Inlägg från: ElinDaniel |Visa alla inlägg
  • ElinDaniel

Ung vigselförrättare för borgerlig vigsel i Kungsbacka?

Jag har inte något med detta att göra, men kan inte hålla mig :) Varför vill ni ha en yngre vigselförrättare? :)

• ElinDaniel

När vi skulle bestämma vilken präst vi skulle ha önskade vi helt enkelt. Vi sa helt enkelt: Vi är inte så traditionella utom har lite önskemål och vill ha ett personligt bröllop.

Det fanns då två präster i den kyrkan och en av dem var tydligen lite "högtravande". Dvs. vill att saker ska va som det alltid varit. Den andre vi fick är inte purung han heller. Men så fruktansvärt rolig!Vi tyckte det va viktigt med en "bra" prsät. Men å andra sidan är det bara en del, om än en viktig del, av bröllopsdagen.

Spex, skämt och lättsamheter kommer ju oftast efteråt. Väljer man fina låtar, texter och så vidare så brukar det iaf bli lyckat.

Jag har faktiskt bättre erfarenheter av äldre präster i regel än de unga. De jag träffat har vågat ta ut svängarna o är så trygga med sin roll och det de gör. På min brors bröllop var det skratt och gråt om vart annat. Då prästen skulle lämna över vigselbeviset sa han: Här ska ni få ett papper av mig, ett vigselbevis. Så ni kan se imorgon vad ni ställt till med. :) Alla log stort i bänkarna.

• ElinDaniel

Any time! :) Bara kul o kunna bidra...

Jag tyckte det var lättast att ringa till pastoratet och prata med expeditionspersonalen. Den kyrkliga vigseln passar oss utmärkt. Men har, liksom många andra antar jag, hört om vigslar som är så högtydliga så att man inte törs andas i  bänkraden :) Lagom och personligt. Vi är supernöjda med den präst vi fått nu och tror verkligen att dagen blir kanon. Det måste man ju!

Jag är dåligt insatt i hur borgelig vigsel fungerar. Vet inte heller om det finns någon expedition man kan vända sig till. Men att ringa till någon vigselförättare och säga sitt ärende. I ert fall, att ni önskar en helt rolig och otraditionell vigsel och letar efter en vigselförättare som delar er vision. Om denne förättare inte är den ni sköer kanske denne iaf kan vägleda er vidare. Kockar dras till kockar osv. :) Garanterat att denne känner till vart ni ska leta och vända er vidare.

• ElinDaniel

Även om jagtycker att den vigseln liknar mer en fars än vigsel, så är det klart att man kan garva åt det. Men jag vet att jag skulle bli fruktansvärt besviken om det hände på vår bröllopsdag. Man kan inte räkna med att allt blir perfekt, för då finns det stora förutsättningar för att kunna bli väldigt besviken...

Men har ni egna önskemål och förslag så blir det lättare för vigselförättaren att förstå vad ni menar. att ge sitt medkännande till skämt och sådär kan också vara bra. Då vet ju prellen va ni vill ha!

Hoppas ni hittar någon som passar. Men kom ihåg, det är främst du och maken som ska passa ihop, prästen eller liknande har ni bara kontakt med under en liten, liten del av ert liv.

Svar på tråden Ung vigselförrättare för borgerlig vigsel i Kungsbacka?