Inlägg från: Rufsas |Visa alla inlägg
  • Rufsas

Ung vigselförrättare för borgerlig vigsel i Kungsbacka?

Nu kanske jag är lite diskriminerande men jag skulle vilja ha en hyfsat ung (måste inte vara purung) vigselförrättare för vår boregrliga vigsel. De som erbjuds är väldigt mycket äldre (runt 60-65 år).

Eller finns det andra personer med vigselrätt som inte är de som finns genom kommunen (länsstyrelsen)?

• Svar på tråden Ung vigselförrättare för borgerlig vigsel i Kungsbacka?
  • Rufsas

Haha, klart att du får undra!

Vi kommer att ha en "fartig" vigselakt och inte högtidlig på något sätt. Och de vigselförrättarna som Kungsbacka kommun erbjuder är inte så värst fartiga. Jag är fullt medveten om att detta inte bara ligger i åldern men nu har vi erfarenhet från bröllop med just dessa vigselförrättare och det var lite väl högtravande för vår smak.

Så egentligen kan jag väl ändra frågan. Någon som känner till en energisk vigselförrättare i Kungsbackaområdet?

• Rufsas

Och jag detsamma - speciellt efter alla härliga bilder du skickade!

Har erfarenhet av Lennart Kollmats, Ingrid Johansson och en annan som jag inte kommer ihåg vad han hette. Har faktiskt funderat på Jan Filipson också, men jag vill liksom inte ringa och fråga: "Hej, är du rolig?"

Haha, fartigt och fartigt. Vi kommer exempelvis inte att ha en enda lugn låt under vigseln, vi kommer dessutom att göra någon kul grej som jag inte kan berätta om eftersom jag inte riktigt vet vilka kompisar som tittar in här på BT.

Egentligen kanske det är skitsamma vem man har som vigselförrättare. Eller? När ska ni träffa Janne?

• Rufsas
    bruden i skogen skrev 2010-05-07 09:46:09 följande:
    Åldern har inget med barnasinnet att göra. Så jag förstår att du vill ha en vigselförättare med sitt barnasinne kvar som har humor och kan ta det på ett humoristiskt sätt
    Ja, och det är väl lite det jag har försökt förtydliga ovan.
  • Rufsas
    xaniara skrev 2010-05-07 17:39:30 följande:
    Jag förstår det där med att inte vilja berätta för mycket, jag var dum nog att regga mig med mitt vanliga internet-nick... Skulle nog ha varit smart att välja nånting mer anonymt egentligen Vi ska träffa vf ca tre-fyra veckor innan, så det blir nog kring i början på september.   Och nej, det går ju inte direkt att fråga om de är roliga haha.. Men kanske ett lite svävande allmänt mail där du säger att ni skulle vilja ha en något otraditionell approach när det gäller vigseln (det är ju borgerligt, så hey - varför inte?) och om de kan tänka sig nånting sådan så berättar du gärna mer? Kanske svårare att göra så på telefon dock.. Du skulle behöva ha tag på folk som redan gift sig med dessa människor som vf, ledsen att inte kunna vara till mer hjälp.
    Oj, har helt missat ditt svar!

Ska nog ringa för att prata lite med honom.

Är det förresten någon som vet om det finns regler kring vem man får ha som vigselförrättare rent geografiskt? Vi är båda skrivna i Göteborgs Stad men vi ska vigas i Kungsbacka kommun. Kan man fortfarande vigas av en götelabôrgare?

• Rufsas
    att säga ja skrev 2010-05-11 09:22:19 följande:
    vi ska ha maj-britt rane andersson.iof inte ung, men hon var jättepositiv till att vi knåpat ihop en egen cermoni. menade att det blir mycket roligare på det viset.
    Jag vill mest att vigselförrättaren ska stå lite för "roligheterna".
  • Rufsas
    Rufsas skrev 2010-05-11 10:26:21 följande:
    Jag vill mest att vigselförrättaren ska stå lite för "roligheterna".
    Och med det menar jag ju såklart INTE att vi vill ha en stand up-show.
  • Rufsas
    ElinDaniel skrev 2010-05-12 08:03:01 följande:
    När vi skulle bestämma vilken präst vi skulle ha önskade vi helt enkelt. Vi sa helt enkelt: Vi är inte så traditionella utom har lite önskemål och vill ha ett personligt bröllop. Det fanns då två präster i den kyrkan och en av dem var tydligen lite "högtravande". Dvs. vill att saker ska va som det alltid varit. Den andre vi fick är inte purung han heller. Men så fruktansvärt rolig!Vi tyckte det va viktigt med en "bra" prsät. Men å andra sidan är det bara en del, om än en viktig del, av bröllopsdagen. Spex, skämt och lättsamheter kommer ju oftast efteråt. Väljer man fina låtar, texter och så vidare så brukar det iaf bli lyckat.Jag har faktiskt bättre erfarenheter av äldre präster i regel än de unga. De jag träffat har vågat ta ut svängarna o är så trygga med sin roll och det de gör. På min brors bröllop var det skratt och gråt om vart annat. Då prästen skulle lämna över vigselbeviset sa han: Här ska ni få ett papper av mig, ett vigselbevis. Så ni kan se imorgon vad ni ställt till med. :) Alla log stort i bänkarna.
    Åh, vad härligt att läsa dina ord! Hmmm, kanske ska satsa på en av de mer beprövade då. Tack snälla för att du delade med dig!
  • Rufsas
    ElinDaniel skrev 2010-05-12 08:22:25 följande:
    Any time! :) Bara kul o kunna bidra...Jag tyckte det var lättast att ringa till pastoratet och prata med expeditionspersonalen. Den kyrkliga vigseln passar oss utmärkt. Men har, liksom många andra antar jag, hört om vigslar som är så högtydliga så att man inte törs andas i  bänkraden :) Lagom och personligt. Vi är supernöjda med den präst vi fått nu och tror verkligen att dagen blir kanon. Det måste man ju!Jag är dåligt insatt i hur borgelig vigsel fungerar. Vet inte heller om det finns någon expedition man kan vända sig till. Men att ringa till någon vigselförättare och säga sitt ärende. I ert fall, att ni önskar en helt rolig och otraditionell vigsel och letar efter en vigselförättare som delar er vision. Om denne förättare inte är den ni sköer kanske denne iaf kan vägleda er vidare. Kockar dras till kockar osv. :) Garanterat att denne känner till vart ni ska leta och vända er vidare.
    Du har ju helt rätt!

Nu ska jag berätta lite om den vigselförrättare som vigde min mamma och hennes man för två år sedan.

Vigselförrättaren hade missuppfattat och blandat ihop folks tider, så helt plötsligt står vi i vårt sällskap tillsammans med två andra brudsällskap utanför Kungsbacka Stadshus. Vi var först ut, vigselförrättaren är så stressad att hon råkar sätta igång larmet. Hon tappar bort sina glasögon, svamlar och hennes mibil ringer konstant.

Så var det dags för mamma och styvpappas tur. Hon råkar tappa ALLA papper som hon ska ha för alla vigslar under hela dagen. Så det börjar med att hon får upp fel papper och kallar mamma och hennes blivande för heeeelt andra namn än vad de heter.

Jag, min syster och min M2B var vittnet och försökte verkligen hålla oss för skratt för allt som hände. Det är den i särklass roligaste vigseln jag har varit med om och vi pratar fortfarande om den då och då.

Nu är det ju inte så att jag önskar oss samma scenario, men det är kul att berätta att allt som gick fel kan vara kul i efterhand.

• Rufsas

Ja, tur att mamma fått drömbröllopte en gång tidigare.

Tack igen för dina ord!

Svar på tråden Ung vigselförrättare för borgerlig vigsel i Kungsbacka?