Inlägg från: Superstarfia |Visa alla inlägg
  • Superstarfia

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför skall du få all uppmärksamhet när du kommer in i kyrkan medans din sambo står framme vid altaret och känner sig utanför och inte lika uppmärksammad... Så tänkte min BM och när han berättade det för mig var det självklart att vi skulle gå in tillsammans, det är VÅR dag, inte MIN...

• Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-07 12:41:04 följande:
    Men han går ju också in själv och får då all uppmärksamhet. Jag fattar inte skillnaden.

Fast de blir inte samma sak, det är inte lika pampigt med musik osv... jag tycker det är så jävla själviskt att inte gå in med sin blivande man...

• Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-07 12:54:32 följande:
    Men jag fattar fortafarande inte. Han ska ju gå in till en låt och jag till en annan. Vad i ligger skillnaden? Att han går in först? Kommer ju snarare att vara "pampigare" när han går in eftersom han är just först.

Du har din åsikt, jag har min.. och så är det med det...

Jag tycker det är själviskt, de tycker inte du...

• Superstarfia

Pärlis skrev 2010-05-07 13:36:40 följande:
      Oj, vilken tråkig inställning du har.Lite synd alltså. Kan du och ni andra som är så emot detta inte bara fatta att vissa vill gå in med sin pappa? Vi som vill det klagar ju inte precis på att ni vill gå in med er blivande. Är det verkligen något som ni vill lägga tid och kraft på? Visst, detta är ett forum där man ska diskutera saker. Men just denna diskutionen leder ju ingenstans. Det kommer ju vara så att vissa tycker på ett sätt och vissa på ett annat. Jag bara tycker det är så tråkigt att så många har så tråkig ton i sina inlägg när det handlar om det.

Nej, de är inget man bara kan acceptera. Sverige ska vara så jävla jämställt, men när de kommer till bröllop ska man gå tillbaka flera hundra år, om inte tusen år och bli en ägodel som pappan ger vidare till en annan man, för att kvinnan inter var myndig.. Är det jämställt ur ett feministiskt perspektiv?

• Superstarfia

Att sen vårt kungahus, som enligt dem värnar om de svenska traditionerna tycker det är OK att Vickan överlämnas av sin pappa gör bara det ännu mer konstigt... för vart finns den svenska traditionen i det här??

• Superstarfia

mrsJR skrev 2010-05-07 13:56:53 följande:
    Du får jätte gärna gå in med din pappa om du har bröllopet någon annanstans än i kyrkan. Det som jag är emot är att brudöverlämningar förekommer på en plats och i ett sammanhang vars värderingar är helt annorlunda. Om brudar "går in" med sin far i stadshuset spelar mig ingen roll, där är man fri att göra som man vill. Jag ogillar bara när människor inte respekterar kyrkan och det den står för, nämligen det att män och kvinnor är jämställda varandra och att brudöverlämning är en symbol som inte förenlig denna syn.  Egentligen blir jag mest arg på kyrkan som tillåter detta, skulle de stå upp lite mer för sina värderingar skulle den här diskussionen inte ens förekomma. 

De är ju de stackars prästerna som blivit ihjältuggade av bridezillas som blivit tvugna att gå med på detta, å så har en brud sagt att jag fick då ska du också få.. å så rullar det på. Nej Kyrkan måste sätta ner foten och säga NEJ!!

Det är helt ok att göra de i stadshuset framför kommunalrådet men INTE i kyrkan.. de känns för mig som att man använde kurkan som en kuliss, för att det ska vara så. man gifter sig i kyrkan men vill inte ha med gud eller de andra som kyrkan står för..

• Superstarfia

mrsJR skrev 2010-05-07 14:04:12 följande:
    Tycker precis som du! Jag tror det behövs tydligare ställningstaganden från central nivå inom kyrkan, att man gemensamt bestämmer att vi inte accepterar det här istället för att låta prästerna bestämma. Är mycket lättare att säga nej om man har organisationen i ryggen. Ogillar också när folk använder kyrkan som en "fin" plats utan hänsyn till vad det är. Tror det var häromdagen jag såg en tråd här på BT som frågade om man kunde ha borgerlig vigsel i kyrkan, då undrar man verkligen hur folk tänker.

Vi har ofta såna här diskussioner hemma då både min mamma och pappa är präster. Och som tur är så har både den stenhårda inställningen att det INTE är ok med brudöverlämmning i kyrkan så dem godkänner det aldrig och är också hårda mot sina brudpar och ställer frågan varför man vill ha en sån urgammal hednisk tradition.. ofta förstår brudarna vad det är dom vill ha innebär och accepterar att det inte är förenligt med svenska kyrkan, vissa gör det inte å har helt enkelt ställt in sina bröllop, eftersom vigselsamtalet varit så nära inpå att man inte kunnat få tag på en annan präst...

haha eller "jag vill ha en psalm som inte innehåller gud"...

Så jag tycker att man som brud ska tänka om, och tänka rätt.. ;)

• Superstarfia

Superstarfia skrev 2010-05-07 14:09:24 följande:
      Vi har ofta såna här diskussioner hemma då både min mamma och pappa är präster. Och som tur är så har både den stenhårda inställningen att det INTE är ok med brudöverlämmning i kyrkan så dem godkänner det aldrig och är också hårda mot sina brudpar och ställer frågan varför man vill ha en sån urgammal hednisk tradition.. ofta förstår brudarna vad det är dom vill ha innebär och accepterar att det inte är förenligt med svenska kyrkan, vissa gör det inte å har helt enkelt ställt in sina bröllop, eftersom vigselsamtalet varit så nära inpå att man inte kunnat få tag på en annan präst...haha eller "jag vill ha en psalm som inte innehåller gud"...Så jag tycker att man som brud ska tänka om, och tänka rätt.. ;)

OM man vill vigas i svenska kyrkan alltså....

• Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-07 14:26:47 följande:
    Jag har frågat min sambo (eftersom det inte spelar någon roll för mig) och han ville gå in först. Även när man är jämställd upplever jag så otroligt många påhopp här på BT bara för att man inte ska gå in ihop. Det innebär inte automatiskt att man "överlämnas" av en förälder. Nu menar inte jag specifikt dig Påfågeln så jag hoppas inte att du tar illa upp. Tycker bara att det är synd att det är så många som är trångsynta. Allt är inte svart eller vitt. Vill även poängtera att vi INTE gifter oss kyrkligt.

Ja men då är det frittfram... jag skiter fullkomligt hur man gör när man gifter sig borgligt... :)
    och jag tycker att OM man inte ska gå in tillsammans så är väl att gå in var för sig bättrem även om jag inte förstår varför man skulle göra så..

• Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-07 14:35:52 följande:
    Vi vill inte gå in till samma låt. Egentligen lite det som är bakgrunden. Gifter man sig i kyrkan tycker jag absolut att man får anpassa sig efter vad församlingen har för riktlinjer. Det ser jag som självklart.

haha ok, kanske skulle föreslå de för min BM som absolut inte vill gå in till samma låt som jag.. ;)

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??