• brudeniskrudenijuli

Vad är bra med att gifta sig borgerligt?

Usch vad jag känner mig lessen och trött nu. Behöver pepp! Det skulle betyda så mycket för mig att bli vigd av en präst, men jag börjar tappa sugen när det visar sig att det inte finns någon större vilja att lotsa en vidare till hjälp, så länge man inte gifter sig i en kyrka. Jag börjar helt tappa tron på Svenska kyrkan. Min sambo har lämnat, och snart gör nog jag det också.

Någon som har goda erfarenheter av en borgerlig vigselförrättare? Har de egna förslag på hur vigseln ska genomföras eller ska man själv bestämma det?

• Svar på tråden Vad är bra med att gifta sig borgerligt?
  • Casmel

Vi ska vigas av min gamla lärare som är vigselförrättare och en störtskönt människa. Hon är väldigt glad o klämcheck liksom så det lär inte bli en stel vigsel

Tråkigt att du känner så men jag kan tyvärr inte ge dig råd eftersom jag själv inte är ett stort fan av svenska kyrkan. Och mitt tycke om kyrkan blev ännu värre när dom tog med kort på mig och min dotter och använde det i ett reklamblad som skickades ut i hela kommun utan att ens fråga om det var ok innan...

Jag hoppas ialla fall att det löser sig och ni får den vigsel ni båda vill ha

• bobods

Jag tycker istället du ska fundera på varför du vill bli vigd av en präst. Du skriver att det skulle betyda mycket för dig, varför gör det det? Om du nu funderar på att lämna kyrkan - är du troende? Är det viktigt för dig att en präst välsignar äktenskapet och ringarna? 

Tillbaka till din fråga - med en borgerlig vigselförrättade kan du lägga upp ceremonin precis som du själv vill. Vi har valt att ha borgerlig vigsel utomhus, med vigseltal och musik och med ett bibelord och välsignelsen (som min syster kommer läsa) men resten av ceremonin är religionsneutralt. 

• brudeniskrudenijuli

Casmel: tack! Jag behövde lite pepp. Hoppas ni får just en störtskön vigsel! Det vill jag också ha, med en störtskön präst. 

bobods: kloka ord. Ja, jag är väl troende på något luddigt vis. Jag tror på kärleken till och mellan alla, och jag tror ändå fortfarande på det goda jag har sett kyrkan göra. Tycker att Jesus verkade vara en skärpt och klok kille och att mycket av det han förkunnade förtjänar att leva vidare.

Vissa delar av Svenska kyrkan där det råder lite modernt tänk gillar jag skarpt, sedan finns det gamla reliker kvar som tycker att prästerskapet står högre än andra. Och prästerna har sanslösa privilegier som andra yrkesgrupper bara kan drömma om. En sak vet jag i alla fall: jag vill vigas av en präst som tycker det är okej med kvinnliga präster och som tycker det är okej att viga homosexuella par. Det rimmar helt enkelt med min människosyn.

Men jag vågar knappt ringa min församling och ställa det kravet, särskilt inte som flera av mina församlingspräster just har skrivit på upprop mot vigsel av homosexuella. Suck. Och att gå utanför sin egen församling har visat sig extremt krångligt. Det blir nog borgerligt ändå. Man kan alltså ha bibelord och psalmer ändå? 

Att det ska vara så svårt att välja egen präst i dessa tider när man så enkelt kan välja egen vårdcentral m m. Jag tycker att det borde införas ett system med krav-märkta präster, där det är lätt att få information om vad de står för när det gäller deras yrkesroll.

• fibobs

Vad synd att du inte bor i närheten av där jag bor.
    Vi hade en präst i tisdags, visserligen på en begravning, men hon var helt underbar!
    Väldigt okomplicerad och lätt, inte massa tunga ord men ändå väldigt värdigt.
    Henne skulle nog jag velat haft om vi vigdt oss kyrkligt.
    men för oss blir det borgeligt, och det för att vi inte vill ha en massa människor omkring oss och för att kyrkan som kristet hus inte står oss nära.
    En borgelig ceremoni kan ni ju få PRECIS som ni vill. Okristeligt eller kristerligt, upp till er. Välja bibel ord och psalmer som står er nära.
    Samtidigt som vi känner att vi inte vill ha det så utan helt neutralt, så blev det den bästa lösningen.

Tänk att det är ER dag och ni gör som NI vill.
    Kram och lycka till

• brudeniskrudenijuli

Tack, snälla! Just nu känner jag att det inte är vår dag, det är prästens dag, och prästen går hem kl.15, punkt. Det är ju inte direkt så att vi måste ha vigseln kl.16 för att jävlas, utan för att ett bröllop är ett stort paket som ska sys ihop och får man en lokal kl.16 så får man tacksamt ta emot den. Men man kanske skulle ha bokat präst först? Både präst och lokal är svåra att få till, tidsmässigt. My God, att det skulle vara så krångligt att gifta sig hade jag aldrig trott.

• bobods

TS, det verkar som att du och jag tänker väldigt lika. Jag känner igen mig i precis allt du skriver. Jag skulle aldrig kunna vigas av en präst som jag visste gjort uppror mot homogifte - aldrig! 

Jag är också lite luddigt troende som du säger, min m2b är det inte. Så vi valde att ha en borgerlig vigsel med bibelord och välsignelsen, men då kan man inte ställa kravet att det är vigselförrättaren som läser det. Du kan lägga upp ceremonin precis som du själv vill!

Lycka till!

• Burre Präst
    brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-06 09:58:00 följande:
    Och prästerna har sanslösa privilegier som andra yrkesgrupper bara kan drömma om.
    Det där blev jag nyfiken på. Vad är det för sanslösa privilegier jag har som ni andra bara kan drömma om?
  • passionsblomman

Burre Präst skrev 2010-05-08 14:49:30 följande:
    Det där blev jag nyfiken på. Vad är det för sanslösa privilegier jag har som ni andra bara kan drömma om?

Det bev jag också mycket nyfiken på!

• Duchess
    Hallå, ni är ju ledig på måndagar, så ni slipper ha söndagskvällsångest!
  • brudeniskrudenijuli
    Jag är rätt fascinerad av att man bara kan säga: nej, jag känner inte för att viga ett par utomhus. Och själv har jag haft kontakt med en präst som gärna ställer upp och viger oss klockan femton, men klockan sexton går inte, utan närmare förklaring. I andra yrkesgrupper jobbar man när det finns behov av ens arbetskraft, i synnerhet om ens lön är skattefinansierad. Ja, jag vet att jag är en surpuppa.
  • brudeniskrudenijuli
    bobods skrev 2010-05-06 11:24:05 följande:
    TS, det verkar som att du och jag tänker väldigt lika. Jag känner igen mig i precis allt du skriver. Jag skulle aldrig kunna vigas av en präst som jag visste gjort uppror mot homogifte - aldrig!  Jag är också lite luddigt troende som du säger, min m2b är det inte. Så vi valde att ha en borgerlig vigsel med bibelord och välsignelsen, men då kan man inte ställa kravet att det är vigselförrättaren som läser det. Du kan lägga upp ceremonin precis som du själv vill! Lycka till!
    Det låter bra att man kan ha borgerlig vigsel och ändå välja psalmer och bibelord. Va f*n ska man ha Svenska kyrkan till. Jag tänker inte krångla mer. Och aldrig att jag riskerar att få en vigselpräst som tycker att vissa former av kärlek är en synd. Vad vet man då om livet, och det man står och pratar om under vigselakten?
  • KatjaB

Vad som är bra med att gifta sig borgerligt?

Ja du, det beror väl helt på värderingar, och vad du själv vill ha för vigsel.
    Är du troende och det är viktigt för dig att få gifta dig i en kyrka och få ert äktenskap välsignat?
    Andra ser borgerliga vigseln som en snabb grej på rådhuset, medans andra ser det som en möjlighet att eventuellt få lite mer fria händer mer hur man lägger upp sin vigsel.

Själv skulle jag aldrig någonsin gifta mig i en kyrka, jag har väldigt svårt för religiositet över huvud taget så det är ju helt otänkbart såklart för oss.
    Dock var det inte alls självklart att vigselförrättaren går mer på att läsa vad man än vill att de ska läsa, men vi har turen att ha en som gick med på att läsa mer än bara det obligatoriska. Så vi har dikter, ett tal om oss, egna löften, solosång och en stråkkvartett. Vi vill ha en minnesvärd och vacker vigsel, men som inte innebär att jag lovar något inför något jag inte tror på.

jag kan tänka mig att vigselförrättaren kanske inte själv läser bibelord, men det findrar ju inte er att ha någon släkting som läser ett stycke eller att ni väljer att ha psalmer.

• Burre Präst
    brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-08 23:08:42 följande:
    Jag är rätt fascinerad av att man bara kan säga: nej, jag känner inte för att viga ett par utomhus. Och själv har jag haft kontakt med en präst som gärna ställer upp och viger oss klockan femton, men klockan sexton går inte, utan närmare förklaring. I andra yrkesgrupper jobbar man när det finns behov av ens arbetskraft, i synnerhet om ens lön är skattefinansierad. Ja, jag vet att jag är en surpuppa.
    Å, du menar rätten att säja nej till att jobba utanför ordinarie arbetstid?

Ja, det är ju en förmån som många människor inte har, tyvärr. För egen del kan jag säga att jag faktiskt blivit ganska hård på den punkten efter att sånär ha bränt ut mig bland annat på grund av att alltid ha ställt upp på de tider människor vill ha mig.

Att en enda gång jobba till 17:30 när man egentligen slutar 16:30 är nog inget problem, men risken är ju att det här var den femtioelfte förfrågan om arbete utanför arbetstiden som denna präst fick.

Jag ser dig absolut inte som en surpuppa, men kan däremot tycka att du har ett lite begränsat perspektiv. Du frågade och fick svar. Svaret var du inte nöjd med, men du har nu att välja på att respektera personens beslut eller ifrågasätta det eftersom "ens lön är skattefinansierad". Det senare valet är inte så moget, även om jag förstår din frustration.

Men att du inte får ihop tiderna med vigselplatsen (som tillhör en organisation) och prästen (som tillhör en annan) behöver ju inte nödvändigtvis vara just prästens fel...

Hoppas din situation löser sig så din frustration minskar något.

Burre

• brudeniskrudenijuli

Nej, jag menar att den ordinarie arbetstiden inte är anpassad efter de behov som finns i församlingen. Samt att det är märkligt att präster år 2010 ska kunna säga nej till att viga par utomhus om nu den teologiska åsikten är att Gud finns överallt.

Inte så moget... nja, jag erkänner att jag inte har uttryckt mig så moget men jag tycker fortfarande att en verksamhet som är skattefinansierad bör ta mer hänsyn till dem den arbetar för.

Jag vill inte att någon präst ska bränna ut sig och jag anklagar egentligen ingen enskild utan tycker att hela systemet är fel upplagt.

Jämförelsevis kan jag berätta att jag ringde ett enda samtal till medborgarkontoret, fick direkt utförlig info om alla steg i processen och hittade ganska lätt en vigselförrättare som kunde ta två vigslar på en dag, trots håltimmar. Men, men, allt är förstås en fråga om resurser. Jag vet att det finns massor av präster därute som gör ett fantastiskt jobb också.

• wiicky

Det kanske är så att den här prästen har annat att göra och inte kan viga er kl. 16, men av skäl som gör att den inte vill ta upp det med er. Det är ju inte heller att bara "riva av" en vigsel, det finns ju en hel del annan arbetstid som ägnas åt vigseln, både före och efter.

• brudeniskrudenijuli

Det hänger inte på en enda präst. Jag har ringt runt till lite för många ställen bara.

Svar på tråden Vad är bra med att gifta sig borgerligt?