• Svar på tråden Siva Grand Beach i Hurghada???
  • Smilla82

oooh, där har jag varit! Jag var där för några år sedan i 2 veckor, all inclusive. Så himla härligt. Vi åkte över skiftet september/oktober och då var vädret väldigt härligt, mycket varmt, men det var ändå så skönt.

Hotellet är mycket trevligt. Ska ni åka all inclusive? De har ju väldigt många restauranger att välja på, framför allt på lunchen. Det fanns en grillbar nere på stranden och sedan fanns det ju en pool bar som serverade typ korv, hamburgare, pommes m.m. Det allra bästa är ju dock pool baren. Stolarna står ute i vattnet så där satt vi nästan hela dagarna och slurpade goda drinkar. {#lang_emotions_laughing} 

Det är verkligen ett fint och fräscht hotell. De har ganska så många aktiviteter också under dagarna som volleyboll på stranden m.m. Det är ju även väldigt lätt att hyra en båt med guide och ta en snorkel- eller dyktur.

Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta men ställ mer direkta frågor så kan jag svara på dem. Jag kan verkligen rekommendera hotellet iaf.

• LyckligTjej

Smilla82 skrev 2010-05-06 14:11:53 följande:
    oooh, där har jag varit! Jag var där för några år sedan i 2 veckor, all inclusive. Så himla härligt. Vi åkte över skiftet september/oktober och då var vädret väldigt härligt, mycket varmt, men det var ändå så skönt. Hotellet är mycket trevligt. Ska ni åka all inclusive? De har ju väldigt många restauranger att välja på, framför allt på lunchen. Det fanns en grillbar nere på stranden och sedan fanns det ju en pool bar som serverade typ korv, hamburgare, pommes m.m. Det allra bästa är ju dock pool baren. Stolarna står ute i vattnet så där satt vi nästan hela dagarna och slurpade goda drinkar.  Det är verkligen ett fint och fräscht hotell. De har ganska så många aktiviteter också under dagarna som volleyboll på stranden m.m. Det är ju även väldigt lätt att hyra en båt med guide och ta en snorkel- eller dyktur. Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta men ställ mer direkta frågor så kan jag svara på dem. Jag kan verkligen rekommendera hotellet iaf.

Tack för ditt svar
    Ja vi kommer att åka All Inclusive, känns så bra att inte behöva tänka på mat dryck, bara å äta
    och dricka av det man vill ha
    Det låter ju helt underbart det du skriver, varken jag eller min blivande har varit i Egypten tidigare så
    det känns spännande. Det enda som skrämmer en är ju den berömda magsjukan Men man får ladda med alcogel och sen köpa tabletter när man kommer dit så har man garderat sig
    Vi kommer att göra några utflykter också, b.la till pyramiderna och kanske nån båttur
    Man hinne rju inte så mycket mer på en vecka, vi vill inte åka längre då vi tänkte lämna våra 2 barn hemma... man vill ju sola och bada en massa också

• Alexandra73

Va själv i Egypten tidigare iår, tips är att dricka Duckoral innan, är ett drickvaccin mot magsjukan..

Vi va iaf 5 st i sällskapet och ingen vart dålig!!

• LyckligTjej

Låter som ganska bra odds Tack för tipset, ska se till att vi dricker Duckoral innan vi reser

• Smilla82

Visst skrämmer magsjukan. Jag har varit i Egypten 2 gånger men dock har jag lyckatas hålla mig frisk. Tyvärr var det flera andra i familjen som blev sjuka så det var ju inte så trevligt. Men skulle ni bli magsjuka så ska ni inte vara rädda för att meddetsamma söka hjälp på hotellet. De har väldigt bra läkare som kan hjälpa, även mot magsjuka. Man brukar få en spruta i rumpan och sedan ett gäng tabletter. Se bara till att få i er massor av vätska om ni blir magsjuka. Annars tar det bara timmar i den hettan innan ni får åka till sjukhuset och bli inlagda för uttorkning. Det hände ett par av dem i min familj.

Annars är hotellet väldigt bra. Vi har ett antal barn med oss och det var alldeles perfekt. Det finns en glassbar, en popcornsbar, en pancake-bar där det bara är att gå och hämta vad man vill ha under dagens lopp. Helt fantastiskt.

Jag tror att jag gick upp 3 kilo under de 2 veckor vi var där. =) Helt otroligt. Men gott var det. På ett vis är det skönt att ni bara är där en vecka för annars kan man tröttna lite på maten. Den kan tendera att smaka likadant efter lite mer än en vecka på plats. Massor av buffémat....

Ett tips för att minska risken för magsjuka är att få utskrivet Dukoral, ett drickvaccin, ett tag innan man åker. Jag tror att man skall börja ta det minst en månad innan. Kommer inte riktigt ihåg. Kolla upp det om du inte redan gjort det.

De utflykter vi gjorde de gånger vi varit i hurghada är dykutflykter, jeepsafari (himla rolig) ut till "beduinerna" i öknen. Men den utflykt jag tyckt allra bäst om är utflykten till Luxor och konungarnas dal. Helt underbar!

Tänk på att det är ganska långt från hurghada till pyramiderna i Kairo, typ 60 mil. De utflykterna brukar nästan vara i 2 dagar och kostar en hel del. Jag hade nog hellre bytt ut dem mot dagsutflykten till konungarnas dal och templet i Luxor (finns på samma resrutt, liogger väldigt nära varandra).

Behöver du veta mer så är det bara att fråga.

• LyckligTjej

Har inte Ving endagsutflykt till Kairo? Har nämligen sett att andra bolag har det.

• Smilla82

Jo, visst har de en endagsutflykt. Men man måste flyga fram och tillbaka eftersom det är så långt dit. Jag var och tittade på pyramiderna när jag var i egypten första gången och visst var det fint. Det är helt fantastiskt och "bestiga" pyramiden och bokstavligen känna historiens vingslag när man lägger handen på de stora stenblocken och tänka att "här har kanske en mäktig farao också stått och haft handen på samma ställe". Det är nog bara det att man inte får ut lika mycket av den utflykten som av de många andra. Men det är givetvis helt efter egen smak och tycke.

Vi reste dock inte med Ving utan med danskt resebolag. Men de har exakt samma utbud på utflykter m.m. Det enda som skiljde var priset på resan. Mycket billigare att åka med danska resebolag oftast.  

• mikkethn

det är bara att hålla med alla andra - underbart ställe - 10 minuter från flygplats - 1 minut till havet - UNDERBART - men håll igen på maten .....{#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Siva Grand Beach i Hurghada???