empa83 skrev 2010-05-11 08:57:19 följande:
jag ser inte alls på det på det sättet, är man längre fram i tänket då eller vad då??? är inte dum och inte vet vart det kommer ifrån. sen respekterar jag ABSOULT kyrkans regler och vilja. Därför gifter jag mig inte i kyrkan, fast jag har präst och kommer INTE ha överlämning.
Hur du personligen ser på saker och ting är ganska ovidkommande. Så svaret på din fråga är tyvärr nej, snarare tvärt om. Frågan är hur hela samhället
kollektivt ser det, och hur vi i ett kulturellt samanhang tolkar vissa saker.
Du kan bestämma varför du gör som du gör, men du kan inte bestämma hur andra människor uppfattar det och vad de sedan tänker om dig. Hur andra uppfattar det du gör har i högsta grad att göra med deras kulturella bakgrund att göra, och det samanhanng man ingår i.
Jag kan bestämma att jag är nudist och för mig är det fritt och härligt att gå på stan naken, andra kommer iallafall att uppfatta det som ofredande, hur mycket jag än förklarar för dem att det betyder "frihet" för mig att slippa kläder. Fast om jag flyttar till ett naturfolk som inte har samma kulturella uppfostran och syn på klädsel, så skulle jag kanske inte alls ha problem med omgivningens reaktioner.
Du kan inte ändra ett helt samhälles kultur och traditioner, bara för att det ska passa dig och din världsbild bättre. Men du kan försöka förstå varför man gör som man gör, och genom att diskutera det kan man ändra traditioner om de inte speglar den allmänna uppfattningen. Det är en process som tar lång tid. Och det har alltså ingenting med att göra att en enda person bestämmer något.