Inlägg från: Pokaloo |Visa alla inlägg
  • Pokaloo

Vad är det för fel med brudöverföring??

Låt henne för en gångs skull få välja hur hon vill ta sig till altaret på SIN bröllopsdag..varför klagar ni? låt henne också få ha sin dag o med oss ist. för att förstöra. Efter bröllopet kan ni klaga på hennes arbete som, Statschef, om hon gör något ni inte gillar.. Självklart är vi skattebetalare en del som betalar kalaset men det kan väl vara något från oss att hon får sin önskan (kanske två då Daniel inte är kunglig)

Hon vill väl ha sin far, Kungen, när hon går där.. Hon kanske är blyg att gå ensam. Hon kanske vill visa att hon är sin fars, Kungens, dotter, eller visa sin kärlek till sin far genom att ge honom äran att få föra henne fram. Det tycker jag ger en stark utstrålning en kung o snart blivande drottning.. Tänk er när kungens föräldrar dog i flygkraschen 1946.. Han hade inga föräldrar som närvarade på sin bröllopsdag med Silvia o det kanske är något som lämnat spår i Viktora till att hon vill visa att hennes far är med på hennes dag.

Inte ska det betyda att hennes far "äger" henne o överlämnar henne till hennes nya "ägare" det tycker jag är något påhittat man blossat upp för att ha en anledning att snacka skit o försöka avsätta monarkin. Det är en feminist grej.. Min närmsta vän vars far är död.. hans mor följde honom till altaret (vad ägs han också av sin mor o lämnas över till nya kvinnan att äga honom?) o väntade in sin brud som blev förd av sin bror (hennes far är också död).. är det okey eller ska det också buas o ojas från killarna nu?

Dessutom marknadsför Kungafamiljen Sverige mer än vad regeringen gör även om det inte syns.. Jag kan inte ens namnen på alla partiledare men nog fan vet mina kusiner i Holland, Tyskland, USA, Australien, Kanada och några vänner i Kina o Japan vad alla i kungafamiljen heter. De flesta kunde mer historia än jag kom ihåg från plugget. Nu har det som gått på SVT gett mig lite uppdatering på allt man glömt bort.

Jag o min partyman (översätt till svenska) åkte till Dubai förra året o skulle dricka cocktails på nått café som vi satt vid o jag såg att dem hade en hel del skvallertidningar o jag gick genom nästan varenda en o i dem stod det en hel del om kungafamiljen i Sverige.

Det kallar jag gratis reklam för Sverige!

• Pokaloo

Tack Rufsas... {#lang_emotions_sealed}

Vissa saker som kungafamiljen gör gillar man inte men när det är en sån dag som inte är stor bara för oss, folket, även för henne,  så borde man låta henne få göra lite saker utanför ramarna om man säger så..

• Pokaloo
    workoutgirl skrev 2010-05-31 22:15:37 följande:
    jag förstår inte vitsen med brudöverlämning, Förutom symboliken med ägarskapet tycker jag det ser töntigt ut, själv skulle jag aldrig gå in med min pappa, och även om vi har bra kontakt har vi inte bott ihop de senaste 11 åren så det skulle kännas knäppt.
    Brudöverlämningen handlar inte om äganderätten.. Om du kollar olika kulturer runt om i världen så är brudöverlämning någon slags symbol att du lämnar din familj för att skapa din Egen familj med mannen du säger ja till då ingen kan Tvinga dig att gifta dig med någon så länge du säger nej inför prästen!
  • Pokaloo
    Lantlolla skrev 2010-05-31 22:39:15 följande:
    Om lagom gamla tant Pokaloo sitter och sippar martinis i Dubai, hur många jobb skapas i Sverige då ...... ja, om hon läser högt för någon oljeshejk men det kanske inte sker......Ingen som högg på den blyga violen??Nu knallar jag till sängs!! Godnatt!
    Hahahha jag gillar det, fick mig o skratta en hel del {#lang_emotions_sunny}.. men jag är ingen tant {#lang_emotions_tongue_out}

Om det står om kungafamiljen i utländsk skvallerpress så sätter ju det Sverige på kartan... Dessutom ökar det turismen {#lang_emotions_cool}

• Pokaloo

Jag har lite snabbt lusläst era inlägg Rufsas o Sonja68.. Kan hända att jag stavar fel då jag sitter med bärbar o tangentbordet är litet..{#lang_emotions_embarassed}

Inte för att att provocera eller hacka på någon.. men den känsla jag får när jag läser Sonja68´s inlägg låter det som att vi vanliga människor ska strunta i traditioner då dem är unkna o vara jämnställda med männen o att vi tjejer väljer som vi vill men ändå vägrar du tillåta eller tycker att Viktora ska få välja hur hon vill ska föras fram till altaret. Glöm inte att hennes far betalar halva kalaset o att hon är lika mycket mänsklig som oss.

Sonja68 om din man kommer från ett f.d diktatur så borde du väl förstå att ditt tycke indirekt blir något slags "tvång" att göra enl. regelhandboken.. 
    I ett demokratiskt land får man välja o det är det Viktoria har gjort o jag tror att hon antagligen valt det eftersom vi format henne till att följa traditioner o kanske därför har hon valt att ha denna tradition på sin dag.. Vem vet? Det är fortf. ingen som vet varför Viktora valt det.. Men det är inte upp till oss att styra o ställa hur hon ska gå varje gång hon flyttar fram det ena benet efter den andra.

Har inte kungen visat tillräckligt med jämnställdet? Daniel blir prins.. o han kommer säkert byta namnet Westling till Bernadotte..

Enl den gamla traditionen ska sonen bli kronprins oavsett om han var äldst eller yngst.. Men det ändrades o Viktora blev kronprinssesa..
    Om du förväntar dig att när hon representerar Sverige o följer traditioner, då kan kungahuset lika gärna sätta Carl Philip som kronprins igen o följa traditionen till punkt o pricka som du tycker.

• Pokaloo

Sonja68 skrev 2010-06-01 11:18:27 följande:
    Pokaloo, det är din tolkning.Det stämmer inte riktigt med hur jag menar.Tronföljden ÄR redan ändrad så nu kan en kvinna sitta som regent.Jag ser inget problem med det.Victoria lever självklart som vi i en demokrati och har sitt fria val att viga sig borgerligt. Vill hon inte vara Sveriges regent och känner att hon inte vill ställa upp på det som förväntas av henne  så har hon rätt att avsäga sig uppdraget. Och jag skulle förstå henne till fullo. Vad är det som inte är demokratiskt i det? Victoria är inte vem som helst, hon är blivande regent i Sverige. Jag tycker fortfarande att som kronprinsessa av konungariket Sverige så borde hon följa Svenska kyrkans rekommendationer och gå in tillsammans med Daniel. Vill hon inte det, så kan hon abdikera, vara som vilken annan brud som helst, ha ett borgerligt bröllop istället och utforma sin dag precis som hon vill.

Nej! Det är inte min tolkning.. jag sa att kungahuset kan lika gärna följa traditionen till fullo o låta Carl Philip bli kronprins ist för Viktoria. Kungen kan lika gärna förbjuda Viktoria att gifta sig med Daniel då han inte är kunglig.

Varför är det okey att kungahuset inte följer den gamla traditionen att Carl Philip blir kung eller att kronprinsessan gifter sig med Daniel, en från folket, men får inte ha sin far bredvid sig när hon går till altaret? Du verkar vara för o emot traditioner..

Viktoria ska även kunna vara demokratisk som regent.. Sen förstår jag inte varför du går så hårt mot det när det är ändå bara vad du tycker... Du kan tycka men du kan inte säga till någon vad han eller hon får o inte får göra..
    Jag kan lika gärna sätta mig emot o säga att jag inte tycker att det är okey att hon ens gifter sig med Daniel eftersom han inte är kunglig.. Ska vi tvinga henne att gifta sig med en främling?
    Hon har väntat i snart 8 år att få gifta sig med mannen hon visat att hon vill leva med i resten av sitt liv o när hon äntligen får OK så gräver ni efter annat att klaga på?

Sonja68 skrev 2010-06-01 11:31:39 följande:

Jag tycker man ska följa den tradition, som jag tycker är fin, som vi har i Sverige; att man går till altaret tillsammans med sin blivande make/maka, om man viger sig i Svenska kyrkan där man har den ordningen. Det är vad jag personligen tycker och tycka har jag rätt till. Precis som andra har rätt att tycka något annat.Vill man inte följa den ordningen kan man välja att viga sig borgerligt och göra som man vill. Jag tycker fortfarande att själva fenomenet brudöverlämning är lite löjligt och sänder ut, för mig, dåliga signaler, och begriper inte vitsen med att inte gå in med sin man. Men var och en gör självklart som de vill.

Det är vad du tycker.. o det är inget jag bryr mig om.. inte heller om Viktoria väljer att gå med sin far eller utan.. Jag tycker att man får tycka som man vill men man ska inte trycka sitt tycke på andra o ändå skriver du "men var och en gör självklart som de vill"
    Det är det mitt argument handlar om.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??