Vad är det för fel med brudöverföring??
Tja, om det är grundinställningen så blir det ju ingalunda tal om någon överlämning då. Eller överföring...(sorry men det har jag fnissat åt hela dagen och nu höll jag miginte längre )
Tja, om det är grundinställningen så blir det ju ingalunda tal om någon överlämning då. Eller överföring...(sorry men det har jag fnissat åt hela dagen och nu höll jag miginte längre )
Det är faktiskt inte ett "skitsamma" och någon gammal kvarleva som ingen funderat över sedan begynnelsen. Tvärtom är det en välgenomtänkt del av vigselrituale som tydligt markerar vikten av att vigseln sker av fri vilja från båda parter. (En historisk bakgrund till det finns naturligtvis, då brudrov faktiskt var ganska vanligt förr i världen och där det inte ens behövdes att bruden sa ja.) Men symboliken i att två människor som älskar varandra tillsammans , sida vid sida-inte den ena före och den andra efter, inte den ena ledd och den andra väntande eller något annat, tror jag faktiskt ärligt talat är riktigt svårslagen. Det kan knappast anses trångsynt av kyrkan att värna ett så starkt uttryck i sin vigselcermoni.
När det gäller hur tråkig kyrkan är, så är det väl som med allt annat-om du-och alla andra som ärså himla lättsamma och välkomnande och roliga, skiter i att vara med och på vardagsbasis vara den församling som faktiskt utgörs av människor, ja då kan det ju knappast påverkas av dig och åt det håll du vill ha det. I mina ögon duger det inte att bara vilja skapa sitt alldeles egna utifrån privata åsikter just vid dop, bröllop och begravning och sedan i övrigt i stort sett ge kyrkan fingret. Var med och var en levande del då! Skrik högt om förändring och allt vad du vill, men gör det inifrån så det spelar någon roll!
Så försöker jag tänka när det gäller de sammanhang jag kommer i. Skola, idrottsföreningar, samhällsengagemnang i övrigt, ingenting kan bli som jag tycker det borde om jag inte är med och jobbar för det.
När det gäller just brudöverlämning hoppas jag ingen lyckas föörändra det gamla, utan tvärtom att det kommer att slås fast att liksom psalmerna så ingår gemensam ingång. När det gäller andra saker, finns det säkert sådant jag skulle ge dig medhåll om ifall du bara var där och sa det.
Eraine, du får faktiskt finna dig i att min aning om vad du gjort för kyrkan där du bor krasst baserade sig på att du skrev om hur väldigt sällan du går dit då det är såååå tråkigt. Visst, jag buntar kanske i viss mån ihop dig med några andra som låtit ungefär som du unde åren på BT, men konstigt utifrån vad du själv dittills sagt är det inte. När du nu berättar mer så har jag ju en bättre aning eller hur?
För egen del har jag med åren kommit att upskatta saker jag inte ens märkte när jag var yngre och är idag glad att en del av de äldre i min försmling såg med kärlek och milt överseende på en del av de vi ungdomar hittade på. Allt var inte så ballt som vi trodde och de äldre var inte så mossiga och förlegade som vi antog.
Modern är inte ett positivt ord i sig för mig lika lite som gammaldags är vare sig dåligt eller bra. Levande däremot, och genuin. Det vill jag själv gärna vara och jag vill helst vara i en kyrka som också är det.
Det Svenska gammeldagsa sättet är inte att bli överlämnad alls.
Det är bla för att så många tror det som det finns anledning att fortsätta berätta det i tråd efter tråd. Inte att tärnan ska fixa möhippa heller och inte att frieri skall ske med storstenad ring och mannne på knä.
Lika lite har vit klänning betytt oskuld och inte heller har det kastas brudbuketter av nåon Svensk tradition.
Man får naturligtvis inspireras av vilka traditioner man vill, men att åtminstone kunna lite om det egna landets tycker jag hör till allmänbildningen. Det är också mycket intressant att höra om andra kulrurers traditioner och seder och vad symboliken är med olika saker.
Vänta nu lite här...bara för att TS använder det egnenpåkomna ordet "brudöverföring" så behöver vi väl inte anamma det rakt av allihop? Brudöverlämning är det väl ändå vi diskuterar. Överföringar görs mellan olika bankkonton, och det må ha förekommit förr, men nog hoppas jag att Kungen inte för över reda pengar till familjen Ockelbo...
Pokaloo, om du särskilt vill diskutera just Kronprinsessans bröllop och argumentera med en hel rad människor som tycker det är helt åt pipan att de väljer bort den Svenska vigseltraditionen, så är detta en bättre tråd :
www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3754929.html
Där har diskussionen pågått ett tag och tråden är full av goda argument och motiveringar till varför det är ett val som inte är av liten betydelse.
Du kommer att upptäcka-om du bryr dig om att sätta dig in i varför folk är ledsna och upprörda-att det faktiskt är många av oss som tidigar varit väldigt positiva till kungahuset OCH som glatt åt oss detta bröllop.
Tråden du är i nu är ju startad för att få redan på vad man tycker är fel med brudöverlämning, så här kan man ju fitt få svara på det.
Det vore uppfriskande om de som läser svaren men själva tycker brudöverlämning är skitbra, jättefint, urgulligt och superromantiskt, otroligt kärleksfullt och en jättefin ny tradition för moderna och vidsynta kvinnor, faktiskt för en gångs skull åtminstone läste de argument som står istället för att personligt kränkta gå i taket både å sina egna och andras vägnar, över saker som faktiskt aldrig sagts.
En sak är iallafall säker: det spelar roll att diskutera och samtala om saker!
Min sambo jobbar ihop med några "blåhåriga damer" som han kallar dem. De pratar vanligtvis gärna sinsemellan om gardiner, sina barnbarn och vad som står i Svensk Damtidning.
Min sambo var i början måttligt road av fikarasterna med dem....
Hur som helst har han med tiden upptäckt att just dessa damer är "faktiskt de roligaste på mitt jobb" och han har själv dragit igång lite andra samtalsämnen.
Som ni förstår är ju Kronprinsessbröllopet något av tidernas grej för damerna och de tyckte först "så SYND om flickstackarn som ska få skäll för hur hon vill gå med pappa"
Men hallå, har ni tänkt efter vad det är hon gör då? sa sambon och drog sedan historian bakom, symboliken, jämställdhetsaspekten, den kyrkliga traditionen, representationsaspekten och ja, hela BT-killivitten kan man säga.
De blv först som fågelholkar och sa "nähäää, så kan det inte vara!"
Sedan gick de hem och tänkte efter.
Nästa dag: "Nää hördu K, det här var inte roligt! När man tänker efter har du ju helt rätt! Och jag som ÄLSKAR Svensk Damtidning och all bröllopsbevakning! Nu känns det ju inte alls lika kul!"
Senare: "nej, tyst nu K, jag orkar inte tänka mer på detdär tråkigheterna, men du har fått både mig och E att tänke efter ordentligt och vi håller med dig nu"
Så igårkväll kom "K" hem och sa med ett brett leende" Jag har omvänt två blåhåriga damer, från "det spelar väl ingen roll" till att ha tänkt till"
Hans främsta argument?
"Ingen människa är en ö-vad vi gör spelar roll"