Inlägg från: ElinDaniel |Visa alla inlägg
  • ElinDaniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Tjena!

Det fina med att gifta sig är att man får göra lite som man vill! Det finns inget i den gamla svenska traditionella vigselakten som säger att pappan ska föra fram bruden. Men å andra sidan förändras vårat samhälle hela tiden. Tacos, julgran och tvprogram importeras hela tiden. Att kyssas framför altaret efter ett rungande: ja är inte heller svenskt. Vår präst berättade att det är Norskt, eller möjligen amerikanskt. Många gör det.

Ska man in på väldigt känsligt vatten, så finns det många delar, traditioner och seder som bidragit till traditioner som inte enbart var som man väljer att se det idag.

Det finns tre sidor, som drar i frågan du ställer. De som är för att alla får göra som de vill, de som struntar i hur andra gör helt och hållet samt de som har en stark vilja att tala om att det är fel att göra på ett vis som man inte själv tycker är bra.

Jag tror och hoppas att man inte begränsar sig för mycket. En handling kan ha flera olika djup.

Jag hoppas att alla får bröllopsdagen som man önskar och jg har inte hört någon som gjort på ett visst sätt ångra sig efteråt. Speciellt inte för att någon tycker att man valt en detalj i vigselakten som inte är från fornordiska sverige. Vigselakten är så mycket mer än bara att skrida fram. :)

Jag är mycket insatt i debatten och vet mycket väl vilken sida som "motståndarna" lyfter fram. Så jag behöver inte höra det igen :) Men som svar på ts fråga: Anledningen till att vissa är mot att gå in med sin pappa är att man ska stå på egna ben. Man ska visa att man inte släpas till altaret av ovilja samt att man inte är någon ägodel som kan ges bort. Min syn på detta är den motsatta och behöver inte upprepas. Men tycker du och din blivande man att det är en"rolig grej" så ska ni absolut göra det! En handling av kärlek, enligt mig och många mer!

Lyssna till va du/ni själv/a vill och läs andra trådarna!

Lycka till!

• ElinDaniel

Det är väl ändå prästen som avgör vad som är ok eller inte i kyrkorummet? Jag har varit på Gudstjänster där trummor och vissling varit en del av Gudstjänsten. Det tyckte jag var lite annorlunda... Näst intill respektlöst. Men samhället förändras och det är i många avseenden bra att utvecklingen, tekniken och kunskaper går frammåt. Så att bryta några regler mot kyrkan, har jag faktiskt svårt att tro att något brudpar gör på sin fina dag. Då skulle prästen, kantorn eller någon annan i samband med vigseltalet, tala om att det man önskar inte är genomförbart.

Du har rätt. Kyrkan är ingen kuliss. Kyrkan är en plats där olika högtider firas och den är högtidlig och vacker. Alla är välkomna dit.

Det handlar väl inte främst att göra precis som man vill och bara välja en tradition på trots. Personliga variationer i vigselakten förespråkas på Svenska kyrkans hemsida och våran präst hade absolut inget emot att vi önskade vissa detaljer. Vigselakten ska ju spegla de som gifter sig. Det är ju bara mysigt!

Att döpa sina barn i kyrkan om man inte är troende håller jag med om låter otroligt konstigt. Jag har en hel del vänner som istället har en namnfest för barnet, om föräldrarna inte är religiösa. Jag känner faktiskt ingen som döpt ett barn bara för att det ska döpas i kyrkan bara. Men det förekommer garanterat. Svar på den frågan kan kanske vara att kyrkorummet är en fridfull plats. Kärleken råder och det är högtidligt.

• ElinDaniel

Hehe. Om jag gör en handling av kärlek, så kan väl ingen annan tala om att jag gör det av det motsatta..? Det låter väldigt konstigt. :)

Varför vi valde att göra som vi gjorde spelar ingen roll. Att diskutera varför man gör som man gör på kärlekens dag, ska man  möjligen diskutera med någon som visar förståelse för andra människors val. Att exponera sina tankar angående ett hett ämne, där man dessutom är ensam på ensa sidan är dömt till att bli tråkigt.

Jag tycker önskar att de som så hjärtligt tycker detta är fel informerar de som inget vet om det och accepterar att inte alla tycker msom ni gör. Världen blir lite trevligare om alla hjäpler till på så många plan som möjligt. :)

Ha en bra dag!

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??