ElinDaniel skrev 2010-05-12 08:22:25 följande:
Any time! :) Bara kul o kunna bidra...Jag tyckte det var lättast att ringa till pastoratet och prata med expeditionspersonalen. Den kyrkliga vigseln passar oss utmärkt. Men har, liksom många andra antar jag, hört om vigslar som är så högtydliga så att man inte törs andas i bänkraden :) Lagom och personligt. Vi är supernöjda med den präst vi fått nu och tror verkligen att dagen blir kanon. Det måste man ju!Jag är dåligt insatt i hur borgelig vigsel fungerar. Vet inte heller om det finns någon expedition man kan vända sig till. Men att ringa till någon vigselförättare och säga sitt ärende. I ert fall, att ni önskar en helt rolig och otraditionell vigsel och letar efter en vigselförättare som delar er vision. Om denne förättare inte är den ni sköer kanske denne iaf kan vägleda er vidare. Kockar dras till kockar osv. :) Garanterat att denne känner till vart ni ska leta och vända er vidare.
Du har ju helt rätt!
Nu ska jag berätta lite om den vigselförrättare som vigde min mamma och hennes man för två år sedan.
Vigselförrättaren hade missuppfattat och blandat ihop folks tider, så helt plötsligt står vi i vårt sällskap tillsammans med två andra brudsällskap utanför Kungsbacka Stadshus. Vi var först ut, vigselförrättaren är så stressad att hon råkar sätta igång larmet. Hon tappar bort sina glasögon, svamlar och hennes mibil ringer konstant.
Så var det dags för mamma och styvpappas tur. Hon råkar tappa ALLA papper som hon ska ha för alla vigslar under hela dagen. Så det börjar med att hon får upp fel papper och kallar mamma och hennes blivande för heeeelt andra namn än vad de heter.
Jag, min syster och min M2B var vittnet och försökte verkligen hålla oss för skratt för allt som hände. Det är den i särklass roligaste vigseln jag har varit med om och vi pratar fortfarande om den då och då.
Nu är det ju inte så att jag önskar oss samma scenario, men det är kul att berätta att allt som gick fel kan vara kul i efterhand.