-
-
Bo Bergman:
I
Kärleken är en rosenlund, dit vill jag gå åstad
och plocka rosor och rosenbladvar timme och var stund så glad.
Så glad.
Men högt på himmelens blåa stig där dansar stjärnor sju,
och ingen finns som i detta nu kan leta rätt på mig. Kan du?
II
Jag hörde din röst och jag sprang min kos,
men du tog mig med vindens vin
och du kallade mig din ädla ros och ditt förgyllande skrin.
Och aldrig visste jag att det lät så vackert mitt eget namn.
Och jag tror jag log, och jag tror jag grät, och jag tror jag föll i din famn.
Då stormande himmel och hav och jord tillsammans i hjärtats slag.
Det fanns ingen tid. Det fanns inga ord. Det fanns bara du och jag.
III
Jag fryser om dina händer,
när du ler blir jag varm av dig.
Du är glädjen som allting tänder och ångesten på min stig.
Så rik är jag vorden och väger
en värld sen jag blivit din.
Så fattig att jag inte äger
en droppe blod som är min.
-
Glömde att skriva att diktsamlingen heter Hennes ord. Dessutom är dessa tre dikter tonsatta som tre sånger av Ture Rangström, otroligt fin musik!!lärkan skrev 2010-05-16 21:02:22 följande:Bo Bergman: IKärleken är en rosenlund, dit vill jag gå åstad och plocka rosor och rosenbladvar timme och var stund så glad.Så glad.Men högt på himmelens blåa stig där dansar stjärnor sju,och ingen finns som i detta nu kan leta rätt på mig. Kan du? II Jag hörde din röst och jag sprang min kos, men du tog mig med vindens vin och du kallade mig din ädla ros och ditt förgyllande skrin.Och aldrig visste jag att det lät så vackert mitt eget namn.Och jag tror jag log, och jag tror jag grät, och jag tror jag föll i din famn.Då stormande himmel och hav och jord tillsammans i hjärtats slag.Det fanns ingen tid. Det fanns inga ord. Det fanns bara du och jag. III Jag fryser om dina händer, när du ler blir jag varm av dig. Du är glädjen som allting tänder och ångesten på min stig. Så rik är jag vorden och väger en värld sen jag blivit din. Så fattig att jag inte äger en droppe blod som är min.