Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Vad är det för fel med brudöverföring??

Pärlis skrev 2010-05-07 10:29:10 följande:
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag det är fint för att pappa också får va med. Och sen är det ju det med att jag och min blivande inte har sett varandra innan...har inte sett varandras kläder och så. Det är ju också väldigt speciellt och pirrigt =) Man undrar hur han kommer se ut och undrar vad han kommer tycka om hur jag ser ut. Och hur kommer han reagera när han ser mig =)Så tycker jag iaf =)
    "det är fint för att pappa också får va med." Det är ett argument som jag inte förstår alls. Din mamma då, din blivande makes far och mor då. Är dessa oviktiga? Skulle det inte vara fint om de också fick  "va med" ...och varför måste du ha pappa med som stöd? Kan inte du och din blivande man stötta varandra?

Jag vill att min blivande man ska följa mig till altaret. Båda mina föräldrar är starkt stöd för mig och de kommer att stå längst framme i kyrkan (platserna längst fram är ju "reserverade" för de närmaste) och se hur vi kommer in. Det kommer att glädja dem!

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-05-07 13:01:55 följande:
    Då har du missuppfattat mig helt. Jag undrar verkligen var skillnaden ligger i? Vi gör ju EXAKT samma sak. Jag förstår inte vad det är som är självkiskt när vi gör samma sak. Tycker att det är tråkigt att du snäser av på det där sättet när jag är uppriktigt frågande.
    För er del kanske det inte är någon skillnad, men andra, speciellt där pappsen lämnar bort dottern, har man en lugn och stillsam musik medan mannen, bestmannen och tärnor tågar in och när det blir dags för bruden byter man till en pampigare musik "Here comes the bride!".
  • Sebastiána

Min pappa kommer att hålla tal, det vågar min mamma absolut inte. Min pappa kommer också att fotografera oss (som komplement till fotograf), något han älskar att göra. Min mamma kommer kanske att följa med när jag provar klänning, men det är inte säkert eftersom jag redan vet vilken klänning jag ska ha. Så då borde kanske hon leda in mig så att hon känner att hon också "får vara med"?

• Sebastiána
    sun moon skrev 2010-05-07 14:06:58 följande:
    För det första så tycker jag att alla får göra precis som de vill. Men om du ska ha min åsikt så skulle jag aldrig göra något annat än att gå in i kyrkan med min blivande man. Alla bröllop jag har varit på har brudparet gått in tillsammans. Bara på amerikans film det är brudöverlämning, männen ska gå ner på knä med en enorm diamant ring osv osv...  Jag är 100% för jämställdhet mellan könen och detta gäller bröllopet också. Jag planerar inget ensam utan vi är två som ska gifta oss och två som bestämmer allt tillsammans. Jag gillar inte symbolen som brudöverlämning ger, och är ganska besviken på att de väljer brudöverlämning vid kronprinssesbröllopet.  Men som sagt, alla gör som de vill. Det viktigaste är att man är lycklig med den som man gifter sig med.. hur det går till är mindre viktigt.
    Alla gör som de vill, utom kronprinsessan som är anställd av oss, och vi betalar ju bröllopet också (kunde vi inte åtmistone fått en liten tårtbit som tack?).

{#lang_emotions_sunny}

• Sebastiána

Jag hittar alltså ingen information om detta någonstans, inte ens på hovets hemsida. Är jag bara superdålig på att hitta information eller har de tagit bort den igen?

• Sebastiána
    Duchess skrev 2010-05-24 18:27:45 följande:
    Det är t ex huvudnyhet på Expressens hemsida just nu. 
    Tack!

Jaha, nu är jag definitivt republikan. Kungahuset har verkligen spelat ut sin roll. De har länge "varit på dekis" men detta är spiken i kistan för mig!

• Sebastiána

När jag föreställer mig vår vigsel och försöker tänka hur det skulle vara om jag blev överlämnad av min far känns det bara trist. Jag vill verkligen dela intåget och promenaden fram till altaret med min BM! Jag vill inte traska där med min far, typ "snart är jag framme hos dig min älskade". Nej jag vill att det ska vara VI som skrider fram tillsammans, att det blir en gemensam handling - det är ju ett gemensamt beslut. 

Om man gifter sig ung och inte har levt tillsammans tidigare är det en annan sak. Om man (det finns ju några här på BT) kanske till och med vill vara oskuld när man gifter sig, ja då kan det vara motiverat med brudöverlämning, men inte i svenska kyrkan då.

Jag kan tillägga att jag och min far har en jättebra relation och att jag också är lite av "pappas flicka". Han skulle verkligen inte vilja leda fram mig. Inte av jämställdhetsskäl för sånt bryr han sig inte om, men han tycker att det är tramsigt och teatraliskt.

• Sebastiána
    1willB2 skrev 2010-06-02 20:10:49 följande:

Det är en sak om man haft denna tradition från början och behåller den  och en annan sak om man haft en annan tradition (som vi i Sverige) och inför en ny sed.
  • Sebastiána

Jag har så svårt att förstå hur man kan vilja gå in med någon annan än den man älskar mest av alla!

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??