brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-08 23:08:42 följande:
Jag är rätt fascinerad av att man bara kan säga: nej, jag känner inte för att viga ett par utomhus. Och själv har jag haft kontakt med en präst som gärna ställer upp och viger oss klockan femton, men klockan sexton går inte, utan närmare förklaring. I andra yrkesgrupper jobbar man när det finns behov av ens arbetskraft, i synnerhet om ens lön är skattefinansierad. Ja, jag vet att jag är en surpuppa.
Å, du menar rätten att säja nej till att jobba utanför ordinarie arbetstid?
Ja, det är ju en förmån som många människor inte har, tyvärr. För egen del kan jag säga att jag faktiskt blivit ganska hård på den punkten efter att sånär ha bränt ut mig bland annat på grund av att alltid ha ställt upp på de tider människor vill ha mig.
Att en enda gång jobba till 17:30 när man egentligen slutar 16:30 är nog inget problem, men risken är ju att det här var den femtioelfte förfrågan om arbete utanför arbetstiden som denna präst fick.
Jag ser dig absolut inte som en surpuppa, men kan däremot tycka att du har ett lite begränsat perspektiv. Du frågade och fick svar. Svaret var du inte nöjd med, men du har nu att välja på att respektera personens beslut eller ifrågasätta det eftersom "ens lön är skattefinansierad". Det senare valet är inte så moget, även om jag förstår din frustration.
Men att du inte får ihop tiderna med vigselplatsen (som tillhör en organisation) och prästen (som tillhör en annan) behöver ju inte nödvändigtvis vara just prästens fel...
Hoppas din situation löser sig så din frustration minskar något.
Burre