Casmel: tack! Jag behövde lite pepp. Hoppas ni får just en störtskön vigsel! Det vill jag också ha, med en störtskön präst.
bobods: kloka ord. Ja, jag är väl troende på något luddigt vis. Jag tror på kärleken till och mellan alla, och jag tror ändå fortfarande på det goda jag har sett kyrkan göra. Tycker att Jesus verkade vara en skärpt och klok kille och att mycket av det han förkunnade förtjänar att leva vidare.
Vissa delar av Svenska kyrkan där det råder lite modernt tänk gillar jag skarpt, sedan finns det gamla reliker kvar som tycker att prästerskapet står högre än andra. Och prästerna har sanslösa privilegier som andra yrkesgrupper bara kan drömma om. En sak vet jag i alla fall: jag vill vigas av en präst som tycker det är okej med kvinnliga präster och som tycker det är okej att viga homosexuella par. Det rimmar helt enkelt med min människosyn.
Men jag vågar knappt ringa min församling och ställa det kravet, särskilt inte som flera av mina församlingspräster just har skrivit på upprop mot vigsel av homosexuella. Suck. Och att gå utanför sin egen församling har visat sig extremt krångligt. Det blir nog borgerligt ändå. Man kan alltså ha bibelord och psalmer ändå?
Att det ska vara så svårt att välja egen präst i dessa tider när man så enkelt kan välja egen vårdcentral m m. Jag tycker att det borde införas ett system med krav-märkta präster, där det är lätt att få information om vad de står för när det gäller deras yrkesroll.