Inlägg från: Jessica och Daniel |Visa alla inlägg
  • Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Jessica och Daniel

ojoj.... jag som såg det som en rolig grej att min pappa fick gå med mig och lämna över mig... Shit pomfritt... Jag trodde det va gammal tradition här i sverige... Du ser vilken koll man har...

Dags att tänka om då!!!

• Jessica och Daniel

mrsJR skrev 2010-05-07 14:48:31 följande:
    Som Superstarfia säger så får ni göra precis om ni vill om ni gifter er borgerligt, det är det som är hela min poäng.  Nu handlade dock trådstarten om vad det var för fel på att pappan överlämnar sin dotter vid altaret och man får förutsätta att det som då menades var ett kyrkligt bröllop och att det därför främst är det som diskussionen handlat om.   Är väl inte konstigt att det här väcker känslor, är ett ganska viktigt ställningstagande tycker jag. Vi som gillar kyrkan och det den står för är såklart rädda om våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra den fina sed vi har eller att människor som inte bryr sig det minsta om Gud ska urholka något som betyder mycket för oss.   

Haha.. måste bara få utmärka ironin i detta... Vi vill såklart rädda våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra.... Säger hon som kallar sig MRS JR.... Den va snygg!

• Jessica och Daniel

Aleta skrev 2010-05-07 16:17:06 följande:
      Om jag ska låta bli att vara politisk korrekt och skriva vad jag faktiskt tycker så är det att bruden vill ha allt fokus på bara sig och att det är ganska larvigt. Det är vad jag tycker när det gäller att gå in ensam, men det är bara en åsikt.   Just själva överlämningen av en kvinna från en man till en annan är en tydlig symbolik som inte kan misstolkas. Om det var så att mannen i 50% av fallen lämnades över av sin mor till en väntande brud skulle jag inte säga ett smack. Jag skulle inte heller säga något om det inte var så att större delen av den kvinnliga befolkningen på jorden lever under tvång och inte får väja vem man gifter sig med. Till och med i Sverige tvingas ca 70000 ungdomar in i äktenskap. Ja, de har invandrarbakgrund, desto större anledning att visa upp våra jämlika traditioner tycker jag. En annan sak är att just svenska kyrkan är emot brudöverlämning och därför kan man välja ett annat trossamfund eller borgerlig vigsel om man absolut ska bli överlämnad. Respektera andras tro precis som man skulle göra med vilken annan kyrka eller moské som helst. Sedan är jag dessutom övertygad att om detta blir jättevanligt så påverkar det våra döttrar och deras döttrar i framtiden för att vi inför symboliska handlingar som är tydligt kvinnoförnedrande.

Men alltså vad alla andra länder har för seder hit o dit bryr jag mig inte ett smack om, utan jag ville att min pappa skulle föra mig fram för att jag inte trivs med att gå själv plus att jag tyckte det va en fin gest.. Vad alla utlänningar har för olika sätt skiter jag högaktningsfullt i ... Vi lever väl i sverige och då rättar vi oss efter våra traditioner som jag nu i efter hand inte kände till 100%

Lägg ner religionsfrågan.. Bor man i sverige så beter man sig som en svensk...

Och ojj va mkt påhopp jag lär få nu.. Men någon måste ju säga det!

• Jessica och Daniel

Superstarfia skrev 2010-05-07 16:28:35 följande:
      och? vad har det med brudöverlämmning att göra? för att hon har tagit ett nick som är engelskt?

Att hon klanka ner på dom som ville leva upp till att vara en sk hollywood inspererad brud och sen så kalla hon sig själv mrs jr.. Är inte det lite hollywood om nåt?

• Jessica och Daniel

Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:36:27 följande:
      Att hon klanka ner på dom som ville leva upp till att vara en sk hollywood inspererad brud och sen så kalla hon sig själv mrs jr.. Är inte det lite hollywood om nåt?

Åter igen så va det bara en viss ironi som jag tyckte va lite märklig men om du inte förstod min sjuka ironi så lägger vi ner!!

• Jessica och Daniel

Superstarfia skrev 2010-05-07 16:35:39 följande:
      Så då är frågan? kommer du rätta dig efter svenska kyrkans traditioner eller vara en bridezilla som tuggar prästen i småbitar tills han säger ok om han inte gillar idén?

Hehe... Min prelle är stor rökare och har varit med på mina föräldrars fester så honom kan man snacka med så jag kommer fråga honom vad han anser... Jag som hela tiden trott att detta har varit en grej med stark respekt i.. Så det blir vi som par och prellen som tar det gemensamma beslutet...

• Jessica och Daniel

Superstarfia skrev 2010-05-07 16:38:45 följande:
      är det hollywood, eller är det London, eller New york, eller York, eller vart som hellst där man har engelska som modersmål???eller så kanske hon ska gifta sig med en engelsman??

Eller så kan vi lägga ner.. Jag ansåg att det va en lite fredagsfräckis men inte du! herre gud har jag hamnat på www.familjeliv.se eller är det faktiskt här vi är lyckliga blivande brudar??? Jag trodde alla ville ha denna sida som en stöttepelare och att få dela med sig av allt kul och oro men alla verkar ju bara hacka på varann idag...

• Jessica och Daniel

Aleta skrev 2010-05-07 16:41:03 följande:
    Ja, det är rätt, vi skiter i alla andra! TJOHO -inget ansvar och dåligt samvete längre. Låt andra svälta ihjäl, dö av gifter och föroreningar så att vi ska få ha det så bra som möjligt. Det är JÄTTEBRA att det finns företag som testar läkemedel och annat på folk i tredje världen. Om de dör eller blir skadade så bryr sig ju ändå ingen. Att sticka huvudet i sanden och låtsas som inget måste ju vara den absolut bästa livsfilosofin någonsin. *ironi*

Nu tänkte ju jag mer på mitt bröllop om min pappa kan föra in mig eller inte..
    Jag la för en sekund svälten i mellanöstern åt sidan för en stund... Straffa mig!
    ;) ;) ;P

• Jessica och Daniel

Pärlis skrev 2010-05-07 16:41:53 följande:
      Jag och min sambo lever i ett väldigt jämställt förhållande. Jag behöver inte bevisa det genom att gå tillsammans med honom fram till altaret. Hade vår präst inte gått med på det, hade jag ju fått ändra mig. Men som sagt så har jag inte varit en "bridezilla" som ni kallar det, och tjatat på prästen.. Bridezilla = amerikanskt uttryck. Det får man väl inte använda sig av i Sverige, eller?

*trycker på gilla knappen*

• Jessica och Daniel

Superstarfia skrev 2010-05-07 16:47:55 följande:
      engetligen inte, men jag har under en längre tid stört mig på att folk verkar ha problem med att stava till just präst, och nån gång måste väl även min bägare få rinna över på just den fronten?

Verkar som att den rann över för ett bra tag sen :) *skojar bara med dig*

• Jessica och Daniel

Jag blev bara så förvånad igår när jag såg ett inlägg attd et skulle vara så fel att bli förd av sin far.. Jag har hela tiden varit helt klar med att min pappa skall göra detta och jag känner mig inte som ett objekt som blir sålt... Min pappa har inget med mitt val av karl att göra...
    Vi såg det mest som en kul grej....
    Men nu vet jag vad ni alla har för åsikter om detta så jag ska tänka igenom detta noga inför vårt kyrkobesök med vår präst!!!

Tack alla och ha en underbar fredag!!!

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??