Inlägg från: Dolly84 |Visa alla inlägg
  • Dolly84

Vad är det för fel med brudöverföring??

Det finns massa trådar här där du kan få svar på din fråga... Det är tydligen ett jättekänsligt ämne här på BT. Blev varse om det för några månader sen... ;)

• Dolly84

Aleta skrev 2010-05-11 00:16:01 följande:
    Finns det något par här som vill ha brudöverlämning i svenska kyrkan?I så fall undrar jag hur ni ställer er till att ärkebiskopen själv avråder från det?Är det OK att strunta i vad han säger bara för att det är svenska kyrkan? Om det hade varit någon "coolare" som Dalai Lama" eller någon mer "skrämmande" som Ayatolla Ali Khamenei skulle ni ha gjort tvärt om då också?

Jag tycker att kyrkan ska vara en plats för alla. Ifall man ska förbjuda överlämning i kyrkan, tycker jag att vi alla ska få vara med och rösta om det. Inte att ärkebiskopen ensam ska ta beslutet att avråda.  Struntar fullständigt i om det skulle vara Dalai Lama som ensam tog beslutet... Vad skulle det ha för betydelse?

• Dolly84

Superstarfia skrev 2010-05-11 17:57:13 följande:
      Fast det är inte ärkebiskopen som ensam tar beslutet. Det beslutas på kyrkomötet..

Okej, ärkebiskopen och co då ;) Men jag anser ändå att vi alla ska få vara med och besluta om det. Speciellt eftersom det är en fråga så många har åsikter om.

• Dolly84

Superstarfia skrev 2010-05-11 18:10:04 följande:
      Men eftersom det inte är en svensk tradition om att kyrkan alltid har stått för att alla är jämlika oavsett kön så ska väl inte kyrkan hjälpa till med kvinnoförtryck?

Jag håller inte med dig där, för jag tycker fortfarande inte att det är kvinnoförtryck om man själv vill göra det.

• Dolly84

Superstarfia skrev 2010-05-11 18:20:04 följande:
      Nej, men sedan betyder det... och det är väl vad seden betyder som man bör tänka på, inte vad du själv tycker..? dina gäster kanske tolkar seden som den ska tolkas, och dem kommer sannorlikt isåfall tycka att de är kvinnoförtryckande...

Jag har faktiskt pratat med alla om detta. Och ingen av dem tolkar det som kvinnoförtryck. Som jag har skrivit förut har ingen jag har diskuterat detta med, varit emot överlämning (på skola, arbete, vänner och familj). Har bara sett motstånd till det här på BT.

• Dolly84

wiicky skrev 2010-05-11 19:23:02 följande:
    Det har du ju fått eftersom vi väljer representanterna som sitter i kyrkomötet, precis som till riksdagen.

Men deras åsikter om överlämning har ju inte tagits upp då.

• Dolly84

Aleta skrev 2010-05-11 21:05:44 följande:
    Har man inte funderat på det tidigare (vilket många säkerligen inte har gjort eftersom det är en så pass nyimporterad sed) så tror jag att de flesta håller med den som frågar. Speciellt om det är en vän som tänker ha det själv på sitt bröllop. Människor funkar så. Om du hade ställt frågan så här: "Visst är det förfärligt med den där unkna seden brudöverlämning, så förlegat och kvinnofientligt!?" Då hade du fått en massa medhåll. Säger du: "Vi ska ha brudöverlämning på vårt bröllop och en massa idioter på BT tycker att det symboliserar kvinnoförtryck, har du någonsin hört något så dumt?"Ja, då kommer du också att få en massa medhåll, så att säga att alla man känner tycker precis som en själv tycker jag att man kan ta med en nypa salt. 

Har mer lagt upp det såhär: Visste du att vissa präster inte går med på att man går in med sin pappa i kyrkan? Så har de svarat nej, och jag har berättat varför (med "symboliken", seder osv), och de har fortfarande tyckt att det är konstigt. Visst kan de ha ändrat sig om de tänker mer på det. Men det jag ville säga är att alla jag pratat med inte har haft någon aning om detta motstånd från så många.

• Dolly84

Kan även tillägga att jag är medveten om hur man kan påverka folk genom metoden att lägga upp det, Men det var inte det jag försökte med, var mer intresserad av hur folk såg på det!

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??