagit upp med honom, och då anklagar han mig för att beröva barnen sitt arv!
  • Sebastiána
    mittid skrev 2010-05-04 08:07:03 följande:
    I dina skor vet jag inte om jag skulle säga ja till ett giftemål... sorry att behöva skriva det. Var och en äger sitt i äktenskapet och om det skall upplösas får den som är "slösa" en vinst... för den som är "spara" måste vara med och betala det söm slösa har gjort av med.... Alttså, spar du för att säkra din framtid och ni sen skiljer er så får han del av dina sparpangar.... Är ni sambo så delas inte pengar. Ja jag vet inte... men du sitter i en båt som inte är sjöduglig som jag ser det... Att kasta in en miljon eller liknande... nej, det skulle jag inte råda till! Om ni ska skilja er så måste han lösa ut dig... då skall du ha hälften av marknadsvärdet... Vilket han kanske inte ens kan få loss och då måste han sälja.... Många bekymmer här...
    Jag har just tänkt på detta i natt. Om han vill skriva in bil, båt och hus i ett äktenskapsförord, då vill jag också skriva in några av mina få värdesaker - som silverbesticken och guldhalsband jag ärvt av mormor samt en träningscykel som kanske är lite värt fortfarande. Om vi ska skriva upp en massa pinnaler i ett äktenskapsförord för att vi båda ska äga våra respektive föremål finns ju ingen vits att gifta sig! Sambo känns samtidigt osäkert. Varför skulle jag flytta upp 120 mil, byta jobb och säga upp min lägenhet (OBS! jag har den kvar ännu, ska hyra ut den i 2:a hand) om vi ändå ska leva sida vid sida. Då kunde vi lika gärna fortsatt vara särbos!
  • Sebastiána
    CeKe skrev 2010-05-04 09:14:53 följande:
    Hej. Jag har endast läst din inledande fråga, inga andra svar...Det är så man brukar göra.. att undersöka värdet på ett hus om någon ska köpa in sig. Annars  blir det inte efter dagens värde på huset. Det är även så man gör om man av någon anledning ska separera och den ena köpa ut den andre.Jag tycker garanterat att du ska köpa in dig i huset. Fastigheter är typ den bästa pensionsförsäkringen man kan ha. Bostadspriserna räknas gå upp och jag tror du gör en dundertabbe om du inte köper in dig!Du kommer ju även indirekt vara med och finansiera renoveringar, förbättringar på huset i och med att ni lever tillsammans. Då är det väl dumt att bara han får ta vinsten av det sen om han/ni säljer huset?
    Om jag inte köper in mig i huset kommer jag inte heller att betala renoveringar m.m.

Vi kommer att boka tid hos en familjejurist. Hur jag än väljer att göra med huset vill han ju skriva äktenskapsförord när det gäller bilen och båten. Dessa använder jag inte alls. Kör inte bil och hatar att vara på sjön. Jag vill å min sida veta hur jag ska klara mig om han skulle avlida. Om jag nu blir så dålig att jag inte kan arbeta, ja då har han försörjningsplikt gentemot mig så länge vi är gifta (och jag gentemot honom om han skulle bli arbetslös tex). Om han då skulle avlida och hans barn ärver hans hus, och hälften av allt annat, dvs även hälften av vad jag skrapat ihop, ja då blir jag tvungen att söka socialbidrag. Han kanske väljer att skilja sig för att bli ihop med någon som är ung och frisk och jag står där som en fattiglapp. Vad vet jag?

Det är ju två delar som vi måste reda ut: hur ska vi hantera om någon av oss vill skilja sig, och hur ska vi hantera om någon av oss avlider! Jag hoppas verkligen att jag har missuppfattat honom, men om det verkligen är så att han vill att hans barn ska ärva så mycket som möjligt - t.ex att de ska ärva huset om han dör före mig, medan jag bara får behålla den del jag köpt, och om jag inte köpt in mig ingenting - ja då vet jag inte om det är lönt att gifta sig. Då kan vi ju lika gärna bo på var sitt håll med helt och hållet delad ekonomi.

• Sebastiána
    Bride in leather skrev 2010-05-04 09:41:57 följande:
    Tack för svar. I hans testamente så ärver jag honom o sen ärver barnen mig Vi ska prata med en advokat. Och vi båda(samt barnen)ska vara säkrade ifall ngt händer
    SÅ hoppas jag att det blir för oss också, alltså att både jag, barnen och min BM är säkrade om något skulle hända och inte bara han och barnen.
  • Sebastiána
    JollyO skrev 2010-05-04 10:09:40 följande:
    Dagens visdom - skaffa inte några särkullbarn eller en respektive med särkullbarn! :P
    Jo, det är ju lätt att säga. Jag hade såklart föredragit att bli kär i en man utan barn sedan tidigare, men nu är det som det är. Jag hoppas att han vill skaffa en livförsäkring med mig som förmånstagare.

Kan man skriva in i ett äktenskapsförord att det som finns på mitt privata konto är min enskilda egendom (eller om jag har ett fondsparande eller äger aktier)? Eller kan det bara gälla fast egendom?

• Sebastiána

"Testamente kan vara lämpligt om makar har särkullbarn för att på så sätt försäkra sig om att efterlevande make får en så god ekonomisk ställning som möjligt när någon av makarna avlider. Särkullbarn har nämligen försteg till arv framför efterlevande maka. Genom ett inbördes testamente kan man modifiera särkullbarnen arvsrätt till hälften av vad de har rätt till enligt lag. Denna hälft kallas för laglott. Detta underlättar för den efterlevande som annars kanske måste sälja eventuella tillgångar och kanske även fastighet eller bostadsrätt för att kunna lösa ut särkullbarnets laglott."

Jag blir sårad av att min BM så benhårt vill undvika ovanstående. Jag vill inte som gammal orkeslös änka behöva sälja mitt hem för att lösa ut hans barn om det går att undvika. 'det är väl bara att flytta till annat boende' menar han. Varför är han inte intresserad av att jag ska ha det bra om han avlider före mig? Jag vågar inte ta upp det fler gånger, han blir bara arg och menar att jag vill stjäla hans barns arv.

• Sebastiána

Jag och min BM har pratat ordentligt med varandra nu. Det visade sig att vi båda missuppfattat varandra så allt är frid och fröjd Vi har nu bokat tid hos familjejurist. Känns skönt att vi redde ut missuppfattningarna INNAN vi gått till jurist. Det hade blivit dyrt att börja gräla där.

• Sebastiána
    mittid skrev 2010-05-04 19:30:27 följande:
    " Barnen har rätt till värdet av huset (dödsboet kan också sälja det)"Barnen ärver allt efter fadern, inte bara huset.Om det finns särkullbarn så ärver make/maka INTE alls vid den andres död.
    Men man kan skriva inbördes testamente som vad jag förstår ger särkullbarnen 25% vid dödsfallet och resten senare. Min BM kan tänka sig att vi skriver inbördes testamente.
  • Sebastiána

Det där med barn - OT, men jag skriver det ändå. Anledningen till att han inte vill ha fler barn beror till största delen på att jag har en sjukdom där en förlossning innebär en stor risk. Jag riskerar att få sitta i rullstol resten av livet.

Min BM har alltid varit den som tagit hand om alla: sina yngre bröder, sina barn efter skilsmässan... Han upprätthåller samma rutiner som han alltid gjort, av gammal vana - dvs han tvättar, diskar och städar. Jag "hjälper till" men han tar största biten. Det är ändå till 90% tonåringarnas kläder som tvättas (idrottande killar) och dem har han tvättat i 18 år snart.

Om vi skulle få barn och jag blir handikappad och måste sitta i rullstol (vi vet att jag blir det förr eller senare - hoppas det inte blir förrän om 20 år eller så!) så VET jag att han kommer att ta hand om mig också.

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-05-05 07:28:03 följande:
    Å, vad glad jag blir för din skull! Vill du ändå att jag kollar med min bankkompis ikväll eller ska jag strunta i det? Lycka till hos juristen!
    Ja det kan du ju göra ändå, om du vill. Jag ska skriva vad juristen säger också - det kan vara bra för andra att veta.
  • Sebastiána
    Gnistra mera skrev 2010-05-05 15:47:32 följande:
    Hej,Jag älskar min sambo och är överlycklig om att vi skall gifta oss om ca 2mån. Men mitt i all lycka finns det en djup tagg som gör livet lite obekvämt - Vi kan inte diskutera ekonomi med varandra utan att det nästan alltid slutar med bråk.Jag och min sambo är från olika delar av landet. Jag ville att vi skulle bo i min hemstad och han ville att vi skulle bo i hans. Men min sambo fick igenom sin vilja om att vi skulle bo i hans trakter till slut. Han har byggt ett jättefint hus där och ville absolut att vi skulle bo där. Dumt nog, i början av relationen sa jag naivt att jag kunde bo precis vart som helst- bara jag fick vara med honom. Nu håller han fast vid de orden och jag får jag betala dyrt för mina kärleksord, för trots att huset är fint vill jag inte alls bo i hans gamla hus utan vill att vi skall skaffa något gemensamt. Hans hus byggde han ihop med sin exfru och alla deras inköpta möbler är kvar i huset. Byta möbler verkar inte heller vara ett alternativ då allt är design möbler och svin dyra...han säger att om det skall bytas får jag köpa nytt....men bara efter han har godkänt!I praktiken kommer detta inte ske då JAG inte kommer lägga 500 000 - 1000 000 på bara möbler.Själv har jag god ekonomi och har precis sålt min gamla bostasrätt med god vinst dessutom. Min sambo vill att jag skall köpa in mig i huset, men jag vill absolut inte köpa in mig i ett hus där jag egentligen inte vill vara. De gånger jag har funderat på att köpa in mig har jag sagt att jag kanske kan tänka mig köpa in mig till "självkostnadspriset" dvs inte marknadsvärdet, då huset har gått upp i värde. Detta ville han inte diskutera...Om jag inte köper in mig måste jag betala honom i någon form istället. Eftersom HAN krävde att vi skulle bo där tycker jag att det är rimligt att jag betalar bara för mina boendekostnader (räkningar +avgifter), medan han vill att jag även skall betala hans räntor. Han säger att månadskostnaden för huset ligger runt 20 000-25 000/mån med räntor + räkningar (dock ej amortering). Och hans förväntning är att vi delar på alla kostnader efter en procentsats beroende på inkomst innan skatt. Självkart skulle han betala mer eftersom han tjänar mer- men varför i hela friden skall jag betala räntor över huvudtaget?? Jag äger inte huset och kommer inte få något tillbaka vid en försäljning?Jag har ägt min egna bostader sen jag var 22år (är 29 idag). Det känns också jätte udda att ta ett steg av fastighetsstegen och plötsligt bli inneboende istället av ägare.Han vill även ha ett äktenskapförord och delad ekonomi- något som jag inte vill ha. Jag tycker att när man gifter sig blir allt gemensamt. Men han vill skydda sig själv och sina tillgångar och jag får acceptera det...Jag har en bra lön men han tjänar 2-3 gånger mer. Min lägenhet var värd en hel del men hans hus är väl värd 5-8 gånger mer än vad min lägenhet var. Därför är han mån om att skydda sig själv ifall vi skulle gå isär och tycker väl att han är "värd" mer än mig ekonomiskt.Han säger även att han inte kommer gifta sig utan äkenskapsförord...Jag har ringt familjejuristen för mina frågor och han blev jätte förbannad över varför jag inte gick via honom och hans advokat (som skrev hans tidigare äkenskapsförord). Om jag skall göra detta vill jag absolut att vi skall använda någon helt ny där ingen av oss redan är kända.Känns frukansvärt jobbigt. Känns som att han inte litar på mig ett dugg och gör mig jätte ledsen, känns som han försöker få mig att betala mer än vad jag bör och har inte VI tänket. Nu blev detta inlägg väldigt långt...men jag behövde skriva av mig. Min sambo går det inte att prata med gällande detta, och någon vän eller familjemedlem vill jag inte släppa in under vår vackra fasad...Vad skall man göra....?I övrigt, när det inte gäller ekonomi är han underbar och vi älskar varandra men vi kan bara inte diskutera detta överhuvudtaget.....
    Lite grand som för oss... med skillnaden att vi bor i hans hus eftersom hans barn bor där. Eftersom han har dem på heltid kan han inte som god far flytta dem 120 mil söderut, bort från kompisar, flickvänner, sin mor osv.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag vill köpa in mig i huset. Tanken är att vi ska flytta söderut när barnen flyttat hemifrån. Det kan man ju inte säga exakt när det blir, men kanske om 5 år max.

Om jag inte köper in mig kommer jag inte att betala ränta och amorteringar, och inte heller renoveringar, eftersom jag ju inte heller får någon vinst vid ev. försäljning.

Alla möbler som hans ex valt ut (bara hon, han är inte intresserad av inredning) fanns såklart när jag flyttade in. Hon har definitivt inte alls samma smak som jag snarare tvärtom. Eftersom alla möbler är 10-20 år gamla (han la ingenting på hus och inredning när han var ensamstående) tycker min BM att det är skönt att äntligen få nya möbler. Jag har flyttat upp några av mina och resten köper vi helt nytt. Det känns jättebra.

Som kompromiss för att du tvingas bo i hans hus tycker jag att ni bör byta möbler. Jobbigt att inte kunna diskutera ekonomi, men jag tror att det är väldigt vanligt och viktigt att reda ut innan man gifter sig.

• Sebastiána

empa83: I praktiken äger du 50% eftersom inga papper är skrivna.

• Sebastiána

För vår del gäller frågan om huset just vår nuvarande situation. Naturligtvis vet vi inget om framtiden. Vi kanske inte lyckas få jobb i Skåne när vi väl vill flytta ner. Vår tanke är dock att vi bor kvar i kanske 5 år till och sedan flyttar vi. När vi väl flyttar köper vi ett nytt hus/lägenhet gemensamt, så om jag inte köper in mig i det hus vi bor i nu kommer jag åtminstone göra det då.

Bilen och båten är en annan sak. Behöver jag en bil kan jag ju köpa en egen.

• Sebastiána

OK han har lagt mycket tid och möda på huset, men det får han ju igen när han säljer!

• Sebastiána
    mittid skrev 2010-05-06 19:51:44 följande:
      Har han/du tänkt på att hans söner om ca: 5 år när ni k a n s k e ska flytta till södra Sverige troligen blir kvar i sin hemstad/ort och VILL han DÅ flytta så långt bort från dem??? Jag bara undrar.... ???
    Om han inte vill det flyttar jag väl själv då. Han har lovat. Naturligtvis förstår jag om han vill bo nära dem alltid. Det verkar som folk i Norrland helst bor granne med sin mor hela livet (min BM har sina föräldrar och syskon nära inpå). Den ene sonen har pratat om att han kanske ska jobba i Stockholm när han blir "stor" för det han vill jobba med finns inte här. Den andre funderar på att sticka utomlands ett tag.

Men som sagt, om framtiden vet ingen något säkert.

• Sebastiána

Vi hoppas få tid om två veckor (är bortresta nästa vecka) hos familjejurist. Hoppas den vi hittat är bra. Det verkar inte krylla av familjejurister i Umeå.

Vad tror ni, räcker det be banken göra en bedömning av värdet genom att analysera vad hus i området har sålts för eller borde någon komma över och titta på huset?

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?